EUROPARLAMENTAARIKKO OUTI OJALAN UUTISKIRJE
2 / 1997 ELOKUU
SISÄLLYS
Pääkirjoitus:
Puheet pikaisesta EU:n liittovaltiosta voi nyt haudata
Sosiaalisen suojelun nykyaikaistaminen EU:ssa
Komissio esittää leikkauksia EU:n sosiaalibudjettiin
Sosiaalinen vuoropuhelu laajenee myös hakijamaihin
Itämeren alueen yhteistyön kehittäminen
Outi Ojala: Emuun tarvitaan työllisyysnäkökulma
Euroopan parlamentin syksyn aikatauluja
Työllisyys- ja sosiaaliasiat
Euroopan yhteisön viides puiteohjelma
Aluepolitiikka
Aluepolitiikan täytäntöönpano uusissa jäsenmaissa
Ajankohtaista
Vasemmistoliitto vaatii EU:lta pohjoisen politiikkaa
Pääkirjoitus
Euroopan unioni muutti jälleen hieman muotoaan hallitusten
välisessä konferenssissa Amsterdamissa 16.-17. kesäkuuta.
Amsterdamin kokouksen lopputulos osoitti, että puheet EU:n
nopeasta kehityksestä kohti liittovaltiota ovat vailla todellisuuspohjaa.
On todennäköistä, että myöhempikin kehitys
merkitsee toki yhteistyön tiivistymistä, mutta Yhdysvaltain
tyyppistä liittovaltiota EU:sta ei tule - ainakaan lähitulevaisuudessa.
Amsterdamissa tehdyt EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevat
päätökset ovat oikeansuuntaisia. Humanitaarisen
avun, kriisien ennaltaehkäisyn ja kriisinhallinnan kehittäminen
on nykyaikaista turvallisuuspolitiikkaa. Euroopan turvallisuuskehitys
ei riipu niinkään valtioiden välisistä sotilaallisista
jännitteistä vaan kyvystä torjua taloudellista
ja sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta, vähemmistöjen
sortoa ja terrorismia.
WEU on lähinnä paperijärjestö, josta on vähän
käytännön kokemusta. On parempi, että ensin
katsotaan miten se voi toimia kriisinhallinnan alueella, ennen
kuin aletaan vakavasti miettimään sen muuttamista EU:n
puolustusjärjestöksi.
Erittäin merkittävää Amsterdamin tuloksissa
on se, että sosiaalipöytäkirja otettiin vihdoin
mukaan perussopimuksiin. Myönteistä on myös se,
että kuluttajansuojan, ympäristökysymysten, tasa-arvon
ja päätöksenteon julkisuuden alueilla tapahtui
varovaista eteenpäinmenoa.
Erityisen tärkeää on työllisyyden tulo näkyvämmin
unionin tavoitteeksi. On väärin tulkita työllisyyskeskustelua
vain Ranskan vaaleista käsin. Myös Euroopan sydänmaita
koskee nyt samantapainen teollisten työpaikkojen häviäminen,
joka Suomessa koettiin 1990-luvun alussa. Saksan kristillisdemokraattinen
hallituskaan ei voi pahenevien maan työttömyyslukujen
edessä vain jarruttaa unionin tarttumista työllisyyskysymyksiin.
Vaikka työllisyysmuotoilut niin perussopimuksissa kuin Emun
vakaussopimuksenkin yhteydessä ovat varovaisia, on tärkeintä,
että vaunut on saatu sysättyä liikkeelle. Päätökset
helpottavat toimintaa työllisyyden puolesta unionin sisällä.
Nyt riippuu paljon meistä päättäjistä,
miten onnistumme viemään käytäntöön
periaatetason sopimuksia.
Huippukokouksen ongelmallisimmat päätökset liittyvät
Emun vakaussopimukseen. On vaarana, että tiukka rahapolitiikka,
julkisen sektorin kurinpito ja rangaistussakkojen uhka pahentavat
työttömyyttä lähivuosina. Se ei paranna rahaliiton
liikkeellelähtöä ja uskottavuutta kansalaisten
silmissä.
