<---









--->

Ylempi kuva: näkymä Elsan tontin (kortteli 46106) portilta itään ennen Pisantien rakentamista.

Alempi kuva: lähes samasta paikasta - viisi metriä alempaa - Pisantien valmistuttua.

Ainoa asia, jonka saimme valtuustossa aikaan, oli toivomusponsi. Valtuuston yksimielisesti hyväksymä ponsi velvoitti (?) suunnittelijat suunnittelemaan ja teknisen keskuksen rakennuttamaan hidasteet Pisantielle.

Pisantie rakennettiin vanhojen (?) suunnitelmien mukaan kokoojakaduksi eli leveäksi väyläksi. Kokoojakadun olemukseen eivät kuulu suorat tonttiliittymät. Kuvassa näkyvän kadun oikealta puolelta on kulku suoraan n. viidelle omakotitontille. Jalkakäytävä on tien vasemmalla puolella. Lisäksi alakuvan suojatie yhdistää Pisan päiväkotiin johtavan polun ja Eestinkallion koululle menevän kävelytien. Rattaita ja reppuja liikkuu päivän mittaa kohtuullisen runsaasti.

Suurin mitattu ajonopeus on ollut yli 90 km / h. Kuudenkympin ylittäjiä on runsaasti. Aluenopeusrajoitus Finnoontien risteyksessä on 30 km / h ja samanlainen keltainen neliö löytyy Eestinlaakson toisesta päästä. On suunniteltu vaarallinen katu. Tähän johtaneet kohtuullisuus ja harkinta eivät ole vielä täysin avautuneet.

Eestinmetsän palvelukeskuksen avajaisissa loppusyksyllä 1998 puhuttiin myös seudun liikenneongelmista. Hieman tuohtunut Pisantien varren asukas ehdotti teknisen keskuksen vastuulliselle suunnitteluinsinöörille, että mikäli hidasteet eivät ala ilmestyä paikoilleen, asukkaat rakentavat ne itse. Insinööri vastasi, ettei meillä näin toimita ja kertoi, että hidasteet ovat 1999 budjetissa. Oikeampi lauserakenne olisi kokemuksen mukaan ollut: "Hidasteet ovat 1999 budjetissa. Meillä ei toimita."

--->