![]()
|
Euro-Outiset
EUROPARLAMENTAARIKKO OUTI OJALAN UUTISKIRJE 3 / 1997 LOKAKUU
|
|
SISÄLLYS | Pääkirjoitus
|
|
|
Puolittuuko Euuroopan työttömyys?
Lokakuun alussa EU:n komissio julkaisi esityksensä Luxemburgissa
20.-21.11.1997 kokoontuvalle EU-maiden työllisyyshuippukokoukselle.
Esitystä on luonnehdittu toisaalta kunnianhimoiseksi ja toisaalta
realistiseksi.
Kunnianhimosta kertoo tavoite laskea seuraavan viiden vuoden aikana EU-maiden
keskimääräistä työttömyyttä nykyisestä
11 prosentista 7 prosenttiin. Tämä tarkoittaa 12 miljoonan uuden
työpaikan luomista. Tavoitteen toteutuminen merkitsisi selvää
muutosta nykyiseen, sillä työttömyys on merkittävästi
suurempaa kuin kymmenen vuotta sitten ja viime vuosien työttömyys
on pysytellyt sitkeästi yli 10 prosentin tasolla.
Realismia komission esityksessä puolestaan edustaa se, että
työllisyyslinjauksia toteutetaan kansallisten erojen ja vahvuuksien
pohjalta. On turha yrittää sovittaa eri maiden erilaisia
työllisyyspoliitikkoja liian ahtaaseen yhteen muottiin. Talouden rakenteissa
sekä suhdannekierroissa on EU-maiden välillä siinä
määrin eroja, että on järkevää
säilyttää perimmäinen vastuu työllisyydestä
kunkin jäsenmaan hallituksella.
Komission esityksestä löytyy toki yleinen työllisyyspolitiikan
ihanne. Se on aika lähellä Britannian uuden vasemmistohallituksen
työllisyyspolitiikan perusajatuksia. Avainsana on "employability",
työllistettävyys. Lyhyesti se tarkoittaa sitä, että
koulutukseen panostetaan ja että työntekijöiden tiedot ja
taidot vastaavat paremmin työelämän vaatimuksia, jolloin
myös työpaikka löytyy helpommin.
Toinen, kiistanalaisempi asia liittyy työnteon kannustamiseen. Se voidaan
tehdä kahdella tavalla: joko heikentämällä ja ehdollistamalla
työttömyys- ja muuta sosiaaliturvaa tai luomalla edellytyksiä
uusien työpaikkojen tarjonnalle. Minusta jälkimäinen on
ehdottomasti otettava lähtökohdaksi. Uusien työpaikkojen luominen
on inhimillisempi tapa kuin työntekijöiden elinehtojen
heikentäminen ja se antaa myös paremman taloudellisen mahdollisuuden
kehittää eurooppalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Ja siksi esimerkiksi
komission esitys työvaltaisten palvelualojen arvonlisäveroasteen
alentamisesta on kannatettava tapa alentaa työttömyyttä. Suurimmat
työllistämismahdollisuudet ovat juuri palvelusektorilla.
EU-maiden ensi vuoden talouskasvuennusteita on viime viikkoina rukattu
ylöspäin. Ensi vuoden kasvuennuste on kolme prosenttia. Voi olla,
että siihen sisältyy virallista optimismia sekä Emun
käynnistämiseen tarvittavaa jäsenvaltioiden ja rahamarkkinoiden
"psyykkausta".
Mielenkiintoisin keskustelu kasvun rinnalla tarvittavista ns. rakenteellisista
keinoista käydään työajan lyhentämisen
ympärillä. Ranskan ja Italian vasemmistohallitusten avaus,
työajan lyhentäminen vuosituhannen vaihteessa lakiteitse 35
viikkotuntiin on saanut kovaa vastustusta poliittisesta oikeistosta ja
työnantajilta. Saksan vaalit syksyllä -98 tulevat olemaan
merkittävä mittari myös työajan lyhentämisen suhteen.
Erilaiset työaikakokeilut saattavat olla lopulta se tapa, jolla
työajan lyhentäminen lähtee liikkeelle. Tärkeintä
on, että työajan lyhentämistä aletaan toteuttaa jo nyt.