Amsterdamissa tehdyt päätökset mahdollistavat jäsenyysneuvottelujen
alkamisen jäsenyyttä hakeneiden maiden kanssa. Suomen
kannalta on nyt tärkeää, että Puolan, Unkarin,
Tsekin ja Slovenian lisäksi Baltian maista ainakin Viro on
tulossa mukaan unioniin seuraavassa aallossa. Unionin kannalta
on kuitenkin järkevää aloittaa neuvottelut kaikkien
hakijoiden kanssa samalta viivalta eikä sulkea tässä
vaiheessa ovia kenenkään edestä.
Outi Ojala
Tämä uutiskirje on toimitettu yhteistyössä Euroopan parlamentin Euroopan yhtyneen vasemmiston / Pohjoismaiden vihreän vasemmiston (GUE/NGL) kanssa. Uutiskirjeen laativat Outi Ojalan avustajat Sanna Kangasharju, Rauno Merisaari ja Pirjo Rosengren (yhteystiedot etukannessa) sekä GUE-ryhmän työntekijä Pauliina Murto-Lehtinen.
Euroopan yhteisö on parikymmentä vuotta harjoittanut
yhteistä tutkimustoimintaa, joka on organisoitu monivuotisina
puiteohjelmina. Maastrichtin sopimuksen mukaan yhteisön tutkimustoiminnan
tavoitteena on vahvistaa Euroopan unionin teollisuuden tieteellistä
ja teknologista pohjaa sekä tukea unionin muiden poliittisten
tavoitteiden toteutumista.
Komissio antoi esityksen 5. puiteohjelmasta 9.4.1997 (KOM 97/142).
Komission esitykseen ei vielä sisälly täsmällistä
rahoitusesitystä. Komissio täydentää esitystä
tältä osin heinäkuussa 1997.
Viidennen puiteohjelman perusteluissa komissio painottaa, että
ohjelman on toimittava osana muutosta, jonka keskeisiä tekijöitä
ovat uusien jäsenvaltioiden liittyminen unioniin sekä
talous- ja rahaliiton toteutuminen. Kansalaisten odotusten täyttämiseksi
unionin toiminnassa on myös puiteohjelmassa kyettävä
ottamaan huomioon seuraavat neljä kehitystekijää:
Viides puiteohjelma jakautuu temaattisiin ohjelmiin ja horisontaalisiin
ohjelmiin. Kolme te-
maattista ohjelmaa ovat: 1. elävä luonto ja ekosysteemi,
2. käyttäjäystävällinen informaatioyhteiskunta,
3. kilpailu ja kestävä kehitys. Horisontaaliset ohjelmat
ovat: 1. Euroopan tutkimuksen kansainväliset tehtävät,
2. innovaatiot ja pk-yritysten osallistuminen, 3. inhimilliset
voimavarat. Temaattiset ohjelmat jakautuvat vielä 16 avaintoimintakokonaisuuteen,
mitä komissio itse pitää merkittävänä
uudistuksena.
Euroopan parlamentissa viidennen puiteohjelman vastuuvaliokuntana
on tutkimusta, teknologista kehittämistä ja energia-asioita
käsittelevä valiokunta. Työllisyys- ja sosiaalivaliokunta
nimesi omaksi lausunnon antajakseen Outi Ojalan. Lausunnossaan
Ojala arvostelee puiteohjelman valmisteluun liittynyttä varakreivi
Davignonin johtaman asiantuntijaryhmän arviointia
4. puiteohjelmasta. Arviointi on sinänsä tarpeellista,
mutta nyt suoritetun arvioinnin, erityisesti Davignonin työryhmän
työn, uskottavuutta heikensivät Ojalan mielestä
seuraavat tekijät:
Edellistä eli 4. puiteohjelmaa on arvosteltu liiasta teknologiapainotteisuudesta ja pirstaleisuudesta. Outi Ojalan lausuntoluonnoksessa todetaan, että ohjelman yleistavoitteet ovat nyt kehittyneet ja niissä on aikaisempaa paremmin otettu huomioon akuutit yhteiskunnalliset ongelmat. Euroopan haasteita ajatellen ne on kuitenkin määritelty liian kapeasta näkökulmasta. Kyse ei ole vain työttömyydestä, vaan syrjäytymisestä laajemmassa merkityksessä, korostaa Ojala.
