Tuulahdus toimituksesta

Antoisaa alkavaa talvea kaikille. Paljon on ehtinyt taas tapahtua sitten viime kuulumisten. Johannesburgin kestävän kehityksen huippukokous viitoitti suuntaa tulevaisuuteen; mitkä ovat ihmiskunnan resurssit ja valmius elää siten, että myös tulevilla sukupolvilla on kelvolliset puitteet elämän jatkumiselle. Olemme valovuosien päässä tilanteesta, jossa teollistuneet maat kantavat globaalisen vastuun aiheuttamistaan ekologisista ongelmista, ihmisten välinen luottamus ja tasa-arvo ovat itsestäänselvyyksiä, asevarusteluun haaskatut varat suunnataan palvelemaan ihmiskuntaa, sodat käyvät tarpeettomiksi ja kaikki ihmisryhmät elävät vapaina sorrosta ja vainosta. Johannesburgin päätöslauselmia vesitti ennen kaikkea suurvaltojen ahneus ja näköalattomuus ihmiskunnan yhteisen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Hyvinvointi ja tieto eivät lopu jakamalla. Sodat eivät lopu sotimalla, vaan sopimalla. Tuossakin monta hyvää syytä, miksi vaikutusvaltaisia kansalaisjärjestöjä kuten TEP, tarvitaan myös jatkossa.

TEP järjesti YK:n aseidenriisuntaviikolla 26.10. avoimen esitelmä- ja keskustelutilaisuuden, jonka aiheena oli YHDYSVALTOJEN UUSI ULKOPOLITIIKKA JA ASEVALVONTA. Puheenjohtajana toimi prof. Claus Montonen (TEP). Tässä julkaisussa on prof. Kurf Gottfriedin (Union of Concerned Scientists, USA) materiaalia tilaisuudesta.

Myös uudet jäsenet ovat sydämellisesti tervetulleita joukkoomme. Liittymistiedot löydät nettisivuiltamme, jotka ovat edelleen osoitteessa www.kaapeli.fi/~tep, sieltä löytyy toimintamme koko kirjo pähkinänkuoressa. Sivut kehittyvät jatkuvasti, ja niihin päivitetään myös tiedot tulevista tapahtumista ja projektien etenemisestä.

Seuraavassa tiedotteessa on mm. artikkeli Green Namibia Eco Centrestä ja Ville Venermon lähettämiä piirustuksia GNEC –projektin rakennuskohteista.

Martti Holmström