Toimintakertomus vuodelta 2002

Hyväksytty kevätkokouksessa 29.3.2003.

TEP ry edistää rauhaa sekä luonnon kiertokulkuihin mukautuvia ja globaalia tasa-arvoa lisääviä teknisiä ratkaisuja yhteistyössä ja verkostoituen muiden organisaatioiden kanssa.

Vuosi meni suunnitelmien mukaisesti. TEP-klubit olivat mielenkiintoisia. Kehitysyhteistyö laajeni uudella uusiutuvan energian projektilla Boliviassa.

Tapahtumat

Maaliskuussa yhdistys toimitti pyynnöstä eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle lausunnon uuden ydinvoimalan mahdollisen rakentamisen sekä vaihtoehtoisten ratkaisujen vaikutuksista.

4–5.5. järjestettiin yhdessä Karl Marx –seuran kanssa Marx ja teknologia -seminaari, jossa käsiteltiin globalisaation, tietotekniikan, työn, rahan, tekniikan ja luonnonvarojen muodostamaa kokonaisuutta. TEPin puolesta seminaaria organisoi Ilkka Norros. Alustajina olivat Vesa Oittinen (HY), Joachim Bischoff (Hampuri), Pertti Honkanen (Hki / eduskunta), Jussi Silvonen (HY), Tere Vadén (Tampereen yliopisto), Eva Heiskanen (HKKK), Hannu Virtanen (JY) ja Harry Nick (Berliini).

25.5. osallistuttiin Rautatientorilla KEPA:n Mahdollisuuksien tori -tapahtumaan, jossa kansalaisjärjestöt esittelivät toimintaansa.

26–27.6. pidettiin Risto Kekkosen organisoimana lähinnä maahanmuuttajille suunnattu pakolaisleirikeitinkurssi Lauttasaaressa. Kurssilla 19 henkeä rakensi ja kokeili keittimiä.

10.8. käytiin vierailulla DI Pekka Leppäsellä Suomusjärvellä ja tutustuttiin hänen ekotaloonsa sekä keskusteltiin ekologisesta rakentamisesta.

YK:n päivään liittyen järjestettiin 26.10. Vanhan ylioppilastalon musiikkisalissa esitelmä- ja keskustelutilaisuus nimellä ”Yhdysvaltojen uusi ulkopolitiikka ja asevalvonta.” Alustajina tilaisuudessa olivat TEPin kutsumina yhdysvaltalaisen Union of Concerned Scientist järjestön puheenjohtaja professori Kurt Gottfried sekä ulkoasiainministeriön linjajohtaja Aapo Pölhö.

Keskustelupiiri TEP-klubi kokoontui kuusi kertaa seuraavasti:

- 5.3. alusti kansanedustaja ja Reilun kaupan edistämisyhdistyksen puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen Rauhankasvatusinstituutissa aiheesta ”Oikeudenmukaisen maailmankaupan mahdollisuudet ja haasteet.”

- 23.3. kevätkokouksen yhteydessä Rauhankasvatusinstituutissa Helena Kekkonen puhui aiheesta ”Rauhankasvatusta militaristisessa maailmassa.” Tilaisuudessa Helena Kekkonen nimettiin yhdistyksen kunniajäseneksi.

- 6.6. TEP järjesti yhdessä Suomen tuulivoimayhdistyksen kanssa Suomenlinnan Cafe Bar Valimossa seminaarin ”Tuulivoima Helsingin edustalla.” Esa Holttinen Suomen tuulivoimayhdistyksestä alusti merituulivoiman kehitysnäkymistä, ja Jouni Kilpinen Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta puhui Helsingin edustan tuulivoimasuunnitelmista. TEPin Jouko Niemi puhui sähköntuotantomuotojen haittojen vertailuperiaatteista. Paikalla oli 19 kuulijaa.

- 26.9. alusti Helsingin yliopiston dosentti, ympäristöfilosofi Leena Vilkka, Rauhankasvatusinstituutissa aiheesta ”Ympäristöfilosofia ja eläinten oikeudet”.

- 29.10. kertoi TEPin hallituksen jäsen ja Bolivian kehitysyhteistyöprojektin vetäjä Arjo Heinsola kymmenen bolivialaisen kylän uusiutuvien energialähteiden käytön edistämisestä ja sähköistämisestä.

- 23.11. syyskokouksen yhteydessä Rauhankasvatusinstituutissa TEPin hallituksen jäsen arkkitehti Tapio Periäinen käsitteli aihetta ”Itsensä tuhoava ympäristö.”

