Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivu

Tervetuloa Ulkosuomalaisparlamentin keskustelusivulle! Mielipiteesi ja kysymyksesi ovat tervetulleita.

 

Onko suomenkansalainen Soumen kansa

Kirjoittaja: Jorma Pylkkanen tapio@optusnet.com.au
Päiväys: 14.10.2000 06:53

Onko Suomen kansalainen sittenkaan Suomen kansalainen ??
Kavin viimeksi noin kymmenen vuotta sitten suomessa jolloin myos tyoskentelin n.10 kk silla (Tyoluoteeltaan vakituinen). Oli mukavaa olla toissa ja maksaa veroja (en sano sita etta valitaisin).Vuosi kausia ympari maailmaa kulkiessani eri maissa olin kertonut ihmisille tuosta pohjolan ihannemaasta mita kaikkea saat kun maksat veroja.Sosiaali turva tunnus jonka muistan yhta lailla kun armeiassa kayttamani kivaarin numeron kysytaan sita koska hyvansa, Sosiaaliturvatunnus oli heidan tietokoneissaan kylla , ja peraan oli kirjoitettu taman numeron asuvan Australiassa oli joskus pitanyt paikkansa kylla. Mutta kun tuli suomen syksy ja syys flunssat ,niin silloin siina kipeana ollessani huomasin olevani ns. toisen luokan kansalainen (todella pettymyksekseni).Kun olisi pitanyt saada laakkeista ja laakari kaynneista sita Suomenkansalaiselle kuuluva palaute niin siina sita oltiin. Tampereen kaksi toimistoa katsoi palautuksen maksun ihan taysin mahdottomaksi, syy oli ettei tiekonelle voi laittaa sellaita tietoa etta olisi jotain maksettu Australiassa asuvalle oli kuin sylkaisy vasten naamaa . Mutta kylla verotoimiston tietokonelle mun tietoni kelpasivat,.Ajattelin hiuukan monta kertaa minka hel... tin takia olin maailmalla rinta kaarella tosiaan kehunut "kotimaatani".
Silti kavin toissa ja maksoin veroja ja katkerana ajttelin ette viela tulee paiva jolloin?? Ja se paiva tuli kun eraana paivana viimeisen kerran aluekonttorissa kaytyani ja kielteisen vastauksen saatuani soitin helsinkin herroille joka sina mina olemme yhdessa valinneet. Kerrottani kuika todella toykesti ja epa asiallisesti minua perhettani oli kohdeltu ,sain "poliitsen" vastauksen Ministerin virkamiehelta "minulla on vastuuta niin minulla on myoskin valtaa hoida taman asian heti , jos alue toimistosta ei ole huomiseen 12.00 mennessa soitettu niin soita minulle uudestaan "
Kesti vain alle 2 tunti kun vihainen merkonomi soitti alue toimistosta "herra teille on taalla RAHAA ja MINKA takia on menty Helsinkiin asti soittelemaan" .Taisivat Helsinkin herrat lyoda vahan merkonomia kynsille vai? Mutta asiaan .Luettuani noita kyselyja minka takia ulkosuomalaiset saavat aanestaa , minka takia kaksoiskansalaisuus , minka takia sita ja tata? Ymmartaakseni Me ulkosuomalaiset emme ole joka paiva ns. byrogratian rattaita kuluttamassa mutta silti olemme suomen kansalaisia ja (henkilokohtaisesti silti viela )ylpea.Minka takia me emme saisi saada samoja oikeuksia harvoin kotona kaydessmme ?
PS. Sita paitsi jos jollakulla on loma suunitteilla Australiaan . Terve tuloa vaan taalla pelaa sairasvakuutus myos Suomalaisille. siita jokainen suomen kansalainen on sanut

Takaisin hakemistoon, Kommentoi tätä aihetta, Kirjoita viesti uudesta aiheesta

 

Kirjoita viesti Takaisin keskusteluun