Hallituksen ei tule Suomessakaan alistua siihen, että työnantajat
kaikin keinoin yrittävät vastustaa sinänsä
väistämätöntä työajan
lyhentämistä.
|
|
Euro-Outisista | Tämä uutiskirje on toimitettu
yhteistyössä Euroopan parlamentin Euroopan yhtyneen vasemmiston
/ Pohjoismaiden vihreän vasemmiston (GUE/NGL) kanssa. Uutiskirjeen laativat
Outi Ojalan avustajat Sanna Kangasharju, Rauno Merisaari ja Pirjo Rosengren
sekä GUE-ryhmän työntekijät Pauliina Murto-Lehtinen ja
Helena Mikkonen.
|
|
Työllisyys- ja sosiaaliasiat | EU:n laajeneminen on haaste ja
mahdollisuus
Euroopan unionin laajeneminen Itä- ja Keski-Euroopan maihin on yksi
tärkeimmistä Euroopan parlamentin käsittelyssä
tänä syksynä olevista asioista. Komissio esitti oman
suunnitelmansa laajenemisen strategiasta ja rahoituksesta Agenda 2000
-asiakirjassaan, joka julkistettiin heinäkuussa. Nyt on parlamentin
vuoro lausua näkemyksensä asiasta.
Parlamentti hyväksyy joulukuun täysistunnossaan laajenemisesta
kaksi mietintöä: toinen käsittelee laajenemisen poliittista
puolta ja toinen sen rahoituskehystä. Vastuuvaliokuntina ovat ulkoasiain-
ja budjettivaliokunnat, mutta parlamentin kaikilta valiokunnilta on pyydetty
lausuntoa molempiin mietintöihin. Työllisyys- ja sosiaalivaliokunnan
lausunnon Agenda 2000:n rahoituskehyksestä laatii Outi Ojala.
Ojala korostaa lausunnossaan, että EU:n laajeneminen Keski- ja
Itä-Euroopan maihin on sen lähivuosien tärkein haaste.
Onnistuessaan laajeneminen merkitsee vakauden ja turvallisuuden
lisääntymistä Euroopassa, hyvinvointierojen tasoittumista
sen kansalaisten välillä ja koko Euroopan taloudellisen kasvun
edellytysten parantumista. Uusien jäsenmaiden liittyminen EU:hun merkitsee
paitsi sisämarkkina-alueen laajentumista, myös entistä parempia
kauppasuhteita merkitykseltään koko ajan kasvavan Venäjän
kanssa.
Ojala muistuttaa, että laajentumisen hyötyjä ei voi mitata
vain rahassa. Rauhalle ei voi laskea rahallista arvoa. Niinpä nykyisten
EU-maiden on oltava valmiita myös maksamaan laajentumisen kustannuksia.
Tämä ei kuitenkaan saa merkitä sitä, että asetettaisiin
vastakkain nykyisten jäsenmaiden polttavien ongelmien - ennen muuta
työttömyyden - ratkaiseminen ja hakijamaiden avustaminen
jäsenyyden edellyttämälle tasolle. EU:n on selvittävä
näistä molemmista haasteista tehostamalla ja
järkeistämällä toimintaansa ja kohdistamalla tukitoimet
entistä selvemmin juuri työllisyyden parantamiseen.
Ojala suhtautuu lausunnossaan erittäin epäilevästi Agenda
2000 -asiakirjaan sisältyviin olettamuksiin taloudellisen kasvun
jatkumisesta, joille komissio perustaa esityksensä siitä, ettei
EU:n rahoitusosuutta kasvateta yli nykyisen 1,27 %:n kunkin jäsenmaan
bkt:sta. Hän muistuttaa, että Agenda 2000:n kattamalle ajanjaksolle
sijoittuu myös EU:n yhtenäisvaluuttaan siirtyminen, jolla on
kahdensuuntaisia vaikutuksia. Toisaalta se lisää EU:n ja
jäsenmaiden talouksien vakautta ja ennustettavuutta ja voi
pitkällä tähtäimellä parantaa
työllisyystilannetta. Toisaalta se tuo mukanaan
epävarmuustekijöitä etenkin alkuvaiheessa
lisääntyvän työttömyyden ja muiden julkisen sektorin
supistusten aiheuttamien ongelmien muodossa.
- Työttömyys on nykyisten jäsenmaiden vakavin ongelma ja ellei
sitä saada alenemaan, se muodostaa sinänsä riskitekijän
arvioidun myönteisen kehityksen toteutumiselle, Ojala varoittaa.
|
|
Luxemburgin työllisyys-
huippukokous |
Euroopan parlamentti esittää näkemyksensä
Luxemburgissa 20.-21. marraskuuta 1997 järjestettävän EU:n
työllisyyshuippukokouksen kysymyksistä hollantilaisen
sosialidemokraatin Wim J. Van Velzenin mietinnön (C4-0389/97)
pohjalta.