Kehitysyhteistyö

Namisbiassa vuonna 2001 alkanut projekti ”Green Namibia Eco Centren tukeminen” perustaa Namibian Ongwedivaan ekologisen tekniikan keskuksen. Projektivastaavana toimii Kyösti-Ville Venermo. Projektissa pyritään työllistämään erityisesti nuoria viemällä opetusta lukioihin ja tukemalla oppilaitoksia, joihin käytännön aineiden parhaat osaajat lukioista siirtyvät, sekä rohkaisemaan perheitä uusiin energiaa ja ympäristöä säästäviin menetelmiin. Toisena projektivuonna saatiin aikaan seuraavaa:

Hankkeen tilanne on vakaa ja tulokset yleisesti resurssien ja suunnitelmien mukaisia. Hankkeeseen vuodelle 2002 myönnetyt varat on käytetty loppuun ja omarahoitusosuus tullut hyvin täytetyksi sekä vapaaehtoistöiden että kerätyn rahan osalta.

Boliviassa alkoi projekti uudistuvan energian käytön edistämiseksi 10 vuoristokylässä. UM myönsi kolmevuotiselle projektille kehitysyhteistyötukea yhteensä 51.466 euroa. Projektivastaava Arjo Heinsola teki projektin käynnistysmatkan 21.04.–22.05. Yhteistyökumppanina on kaksi paikallista kansalaisjärjestöä Kawsay ja Kurmi. Matkan aikana solmittiin seuraavat sopimukset:

Projektin myöhäisen käynnistymisen ja kesän takia omarahoitusosuuden kerääminen saatiin vasta syksyllä käyntiin. Marraskuussa alkoi sadekausi, joka vuoristossa kestää 3–4 kk. Edellä mainitut seikat aiheuttivat sen, ettei projektin käytännön töitä saatu vielä vuoden 2002 puolella käyntiin. UM:n kanssa on sovittu, että vuoden 2002 käyttämättömät varat siirtyvät käytettäväksi vuonna 2003.

Muu kansainvälinen toiminta

TEP on kahden kansainvälisen verkoston jäsen: International Network of Engineers and Scientists for Global Responsibility (INES) ja International Network for Sustainable Energy (INforSE). Edellisessä Claus Montonen on hallituksen jäsen. Jälkimmäisessä TEPin yhteyshenkilönä oli Arjo Heinsola.

Claus Montonen osallistui INESin councilin kokoukseen Bradfordissa 23.–26.5. sekä sen yhteydessä pidettävään seminaariin ”New Security Challenges: Global and Regional Priorities.”

Muu yhteistyö

TEP on jäsenenä Kehitysyhteistyön palvelukeskuksessa (KEPA), Rauhankasvatusinstituutissa, Informaatio-osuuskunta Katto-menyssä ja perustajajäsenenä Siemenpuu -kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiössä. Rauhankasvatusinstituutin hallituksessa edustajina olivat Helena Kekkonen ja varajäsenenä Risto Kekkonen. Siemenpuusäätiön valtuuskunnassa TEPiä edusti Karoliina Reuna varajäsenenään Taisto Venermo. Säätiön hallituksessa Heidi Leino oli varsinainen jäsen ja Karoliina Reuna sekä Jouko Niemi varajäseniä.

Tiedotus

Vuonna 2002 ilmestyi neljä TEP-tiedotetta. Painosmäärä oli 300 kpl ja kokonaissivumäärä 76. Ensimmäisen tiedotteen toimitti Mia Leskinen ja kolme seuraavaa Martti Holmström. TEPillä on myös yleinen sähköpostilista, jota Ari Lampinen ylläpitää, sekä www-sivut, joita ylläpiti Mikko Lampi.

Hallinto ja kokoukset

TEPin puheenjohtajana toimi vuonna 2002 Antero Honkasalo ja varapuheenjohtajana Mia Leskinen. Taloudenhoitajan tehtäviä hoiti Eija Meriläinen, ja sihteerinä toimi Jouko Niemi. Kehitysyhteistyö-vastaavana toimi Kyösti-Ville Venermo ja Bolivia-projektissa Arjo Heinsola. TEP-klubien järjestelyistä vastasi Heidi Leino. Heidän lisäkseen hallitukseen kuuluivat Martti Holmström, Elina Järvenpää, Mikko Lampi, Claus Montonen, Ilkka Norros, Tapio Periäinen ja Taisto Venermo. Hallitus kokoontui vuoden aikana kymmenen kertaa.

Tilintarkastajana toimi Jyri Favorin ja varatilintarkastajana Tom Serén. Kevätkokous pidettiin 23.3. ja syyskokous 23.11. Rauhankasvatusinstituutissa Helsingissä.

Jäsenistö

TEPillä oli vuoden 2002 lopussa 178 henkilöjäsentä. Kannatusjäseniä oli viisi: Insinööriliitto (IL), Kuntien Teknillisten Keskusliitto (KTK), Tekniikan Akateemiset (TEK), Toimihenkilöunioni (TU) ja Toimihenkilökeskusjärjestö STTK, joista IL, TEK, TU ja STTK ovat maksaneet kannatusjäsenmaksun lisäksi kehitysyhteistyötukea.