Lausuntoluonnoksessa kannatetaan periaatetta, jonka mukaan puiteohjelman
tulee entistä paremmin vastata unionin kansalaisten tarpeisiin
ja odotuksiin. Komission ehdotus puiteohjelmaksi ei kuitenkaan
kaikilta osin täytä tätä tavoitetta. Yhteiskunnalliset
päämäärät jäävät erityisohjelmien
tasolla irrallisiksi.
Yhteiskunnallisten ja kulttuuristen ilmiöiden tarkastelu
puiteohjelmassa on kytketty vain teknologian kehittämiseen,
mikä on liian kapea näkökulma. Outi Ojala korostaa
lausunnossaan, että puiteohjelmassa tulee tarkastella työelämän
muutoksia, työolojen ja työyhteisöjen toiminnan
kehittämistä, siirtolaisuutta ja monikulttuuristen yhteisöjen
ongelmia. Puiteohjelmassa pitää painottaa myös
naisten ja perheen aseman muutosten tarkastelua sekä talous-
ja rahaliiton työllisyysvaikutuksia.
Hyvät työolosuhteet ja kehittävä työyhteisö
mukaan luettuina työntekijöiden korkea motivaatio ja
ammattitaito vaikuttavat merkittävästi yritysten tuottavuuden
lisääntymiseen sekä tuotteiden ja laadun parantumiseen.
Näillä on välitöntä vaikutusta kansantalouden
ja työllisyyden positiiviseen kehittymiseen, minkä johdosta
tutkimuksen suuntaaminen myös työsuojelu- ja työterveysasioiden
kehittämiseen olisi Ojalan mielestä hyvin perusteltua.
Ohjelmien ns. avaintoimintojen (key actions) suunnittelua ja toteuttamista
varten komissio esittää asetettavaksi erityiset työryhmät,
joissa olisi myös käyttäjien edustajia. Outi Ojala
pitää tällaista lähestymistapaa kannatettavana.
"Käyttäjiä" ei kuitenkaan saa rajata
vain ao. alojen teollisuuteen ja viranomaistahoihin, vaan mukaan
pitää saada aito kansalaisnäkökulma. Esimerkiksi
terveystutkimuksessa käyttäjiä eivät ole vain
terveydenhuoltojärjestelmä ja lääketeollisuus
vaan ennen kaikkea potilaat ja heitä edustavat järjestöt.
Outi Ojalan lausuntoon liittyviä muutosesityksiä otettiin vastaan heinäkuun loppuun asti. Lausuntoa käsitellään seuraavan kerran työllisyys- ja sosiaalivaliokunnan syyskuun kokouksissa.
EU:n komissio on antanut tiedonannon sosiaalisen suojelun nykyaikaistamisesta
ja kohentamisesta Euroopan unionissa (KOM 97/102). Komission mielestä
eri maiden sosiaalisen suojelun järjestelmät, jotka
luotiin vuosikymmeniä sitten, toimivat nyt monin tavoin muuttuneissa
taloudellisissa ja yhteiskunnallisissa olosuhteissa eikä
niiden toimintaa voida pitää enää tehokkaana.
Komissio katsoo, että sosiaalisen suojelun järjestelmiä on uudistettava erityisesti seuraavien seikkojen osalta:
Tiedonannon tavoitteena on tuoda esiin mahdollisia modernisointiväyliä
sekä esittää joitain täsmällisiä
ehdotuksia Euroopan tason tuesta. Lähtökohtana komissio
kuitenkin pitää sitä, että jokainen jäsenvaltio
vastaa oman sosiaalisen suojelun järjestelmänsä
organisoinnista ja rahoituksesta. EU:n tehtävä on toimia
foorumina, joka edistää yhteisymmärrystä tulevaisuuden
näkymistä sekä auttaa määrittämään
jäsenvaltioiden yhteisiä haasteita.
Työllisyys- ja sosiaalivaliokunta on nimennyt mietinnön
tekijäksi saksalaisen Barbara Weilerin (sos.dem.).
