Kehitysyhteistyömäärärahat vihdoinkin nousussa?

Kehitysavun BKTL-osuudet Ostrobotnian sali oli tupaten täynnä seinänvierustoja myöten 11.2., kun KePan järjestämässä tilaisuudessa käsiteltiin Suomen kehitysyhteistyön tilannetta ja edessä olevia vaaleja. Tilaisuuden alustajaksi oli saatu Suomessa vieraileva YK:n maailmanlaajuisen kampanjan koordinaattori Eveline Herfkens. Kampanjan tarkoituksena on puolittaa köyhyys maailmassa vuoteen 2015 mennessä ja erityisesti nostaa teollisuusmaiden keskimääräinen apu 0.22 %:sta kohti 0.7 %:a. Hän totesi Suomella olevan juuri nyt ratkaisevan hetken vaalien johdosta.

Myös Harri Holkeri oli paikalla perustelemassa työryhmänsä esitystä nostaa Suomen osuus 0.7 %:iin vuoteen 2010 mennessä, välitavoiteena 0.55 % vuonna 2005. Paikalle saapuneet puolueiden edustajat olivat yksimielisesti ohjelman kannalla ilmoittaen puolueensa sitoutuvan siihen. Hallituspuolueiden edustajat perustelivat kysyttäessä avun juuttumista nykyiselle alhaiselle tasolle sillä, ettei nostamista oltu aikanaan otettu hallitusohjelmaan, minkä nyt kaikki olivat valmiit tekemään. On aiheellista mainita lupaajat: Satu Hassi, Anneli Jäätteenmaa, Bjarne Kallis, Suvi-Anne Siimes, Erkki Tuomioja ja Jari Vilen.

Risto Kekkonen