Velzenin esityksen lähtökohta on, että nyt on
ryhdyttävä toteuttamaan jo aiemmin tehtyjä
työllisyyspäätöksiä. EU:n työllisyyspolitiikka
perustuu Essenin huippukokouksessa 9.-10.12.1994 tehtyihin linjauksiin. Ne
korostavat erityisesti ammatillisen koulutuksen merkitystä,
työelämän joustavuuden lisäämistä sekä
työvaltaisten palvelualojen suosimista mm. verotuksen keinoin. Komissiossa
ja jäsenvaltioiden työministeriöissä on aloitettu Essenin
julistuksen tavoitteiden seuranta.
Kesäkuussa 1997 Amsterdamin huippukokoukseen päättyneessä
EU-maiden hallitusten välisessä konferenssissa päätettiin
lisätä EU:n perussopimukseen työllisyyttä koskeva luku.
Se korostaa, että työllisyys on "yhteisöllinen huolenaihe"
ja että jäsenvaltioiden on siksi yhteensovitettava
työllisyystoimensa EU:n neuvostossa (2. artikla). Perimmiltään
työllisyys jää edelleen jäsenvaltioiden vastuulle (3.
artikla).
Lisäksi sopimus edellyttää, että "yhteisön politiikkaa
ja toimintoja määriteltäessä otetaan huomioon korkean
työllisyyden tavoite" (3. artikla). Neuvostolla on mahdollisuus antaa
määräenemmistöllä työllisyysohjeita
työllisyystilanteen tutkimisesta sekä suosituksia jäsenmaille
(4. artikla). Viidennessä artiklassa todetaan lisäksi, että
neuvosto voi toteuttaa kannustintoimenpiteitä ns. parhaiden
käytäntöjen kehityksen alkuun saattamiseksi.
Myös työllisyyshuippukokouksesta päätettiin kesäkuussa
Amsterdamin huippukokouksen yhteydessä. EU:n jäsenmaista nimenomaan
Ranska oli vaatinut kokouksen järjestämistä vastapainona sille,
että se voi hyväksyä EU:n talous- ja rahaliiton Emun
käynnistymisen vuoden 1999 alussa sekä erityisesti rahaliiton
toimeenpanoon liitetyn ns. vakaussopimuksen toteuttamisen. Vakaussopimukseen
liitettiin Ranskan vaatimuksesta ajatus, jossa tiukka rahapoliittinen kuri
sai rinnalleen työpaikkojen luomisen tavoitteen.
Van Velzenin asiakirja patistaa siis neuvostoa toimiin "niin pian kuin
mahdollista". Hän vaatii erityisen huomion kiinnittämistä
pitkäaikaistyöttömiin (noin puolet EU-maiden 18 miljoonasta
työttömästä on ollut työttömänä
yhtäjaksoisesti vähintään vuoden) sekä nuoriin
(työttömyysaste 20 prosenttia) ja vammaisiin
(työttömyysaste 50-70 prosenttia). Ammatillisen koulutuksen tarvetta
korostaa se, että arviolta 80 prosenttia nykyisin käytössä
olevasta teknologiasta on vanhentunutta kymmenen vuoden kuluttua.
Erityisen tärkeä on esitys verotuksesta. Asiakirjassa
edellytetään painopisteen muuttamista työn verottamisesta
ympäristö- ja pääomaverojen suuntaan. Ehdotusta
täsmennetään esittämällä työvoimavaltaisten
palveluiden arvonlisäveron pienentämistä alimman mahdollisen
tariffin mukaiseksi. Tämä asia on käsittelyssä erikseen
valtionvarainministerien Ecofin-neuvostossa. Työministeri Jaakonsaari
on ilmoittanut tukevansa ajatusta.
Outi Ojala näkee Van Velzenin esityksessä eräitä
puutteita, mm. työajan lyhentämisasia jää liian
vähälle huomiolle. Ojalan mielestä nyt on
tärkeää lähteä liikkeelle työajan
lyhentämisessä joko lakimuutoksin tai
lisäämällä erilaisia työaikalyhennyskokeiluja.
Toinen puute liittyy julkisen sektorin unohtamiseen. Asiakirjassa todetaan
tuki kolmannen sektorin työpaikkojen lisäämiselle, mutta
pohjoismaisesta näkökulmasta julkisen alan työpaikkojen
turvaaminen on erityisesti naisten kannalta tärkeä
työllisyyskysymys.
