Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivu

Tervetuloa Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivulle! Mielipiteesi ja kysymyksesi ovat tervetulleita.

 

Uusi passi?

Kirjoittaja: Mikko A. Nahkuri mikko.nahkuri@strath.ac.uk
Päiväys: 12.2.2001 13:39
Kommentti aiempaan viestiin

>Kirjoittaja: Andy,Alpharetta,GA,USA
>Päiväys: 8.11.2000 22:32
>Mikko,
>Kavin Suomessa kesalla tyomatkalla ja jotkut tuttavani esittelivat Suomen passiensa muovisia irtokansia,toki sinisen varisia
>(ei EU punaisia), ja viela leijonan vaakuna
>kannessa.
>Minunkin passini on sininen,tosin kannessa on toinen upea elain,bald eagle.
>Minkas ihmeen takia ne passit piti muuttaa ja viela punaiseksi?

Hupsista, eipa ole tullut kaytya nailla sivuilla hetkeen. Nojaa, vain 3 kuukautta myohassa...

Passit harmonisoitiin EU-varisiksi ja muotoisiksi. Toisin sanoen kaikilla EU-kansalaisilla on samantyyppiset matkustusdokumanetit. Tama on tietenkin kaytannon syy, eli esimerkiksi mahdollinen tyonantaja nakee heti etta olen EU-kansalainen eika minun palkkaamiseeni ole mitaan esteita eika minua saa syrjia (+ passintarkastus EUn sisalla helpottuu, tosin melko vahan. Parempi esimerkki ovat EU-ajokortit). Lisasyyna saattaa olla EU:n halu yhdistaa EU:n kansoja ulkoisten merkkien avulla.

Senytetta itketaan passien varia on vain holmoa. Silma tottuu nopeasti uuteen passiin, jonka lisaksi se on ihan oikeasti vain matkustusdokumentti. Jos jollakulla on tarvetta vahvistaa suomalaisuuttaan passinsa varilla, niin peli on jo menetetty.
Itse variin on saattanut vaikuttaa 'neutraalin' varin valitseminen: en tieda minka variset passit (silloisilla) EY-mailla oli, mutta ehkei viininpunaista ollut kenellakaan kaytossa (Iso-Britannialla ainakin oli siniset, Tanskalla kait vihreat?). ALoitettiin siis jalleen ns. puhtaalta poydalta.
Tama on tietenkin valitettavan usein EU:ssa ongelmana - vanhat jaarat haraavat vastaan kaikessa ja aina, ja ainakaan kenellekaan muulle ei saa 'antaa' mitaan. Sitten korostetaan triviaaleja muotoseikkoja (passin vari) oikeitten asioiden sijaan.

Mikko (ja vastaisuudessa tarkistanen sivun useammin!)

Takaisin hakemistoon, Kommentoi tätä aihetta, Kirjoita viesti uudesta aiheesta

 

Kirjoita viesti Takaisin keskusteluun