Tutkivan journalismin yhdistyksen uudet sivut löytyvät osoitteesta http://www.tutkiva.fi/ navigointikuvaTakaisin etusivulleYhdistyksen toimintaperiaatteistaJohtokunnan jäsenetajankohtaisia tapahtumia ym.Jäsenkirjelumilapiopalkittuja, esitelmiä, juttuja, ohjeita yms.feedbackia, liity jäseneksiTutkimisen arvoisia linkkejä lautasanttenneja

Jäsentilaisuudet

Vuosikokous pidettiin 7. toukokuuta Sanomien toimittajakoululla. Kokouksen yhteydessä jaettiin lumilapiopalkinnot edellisenä vuona ansioituneille toimittajille. Keskustelussa aiheena oli toimittaja lobbauksen kohteena. Alustajina olivat Jukka Heinonen, joka käsitteli taloustoimittajien ja -tiedottajien voimasuhteita sekä viestintäkonsultti Ulpu Iivari, jonka aiheena oli "Miten yritän vaikuttaa toimittajiin".

Journalismin päiville 24.-15. elokuuta yhdistys osallistui järjestämällä yhden "mediapajan", jonka teemana oli tutkivan journalismin organisointi toimituksessa. Asiasta alustivat Salon Seudun Sanomien Kauko Mäntylä ja Jarmo Lehto. Omista kokemuksistaan tutkivan journalismin edistämisestä kertoivat myös Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Mika Pettersson ja Yleisradion TV1:n ohjelmajohtaja Astrid Gartz

Sanomien toimittajakoululla pidettiin 1. lokakuuta lähdekritiikki-ilta otsikolla "Sua lähde kaunis katselen". Alustajina olivat Helsingin Sanomien rikostoimittaja, kirjailija Harri Nykänen ja Yleisradion entinen Amerikan kirjeenvaihtaja Risto Johnson. Keskustelussa podittiin erilaisten tietolähteiden luotettavuutta ja vertailtiin journalistista kulttuuria Suomessa ja USA:ssa.

Tiedonhakumenetelmiä vertailtiin 7. joulukuuta kokeessa, joka järjestettiin yhteistyössä Sanomien toimittajakoulun kanssa. Pareittain toimineet koululaiset etsivät kohdehenkilöistä tietoja siten, että kukin pari sai käyttää vain yhtä menetelmää: puhelinta, leikearkistoja tai internetiä. Tuloksia verrattiin keskustelussa, jossa yhdistyksen varapuheenjohtaja Harri Saukkomaa kommentoi kokeessa tehtyjä juttuja ja puhui laajemminkin tutkivan henkilöjournalismin keinoista.

14. tammikuuta 1999 yhdistys järjesti keskustelutilaisuuden, jossa aiheena olivat Viron tiedotusvälineet. Alustajina olivat päätoimittaja Harri Tiido tallinnalaisesta Kuku-radiosta sekä Luup-lehden tutkiva journalisti Mai Vöörman.

Tiedotustoiminta

Yhteyttä jäseniin pidettiin jäsenkirjeillä, joita lähetettiin 20.6., 25.9., 30.11. ja 10.1.1999. yhdistyksen kotisivu internetissä sirrettiin Tampereen yliopistolta informaatio-osuuskunta Katto-menyyn palvelimelle.

Kotisivujen ulkoasua ja sisältöä kohennettiin pitkin vuotta. Sivulle päätettiin avata myös jäsenrekisteri, jossa halukkaat saavat ilmoittaa erikoisalueensa kaikille kiinnostuneille. Luettelon julkistaminen lykkääntyi vuoden 1999 puolelle.

Kansainvälinen toiminta

Useita yhdistyksen jäsenia osallistui maaliskuussa Malmössa pidettyyn Ruotsin sisaryhdistyksen Grävande Journalisterin vuosiseminaariin.

Talous

Yhdistyksen jäsenmaksu oli 80 markkaa, ja maksaneita jäseniä oli noin 60. Muita tuloja ei ollut. Menoja aiheutui lähinnä jäsentilaisuuksien järjestämisestä ja internet-palvelun ylläpitämisestä.