Outi Ojala kannatti van Velzenin mietinnön hyväksymistä
parlamentin lopullisessa äänestyksessä 21.10. siitä
huolimatta, että mietintöön tehtiin
äänestyksessä eräitä heikennyksiä. Ojalasta
on kuitenkin parempi, että parlamentin oma kanta esitetään
työllisyyshuippukokoukselle. Ojala antoi äänestyksen jälkeen
suullisen äänestysselityksen, jossa hän korosti, ettei hän
sitoudu mietintöön mukaantulleisiin uusiin esityksiin, jotka
merkitsevät työelämän heikennyksiä. EU:n komissio raportoi 1.10.97 Euroopan parlamentille esityksensä EU-maiden työllisyyshuippukokoukselle. Komissio esittää viiden seuraavan vuoden tavoitteeksi EU-maiden keskimääräisen työttömyysprosentin alentamisen nykyisestä 11 prosentista 7 prosenttiin. Komissio haluaa parantaa erityisesti työvoiman koulutusta ja työllistettävyyttä. Työllisyysasiat halutaan hoitaa ns. best practice -periaatteen mukaisesti ja mallimaina komissio näyttää pitävän Britannian, Tanskan ja Hollannin työllisyyspolitiikkaa. |
|
Vihreä kirja:
Yhteistyössä työn uudelleenorganisointiin |
Komission esittämässä vihreässä kirjassa (KOM
97/128) käsitellään mahdollisuuksia parantaa
työllisyyttä ja kilpailukykyä organisoimalla työ
työpaikoilla entistä paremmin. Monissa tutkimuksissa on osoitettu
työn uudelleenorganisoinnin tarjoamat mahdollisuudet tuottavuuden ja
hyvinvoinnin kasvuun. Silti uusien toimintatapojen yleistyminen on komission
mukaan hyvin hidasta. Vihreän kirjan tavoitteena on antaa puhtia
eurooppalaiselle keskustelulle. Komission mielestä politiikan haasteet
voidaan tiivistää kysymykseen: kuinka yhdistetään
työntekijöiden aseman turvaaminen ja yritysten tarvitsema
joustavuus?
Euroopan parlamentin työllisyys- ja sosiaaliasiain valiokunta hyväksyi
lokakuun kokouksessa ruotsalaisen Jan Anderssonin (PSE) laatiman
mietinnön asiasta. Valiokunta pitää vihreää kirjaa
"Yhteistyössä työn uudelleenorganisointiin" tervetulleena.
Mietinnössä korostetaan, että työn uudelleenorganisointi
vaatii työpaikoilla pitkäaikaista sitoutumista ja luottamuksen
ilmapiirin synnyttämistä. Uuden jatkuvan muutoksen tarkastelussa
on otettava huomioon paitsi komission mainitsemat tekijät: inhimilliset
voimavarat, markkinat ja teknologia, myös muutokseen aina liittyvä
kulttuurinen ja psykologinen ulottuvuus.
Valiokunta pitää tärkeänä, että työn
uudelleenorganisoinnissa turvataan työntekijöiden oikeudet ja
työpaikkojen säilyminen tai lisääntyminen. Uusien
järjestelyjen on perustuttava työmarkkinaosapuolten välisille
neuvotteluille. Valiokunta muistuttaa myös komissiota kehotuksista,
jotka parlamentti esitti Rocardin mietinnön yhteydessä ja
jotka koskivat työajan lyhentämisen jatkotutkimusten tarvetta.
Komission tulisi valiokunnan mukaan myös selvittää, miten
työmarkkinaosapuolten välisen vuoropuhelun avulla olisi mahdollista
edistää elinikäistä oppimista koskevien sopimusten
tekemistä. Ratkaisumalleja, joissa työntekijälle annetaan
vuorotteluvapaajärjestelyllä mahdollisuus osallistua jatkokoulutukseen
ja samalla työttömälle mahdollisuus päästä
työmarkkinoille, pidetään mietinnössä
myönteisinä. Valiokunnan mielestä tasa-arvonäkökohdat
tulee huomioida erityisen painokkaasti, kun töitä organisoidaan
uudella tavalla.
|
|
Aluepolitiikka | Agenda 2000 ja
rakenne-rahastouudistus
Agenda 2000 sisältää komission kannanotot EU:n laajentumiseen,
rakennerahastouudistukseen, maataloustukijärjestelmän uudistamiseen
sekä rahoituskehykseen vuosille 2000 - 2006. Rakennerahastouudistuksen
kannanotto lähtee siitä, että tulevaisuudessa tukea kohdennetaan
nykyistä paremmin kaikkein heikoimmille alueille eli tukialueita supistetaan
nykyisestä 51 %:sta 35-40 %:iin. Tukialueet
yhtenäistetään kansallisten tukialueiden kanssa. Tehokkuutta
ja tuloksellisuutta parannetaan yksinkertaistamalla ohjelmamenettelyä
sekä tehostamalla tarkastusta. Vastuunjakoa kansallisten viranomaisten
sekä komission välillä selkeytetään eli
hallintojärjestelmää uudistetaan. 10 % rahoituskehyksestä
jätetään reserviin siten, että sillä palkitaan
ohjelmakauden puolenvälin arvioinnin perusteelle tehokkaita ja tuloksekkaita
alueita sekä maita.