Hän on laatinut asiasta alustavan työasiakirjan, varsinainen
raportti tulee käsittelyyn syyskuussa. Weilerin mielestä
olisi hyödyllistä, jos poliittiset päätöksentekijät
lopultakin alkaisivat huomata sosiaalisen suojelun tärkeyden.
Hän toteaa Amsterdamin sopimuksen merkitsevän tältä
osin parannusta. Weiler kritisoi komissiota siitä, että
se ei tiedonannossaan lainkaan käsittele niitä haasteita,
joita Emu asettaa sosiaaliturvajärjestelmille.
Weilerin mielestä komissio yliarvioi ns. työttömyysloukkua.
"Komissio lähtee siitä väärästä
olettamuksesta, että kyse olisi työvoimapulasta, vaikka
Euroopan työmarkkinoilla on suuri pula työpaikoista".
OECD:n tutkimus osoittaa, että työttömyysavustuksen
ja työntekijän palkan välisen tulomarginaalin ja
työttömyysavustuksen keston sekä toisaalta työttömyysasteen
välillä ei juuri ole korrelaatiota. Yritykset "optimoida"
näitä järjestelmiä eivät toistaiseksi
ole vaikuttaneet odotetulla tavalla työllisyyteen.
Jotta voidaan vähentää työhön tuotannontekijänä
kohdistuvia paineita, on Weilerin mielestä kiinnitettävä
huomio pääomatulojen verotukseen. Samoin ympäristönäkökohtien
huomioiminen verotuksessa on asia, josta hänen mukaansa olisi
jo pitänyt huolehtia, kuten Euroopan parlamentti on vaatinut.
Työasiakirjassa painotetaan, että eläkejärjestelmien
rahoitusongelmien ainoa todellinen ratkaisu on taloudellisen kasvun,
tuottavuuden ja työllisyyden lisääminen. Pelkästä
eläkeiän nostamisesta ei ole apua. Weiler huomauttaa,
että jäsenvaltioissa tehdyillä uudistuksilla eläkevakuutusjärjestelmien
yksityistämiseksi yrityseläkkeiksi ja yksityisiksi eläkevakuutuksiksi
on ollut ei-toivottuja vaikutuksia yhteiskunnallisen jaon oikeudenmukaisuuteen.
Terveydenhuollon uudistuksissa on tavoitteena oltava sellaisten
keskenään kilpailevien asioiden yhteensovittaminen kuin
laatu, sosiaalisen jaon oikeudenmukaisuus ja kustannustehokkuus.
Weiler on komission kanssa samaa mieltä siitä, että sosiaalisia oikeuksia on yksilöllistettävä. Yksilöllisiä oikeuksia on laajennettava ja leskeneläkkeet uudistettava. Nämä muutokset on otettava huomioon sosiaaliturvajärjestelmissä myöntämällä avoliitossa eläville ja samaa sukupuolta oleville yhdessä asuville henkilöille samat oikeudet kuin aviopareille, vaatii Weiler.
Esitys EU:n ensi vuoden budjetiksi on ollut Euroopan parlamentin
käsittelyssä alkukesällä. Parlamentin työllisyys-
ja sosiaaliasiain valiokunta on antanut lausuntonsa komission
laatiman alustavan talousarvioesityksen sosiaaliosasta.
Lausunnossaan valiokunta toteaa, että komission esityksessä
on sosiaalihankkeiden määrärahoja leikattu rajusti.
Lausunnon esittelijän, Bartho Pronkin (krist.dem.)
laskelmien mukaan valiokunnan vastuualueeseen kuuluvien budjettikohtien
kokonaissumma vuonna 1998 on 84 270 miljoonaa ecua verrattuna
vuoden 1997 lopullisen talousarvion 115 765 miljoonaan ecuun.
Erityisesti valiokunta paheksui sitä, että komission
esityksessä oli kokonaan poistettu varat työllisyyttä
kolmannella sektorilla koskevalta budjettikohdalta, joka lisättiin
budjettiin viime vuonna parlamentin esityksestä. Valiokunta
esittikin kolmatta sektoria ja työllisyyttä käsittelevälle
budjettikohdalle myönnettyjen varojen palauttamista sekä
varoja hankkeille, joiden avulla on tarkoitus auttaa ikääntyneitä
työntekijöitä joko pysymään edelleen
työmarkkinoilla tai pääsemään markkinoille
uudestaan. Myös ammattikoulutusta koskevaan LEONARDO-ohjelmaan
valiokunta haluaa lisää varoja.
