Kaapelisolmu

       Käyttäjän pikaopas

neuvonta@kaapeli.fi
http://www.kaapeli.fi/katto/opas/
Puh 09-7515 4150
Fax (09) 7515 4152
YHTEYS
 
Modeemilla tai ISDN:llä muodostat 
PPP-yhteyden(Point-to-Point Protocol) Kaapelisolmuun. 
Tarvittava "IP-numero
saadaan palvelimelta aina yhteyttä muodostettaessa.
Selain-, sähköposti- ja tiedonsiirto-ohjelmia voit useimmiten hankkia suoraan verkosta. Autamme sopivien ohjelmien etsimisessä. Voit kysyä neuvoja osoitteesta neuvonta@kaapeli.fi

PÄÄTEYHTEYS

Tarvittaessa voit muodostaa myös pääteyhteyden
Kaapelisolmuun (modeemilla tai internetistä telnetillä).
  • Pääteasetukset: 8 data bits, 1 stop bit, no parity.
  • Päätetyypi vt100 (oletusarvo).
  • Merkkivalikoima on ISO Latin 1
Pääteyhteydessä tarvitset unix -käskyjä.

SOITTOSARJAT, KÄYTTÄJÄTUNNUS,SALASANA

Modeemisarjan puhelinnumerot ovat 1067 3067
(20% halvempi internet-lähipuheluhinta HPY:n lankapuhelinliittymästä) 
ja (09) 725 34500 (tai 694 8610, vanha soittosarja)

Login-kyselyyn annetaan saatu käyttäjätunnus (pienillä kirjaimilla).
Password-kyselyyn annetaan saatu salasana (tarkasti);
Pääteyhteys lopetetaan käskyllä logout tai lo.

SÄHKÖPOSTI

Sähköpostiosoittesi muoto on "tunnus@kaapeli.fi" tai vaihtoehtoisesti "Etunimi.Sukunimi@kaapeli.fi".
Kirjainkoko ei ole merkitsevä.
Jos yhteisösi on rekisteröinyt oman domainin, voit kaapeli.fi:n tilalla käyttää myös k.o. domainia.
Suositeltava sähköpostiohjelma on Eudora Light. jonka voi hakea m.m. osoitteesta http://www.eunet.fi/tucows/ (Win 3.x, Win95 ja Mac)
Asetukset Eudorassa:
POP account: user@mail.kaapeli.fi
SMTP: mail.kaapeli.fi
Pääteyhteydessä sähköpostiohjelmana toimii pine

PALVELINKONEIDEN NIMET JA OSOITTEET

Päätepalvelin: telnet.kaapeli.fi (194.100.16.1)
Ensisijainen DNS (Domain Name Server): ns.kaapeli.fi (194.100.16.1)
POP-sähköpostipalvelin: mail.kaapeli.fi
SMTP-sähköpostipalvelin: mail.kaapeli.fi
WWW-palvelin: www.kaapeli.fi (194.100.16.65)
Proxy-palvelin: www-cache.kaapeli.fi, portti 80 - (tulee olla käytössä)
News-palvelin: news.kaapeli.fi
VIRHE- JA ONGELMATILANTEISSA TEE VIKAILMOITUS!
Jotta voimme parhaiten ratkaista ongelman, ilmoituksessa tulisi antaa seuraavat tiedot:
  • missä koneessa toimittiin; koneen käyttöjärjestelmä (esim Windows 3.x, Windows 95, Macintosh jne.)
  • minä päivänä ja mihin aikaan toimittiin (tämä helpottaa virheilmoitusten etsimistä lokitiedostoista)
  • mitä ohjelmaa käytettiin, mitä käskyjä annettiin
  • saatu virheilmoitus sanatarkasti
  • mahd. oma käsityksesi ongelman syystä.