Tavoitteiden määrää supistetaan nykyisestä
seitsemästä kolmeen. Uusi tavoite 1 säilyy
entisellään eli sen tehtävänä on tasata maiden ja
alueiden välisiä taloudellisia ja sosiaalisia kehityseroja. Tuen
piiriin pääsevät alueet, joiden BKT-taso on korkeintaan 75
% EU-maiden keskiarvosta. Tätä kriteeriä esitetään
noudatettavaksi hyvin tiukasti, jolloin tukialueet vähenevät.
Tukialueesta ulos jääville alueille annetaan siirtymäkauden
tukea. Tuen tasoon vaikuttaa entistä enemmän alueen
työttömyys. Nykyiset 6-alueet, jotka alittavat 75 %:n BKT-tason (esim. Itä-Suomi), tulevat automaattisesti 1-tavoitteen piiriin ja ulkopuolelle jäävät tulevat saamaan olosuhteista johtuvia eritysjärjestelyjä harvan asutuksen ja kylmän ilmaston takia (mm. Lappi).
Uusi tavoite 2 on tarkoitettu rakennemuutoksesta kärsiville alueille,
jotka tarvitsevat taloudellista ja sosiaalista uudistamista. Rakennemuutos
voi koskea teollisuutta tai palveluja, taantuvia maaseutualueita tai
kalastuksesta riippuvaisia kriisialueita tai vaikeuksissa olevia kaupunkialueita.
Ongelmana näillä alueilla on rakennemuutos, työttömyys
ja väestön väheneminen. Tukeen vaikuttaa alueen
työttömyys, teollisuuden työvoiman määrä,
maatalouden ja kalastuksen taso sekä sosiaalisen syrjäytymisen
aste.
Uusi tavoite 3 on esityksessä ainut horisontaalinen eli
samansisältöisenä koko maassa toteutettava tavoite (kattaa
entiset 3- ja 4-tavoitteet), joka keskittyy työllisyyteen. Tavoitteen
tehtävänä on modernisoida opetus-, koulutus- ja
työllisyysjärjestelmiä.
Maaseudun kehittämisen ja perinteisen maatalouspolitiikan sekä
muun alue- ja rakennepolitiikan välistä työnjakoa
selkeytetään. Ns. LFA-toimenpiteet siirretään EU:n budjetissa
rakennerahastojen ulkopuolelle maatalouspolitiikan yhteyteen. Sekä
tavoitteet 1 että 2 sisältävät maaseudun
kehittämistä. Maatalouden varsinaista
tukijärjestelmää kehitetään hintatuesta suoran tulotuen
suuntaan. Yhteisöaloitteiden määrää supistetaan nykyisestä neljästätoista kolmeen. Uudistuksen jälkeen olisivat jäljellä ohjelmat raja-alueyhteistyöhön, maaseudun kehittämiseen sekä inhimillisten voimavarojen kehittämiseen. Yhteisöaloitteiden rahoitus supistuu nykyisestä 9 %:sta 5 %:iin rakennerahastojen rahoituksesta. Pilottiprojekteihin varataan edelleen 1 %. Jäsenmaiden rahoitusosuuden katoksi EU:lle esitetään 1,27 % BKT:stä. Rakennepolitiikan rahoitusosuus säilytetään nykyisenä 0,46 %:na |
|
Rakennerahastouudistus
keskusteluttaa parlamentissa Takaisin sisällysluetteloon |
Seuraavassa on kommentoitu lähinnä parlamentin aluepoliittisessa
valiokunnassa käytyä keskustelua. Valiokunnan jäsenten kysymyksiin
ovat syksyn aikana olleet vastaamassa komission pääosasto XVI:sta
sekä komissaari Monika Wulf-Mathies että
osastopäällikkö Jean-Charles Leygues.