Valiokunta esitti huomattavaa lisäystä komission esitykseen
nähden yleiseen työllisyyskohtaan. Perusteluina todettiin,
että mikäli EU aikoo toteuttaa sitä työllisyyspolitiikkaa,
johon se viimeksi Amsterdamissa sitoutui, on siihen myös
osoitettava riittävästi varoja.
Erityisen ongelman budjetin sosiaaliluvussa muodostavat toistaiseksi
vailla oikeudellista perustaa olevat sosiaaliohjelmat. Iso-Britannia
haastoi viime vuonna komission EY:n tuomioistuimeen siitä,
että ohjelmilla köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen
torjumiseksi ja vanhusten hyväksi ei ole oikeudellista perustaa
EU:n peruskirjassa eikä komissiolla siten ole ollut oikeutta
käyttää varoja niiden puitteissa. Tuomioistuin
ei vieläkään ole antanut päätöstä
asiassa.
Komissio on tulkinnut tilanteen niin, että näihin vailla
oikeudellista perustaa oleviin budjettikohtiin ei voi osoittaa
yli 5 miljoonaa ecua. Parlamentin työllisyys- ja sosiaalivaliokunta
kieltäytyi pitämästä 5 miljoonan ecun summaa
kattona näille kohdille etenkin, kun Amsterdamin sopimus
tulee merkitsemään oikeudellisen perustan syntymistä
EU:n toimille sosiaalista syrjäytymistä vastaan.
Esittelijä Pronk oli valmis esittämään varojen
vähentämistä SAFE-työsuojeluohjelmalta mutta
mm. Outi Ojala ja sosialidemokraattisen ryhmän Peter
Skinner vaativat voimakkaasti niiden säilyttämistä
ennallaan. Tämä vasemmiston kanta voitti valiokunnan
äänestyksessä.
Euroopan parlamentti hyväksyi heinäkuun täysistunnossaan
Helwin Peterin (sos.dem.) laatiman mietinnön komission
tiedonannosta sosiaalisen vuoropuhelun kehityksestä yhteisön
tasolla (KOM 96/0448). Euroopan tason sosiaalinen vuoropuhelu
kattaa Euroopan työmarkkinaosapuolten väliset keskustelut,
yhteistoiminnan ja mahdolliset neuvottelut sekä työmarkkinaosapuolten
ja Euroopan unionin toimielinten väliset keskustelut.
Mietinnössä todetaan, että sosiaalisen vuoropuhelun
avulla voidaan edistää yhteiskunnan taloudellista ja
sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Työmarkkinajärjestöjen
osallistumisessa sosiaaliseen vuoropuheluun on noudatettava sekä
edustavuuden että järjestöjen itsemääräämisoikeuden
periaatetta. Mietinnössä ollaan valmiita laajentamaan
vuoropuheluun nykyisin osallistuvien järjestöjen joukkoa
pk-yritysten suuntaan. Outi Ojalan esityksestä mietintöön
tuli mukaan maininta julkisen sektorin alakohtaisen vuoropuhelun
tukemisesta.
Outi Ojala kiinnitti erityistä huomiota kysymykseen, joka
koskee sosiaalisen vuoropuhelun laajentamista Keski- ja Itä-Euroopan
tuleviin jäsenmaihin. Hän on pettynyt Peterin raportissa
esitettyyn kantaan, jonka mukaan tarkkailijoita otettaisiin mukaan
vain niistä jäsenmaista, joiden liittyminen EU:hun on
odotettavissa lähitulevaisuudessa. Komissio on ollut omassa
kannassaan vapaamielisempi: sen mielestä vuoropuheluun tulisi
ottaa mukaan jäsenyyttä hakevat maat.