Kaikkein vaikeimmaksi kysymykseksi on noussut rahoituskehys. Kehystä
ei valiokunnassa haluta lyödä lukkoon vuoteen 2007 saakka. Ensin
halutaan nähdä, miten vaikuttavat Emu, laajentuminen ja uudistettava
maatalouspolitiikka. Myös talouden kasvulukuja epäillään
ylimitoitetuiksi. Laajentumisen rahoituksesta 1/3 arvioidaan tulevan
rakennerahoista, osa tulee 2- ja 5b-tavoitteiden yhdistämisestä
ja osa rakennepolitiikan paremmasta kohdentamisesta. Selvää on
jo, ettei kukaan halua maksaa lisää eikä kukaan halua luopua
nykyisestä tukitasosta. Komission edustajat vakuuttavat, ettei muuta
ratkaisua ole. Väitteeseen, että EU:n köyhimmillä mailla
maksatetaan laajentuminen vastataan, ettei yksikään 1-tavoitteeseen
kuuluva alue menetä tukea laajentumisen vuoksi vaan siksi, että
alue ylittää 75 %:n bkt-tason eikä enää kuulu
1-tavoitteen piiriin.
Uuden 2-tavoitteen laajaa sisältöä epäillään
vahvasti. Maaseudun kehittämisen pelätään
jäävän kaupunkien jalkoihin. Siksi tavoite esitetään
jaettavaksi kahteen osaan eli maaseudun ja taajamien tavoitteisiin. Perusteluksi
esitetään, että alueiden eriarvoisuus on lisääntynyt
ja muuttoliike suuntautuu kaikkialla kaupunkeihin. Komission edustajat
vakuuttavat, että kyse on rakennemuutoksesta, johon tarvitaan laajoja
toimenpiteitä, jotka hyödyntävät kaikkia alueen voimavaroja.
Tavoitteen kriteerit ovat valmisteilla, joten kovin selvää kuvaa
kohdentamisesta ei ole vielä saatu, mutta tuen painottuminen
kaupunkialueille näyttää todennäköiseltä.
Suomalaisia huolettaa tietenkin se, miten käy nykyisille 6-alueille,
jotka ylittävät 75 %:n rajan. Kysytään myös, mitkä
ovat tukitasot erityisjärjestelyiden alueilla ja niillä 6-alueilla,
jotka pääsevät uuden 1-tavoitteen piiriin. Voiko tavoite 1:n
sisällä tukitaso vaihdella? Miten sulautetaan
käytännössä tavoite 6 tavoite 1:een? Komission edustaja
toteaa, että tavoite 6:n osalta alle 75 %:n alueet tulevat tietenkin
uuteen 1-tavoitteeseen. Rajan ylittävät alueet sulautetaan myös
siihen, mutta menettelytapa selviää myöhemmin. Tulevan tavoite
1:n sisällä voi olla erilaisia tukitasoja. Suomalaisten kysymyksiin
aluetasoista (NUTS-II vai NUTS-III) vastataan, että tavoitteen kriteerit
on täytyttävä ns. suuralueilla eli maakuntataso ei ole kriteerin
pohjana.
Yhteisöaloitteiden määrän raju vähentäminen
herättää myös paljon kysymyksiä, samoin kuin tuen
määrän laskeminen 5 %:iin. Kysytään myös,
missä ovat yhteisöaloitteiden ympäristöohjelmat?
Rajat ylittävä yhteisöaloite tuntuu saavan yleisen
hyväksynnän. Komission edustaja toteaa, että nykyisissä
yhteisöaloitteissa on ollut päällekkäisyyttä ja
yli 400 hankkeen toteuttaminen vaatii hurjasti byrokratiaa, joten nyt on
selvitettävä tärkeimmät kohteet ja ohjattava toiminta
sinne. Lisäksi vakuutetaan, että uusiin yhteisöaloitteisiin
riittää 5 %:n osuus.
Myös hallinnon ja uuden seurantajärjestelmän mallit kiinnostavat.
Hallinnon hajautus ja tehokkuus kuuluvat uudistukseen ja toisiinsa. Lisäksi
todetaan, että arviointi on kytkettävä osaksi hajautusta.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa,
jää vielä epäselväksi. Komission tavoitteena on kohdentaa kansallinen aluepolitiikka ja EU:n rakennetuki samoille alueille. Tämä huolettaa erityisesti alueita, jotka ovat jäämässä nykyisten EU-tukialueiden ulkopuolelle. Menetys olisi kaksinkertainen, kun samalla automaattisesti menisi kansallinen tukikin. Myös ulkopuolelle jäävien siirtymäkausien pituus keskusteluttaa vilkkaasti.
|
|
Ajankohtaista | Euroopan parlamentti vaati
tasa-arvoa EU:n rakenteisiin
Euroopan parlamentilla oli syyskuussa Strasbourgissa varsinainen tasa-arvon
teemapäivä. Parlamentin täysistunto hyväksyi peräti
neljä tasa-arvokysymyksiin liittyvää mietintöä.
Keskustelussa, joka käsitteli sukupuolten yhtäläisten
mahdollisuuksien sisällyttämistä EU:n politiikkaan, Outi
Ojala suositteli EU:lle suomalaista mallia, jossa eri tahojen on aina
esitettävä edustajakseen sekä naista että miestä
ja näistä valitaan toinen.
- Naisten tarpeet eivät voi tulla riittävästi huomioon otetuiksi,
ellei heidän osuuttaan lisätä kaikilla tasoilla. Näin
tulisi tapahtua komissiosta alueellisiin yhteistyöryhmiin saakka. Usein
väitetään, että pätevien naisten löytäminen
asiantuntijaelimiin olisi vaikeaa tai jopa mahdotonta. Meillä Suomessa
on kuitenkin onnistuttu turvaamaan molempien sukupuolten tasapainoinen edustus
valtion ja kuntien komiteoissa. Suosittelen lämpimästi saman menettelyn
noudattamista myös EU:n asiantuntijaelimiä nimettäessä,
Ojala sanoi.
Outi Ojala oli myös laatinut parlamentin aluepoliittisen valiokunnan
lausunnon naisten ja miesten yhtäläisten mahdollisuuksien
sisällyttämisestä EU:n kaikkeen politiikkaan. Vasemmistoliiton
naisten osuus tässä asiassa oli vahva, sillä parlamentin
työllisyys- ja sosiaalivaliokunnan lausunnon samasta asiasta oli laatinut
Marjatta Stenius-Kaukonen vuosi sitten ollessaan vielä Euroopan
parlamentin jäsen.
Ruotsin Vasemmistopuolueen edustajan Marianne Erikssonin laatimassa
mietinnössä ehdotetaan, että vuodesta 1999 tehtäisiin
naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen vuosi. Hän arvioi, että
monien jäsenvaltioiden oikeusmenettelyt saavat naiset luopumaan
oikeustoimista väkivaltaista miestä vastaan. Jäsenvaltioiden
olisikin tarkistettava oikeudellisia menettelyjään tästä
näkökulmasta.
Erikssonin mukaan naisiin kohdistuvasta väkivallasta ei ole olemassa
tarkkoja tilastoja. Jäsenvaltioiden pitäisi sopia yhteisestä
perustasta, jolla tilastoja kootaan. Kaikki naisiin kohdistuvat
väkivallanteot on rekisteröitävä systemaattisesti heti
kun niistä ilmoitetaan poliisille, sosiaali- tai terveysviranomaisille
tai esimerkiksi auttavaan puhelimeen.
Parlamentin hyväksymässä Erikssonin mietinnössä
vaaditaan jäsenvaltioita tehostamaan toimiaan sellaisia
järjestöjä ja henkilöitä vastaan, jotka harjoittavat
prostituutioon johtavaa naiskauppaa sekä ryhtymään erityistoimiin
seksuaalisen hyväksikäytön uhrien tukemiseksi.
Saksalaisen kristillisdemokraatin Marlene Lenzin laatimassa
mietinnössä mainonnan naiskuvasta todetaan, että kaupallisen
mainonnan naisesta luoma kuva antaa jatkuvasti aihetta kritiikkiin. Mainosalan
itse suorittaman tutkimuksen mukaan EU:n jäsenmaista vain Tanskassa,
Kreikassa ja Luxemburgissa ei esiintynyt vuosina 1992-95 valituksia mainosten
naiskuvasta. Eniten valituksia esitettiin Itävallassa, Saksassa ja
Espanjassa. Yhteistä kaikille valituksille oli, että mainonnan
katsotaan halventavan ja loukkaavan naista. Lenzin mielestä jäsenvaltioiden olisi huolehdittava siitä, että kansallinen mainoslainsäädäntö kieltää sukupuoleen perustuvan syrjinnän. Lenz vaati, että komissio toteuttaa käytännössä Pekingissä hyväksytyn naisia ja viestintävälineitä koskevan toimintaohjelman ja raportoi sen tuloksista vuosittain.
Vasemmistoliiton europarlamentaarikko Outi Ojala sekä Kansan
sivistystyön liitto ovat julkaisset kirjan Vaihtaa vai ei? -
Suomivasemmiston näkemyksiä Emusta. Kirjassa Vasemmistoliiton
vaikuttajat pohtivat ja ottavat kantaa Suomen osallistumiseen EU:n talous-
ja rahaliittoon.
Kirjoittajakunta koostuu puolueen Emu-kriittisistä henkilöistä,
joista pääosa ei ole aiemmin ottanut voimakkaasti kantaa sen paremmin
Emuun osallistumisen puolesta kuin sitä vastaankaan. Kirjan kirjoittajina
ovat puheenjohtaja Claes Andersson, europarlamentaarikko Outi Ojala,
varapuheenjohtaja Suvi-Anne Siimes, kansanedustajat Esko Helle
sekä Annika Lapintie, ay-ekonomisti Erkki Laukkanen sekä
Kuntaliiton hallituksen varapuheenjohtaja Taisto Terävä.
Kirjan toimittaja on YTK Jussi Okkonen.
Outi Ojala ottaa kirjassa ensi kertaa selkeästi kantaa Suomen
osallistumiseen rahaliittoon vuoden 1999 alussa. Hän on valmis jo nyt
suosittelemaan Suomelle ja Vasemmistoliitolle mukaan menemistä. Ennen
lopullisen kantansa ilmaisua Ojala haluaa tietää miten ay-liikkeen
ja työnantajien välisissä keskusteluissa puskurirahastoista
käy. - Ulkopuolelle jääminen tulkitaan sen verran rajuksi
linjanmuutokseksi Suomen talouspolitiikassa, että tuloksena
todennäköisesti olisi korkojen nousu, nykyistä tiukempi
talouspolitiikka ja työllisyystilanteen heikkeneminen. Ulkopuolella
olisimme nykyistä enemmän keinottelijoiden ja muiden markkinavoimien
armoilla, Ojala toteaa.
Vasemmiston uutta Emu-kirjaa tullaan postittamaan parille tuhannelle
Vasemmistoliiton aktiiville ja se on osa puolueen
Emu-jäsenäänestystä edeltävää keskustelua.
Vasemmistoliitto järjestää jäsenäänestyksen
Emusta 25.11.-2.12.97.
Syys-lokakuun aikana Outilla on ollut Brysselissä kaksikin
vierasryhmää Suomesta. Syyskuun lopulla Belgiaan saapui ryhmä
Eurotalo eli 23 nuorta opiskelijaa, joille Outi kustansi EU-koulutusta ensin
Suomessa ja nyt viisi päivää pääkallopaikalla. Lokakuun
alussa kaupunkiin laskeutui vielä 25 hengen ryhmä, jonka
jäsenistä suurin osa oli työpaikkojensa
työsuojeluvaltuutettuja. Molempien ryhmien kanssa ainakin
järjestäjät viettivät antoisia hetkiä - toivottavasti
tunne oli molemminpuolinen! Kiitos kaikille osanottajille.
Outi Ojala ja Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Martti Korhonen ovat palkanneet yhteisen avustajan Ouluun. Lokakuun
alusta tehtävässä on toiminut filosofian maisteri Ari
Leskinen, 37, Oulusta. Hän on työskennellyt viimeksi sanomalehti
Kansan Tahdossa toimittajana ja toimitussihteerinä. Leskisen tehtäviin
kuuluu Pohjois-Suomen ja sen lähialueiden ajankohtaisten asioiden ja
aluepoliittisten kysymysten seuraaminen.
Syyskuun alussa Helena Mikkonen aloitti työnsä Euroopan
parlamentin vasemmistoryhmän sihteeristössä. Suomussalmelta
syntyisin oleva Helena on viimeksi työskennellyt sosiaali- ja
terveysministeri Terttu Huttu-Juntusen erityisavustajana.
Europarlamentissa Helena tulee keskittymään aluepolitiikkaan. |
|
Outin avustajien yhteystiedot | Helsinki: Rauno Merisaari, puh. 09 621 7292, fax 09 621 7291,
raunom@kaapeli.fi
Bryssel: Sanna Kangasharju, puh. +32 2 284 7536, fax +32 2 284 9536, sannak@kaapeli.fi Vasemmistoliitto: Pirjo Rosengren, puh. 09 753 3054, fax 09 774 74200, pirjor@kaapeli.fi Oulu: Ari Leskinen, puh. 08 537 1720, kansan.tahto@mail.suomi.net
Euroopan parlamentin vasemmistoryhmän suomalaisten virkamiesten
yhteystiedot Työllisyys- ja sosiaalivaliokunnan asiat: Pauliina Murto-Lehtinen, puh. +32 2 284 2563
pmurto@europarl.eu.int Aluepoliittisen valiokunnan asiat: Helena Mikkonen, puh. +32 2 284 6279
hmikkonen@europarl.eu.int Molempien fax: +32 2 230 8088
|
|
![]() |