Ojalan mielestä erityistä huomiota olisi kiinnitettävä
sosiaalisen vuoropuhelun ja ylipäänsä työmarkkinarakenteiden
kehittämiseen niissä hakijamaissa, jotka eivät
vielä täytä jäsenyysehtoja. Näitä
maita on tuettava kaikin tavoin niiden ponnistellessa kohti ehtojen
täyttämistä. Sosiaalisen vuoropuhelun kehittämisen
on oltava tässä olennainen osa, jotta myös sosiaalinen
edistys turvattaisiin.
Ojala korostaa, että sosiaalinen vuoropuhelu on yksi kansalaisten
vaikutuskanavista yhteisön päätöksentekoon
ja siksi on tärkeää, että siihen osallistuvat
järjestöt myös aidosti edustavat maansa tai alansa
työntekijöitä tai työnantajia. Tästäkin
syystä on hakijamaiden järjestöjen kehittämiseen
suunnattava tukea, sillä niissä järjestöt
ovat vaikeista oloista johtuen usein pieniä ja niiden edustavuus
on heikko.
Puheenjohtaja:
Stephen Hughes (sos.dem., Iso-Britannia)
Varapuheenjohtajat:
Bernie Malone (sos.dem., Irlanti)
Winfried Menrad (krist.dem., Saksa)
Outi Ojala (vasemmistoryhmä, Suomi)
Valiokunnassa ovat edustettuina Europarlamentin kaikki kahdeksan poliittista ryhmää sekä sitoutumattomat edustajat. Valiokunnassa on yhteensä 45 jäsentä. Suurimmat ryhmät ovat sos.dem (18 edustajaa) ja krist.dem (11).
Euroopan parlamentti käsitteli toukokuun täysistunnossaan
Strasbourgissa itävaltalaisen Reinhard Rackin mietintöä
aluepolitiikan täytäntöönpanosta Suomessa,
Ruotsissa ja Itävallassa (A4-0114/97). Mietinnössään
Rack korosti rakennepolitiikan tärkeyttä Euroopan unionin
uusissa jäsenmaissa ja rakennerahastojen merkitystä
maiden kansalaisille.
Mietinnössä todetaan, että Euroopan unionin aluepolitiikan
käynnistäminen uusissa jäsenmaissa on sujunut tyydyttävästi,
mutta alkuhankaluuksilta ei ole kuitenkaan vältytty. Etenkin
yhteisöaloitteiden hyväksyminen on vienyt liikaa aikaa,
ja hallinto on ollut kohtuuttoman raskasta. Hallintorutiinien
luominen on vienyt kallista aikaa itse ohjelmien käynnistämiseltä.
Ongelmia on aiheuttanut myös komission yksiköiden sisäisen
koordinaation puute, mikä on johtanut sääntöjen
soveltamiseen eri tavalla eri tapauksissa. Huolimatta siitä,
että aluepolitiikan täytäntöönpanossa
on korostettu paikallisten toimijoiden merkitystä, ei päätösvaltaa
ole siirretty riittävästi paikallisille viranomaisille.
Strasbourgissa pitämässään puheessa Outi
Ojala vaati komissiota siirtämään rakennerahastoja
koskevaa päätösvaltaa suoraan alue- ja paikallisviranomaisille.
Komission tulisi tulevaisuudessa varmistaa, että alue- ja
paikallisviranomaiset saavat täyden päätösvallan
ohjelmien hyväksymisessä ja täytäntöönpanossa.
Ojala kritisoi puheessaan rahastoja koskevien hallintorutiinien
luomisen hitautta sekä komission asianosaisten pääosastojen
sisäisen koordinaation takeltelua, mikä vaikeuttaa aluepolitiikkaa
koskevaa yhteistyötä. Hän muistutti sii-
tä, että komission pääosastojen tulee tulkita
ja soveltaa rakennerahastoja koskevia sääntöjä
yhtenäisesti.
Euroopan parlamentin naisten oikeuksien valiokunta hyväksyi
heinäkuussa mietinnön naisten ja miesten yhtäläisten
mahdollisuuksien sisällyttämisestä yhteisön
politiikkaan ja toimintaan kaikilla aloilla - ns. mainstreaming-periaatteesta.
Kreikkalaisen sosialidemokraatin Angela Kokkolan mietintöön
liittyivät Marjatta Stenius-Kaukosen jo viime kesänä
laatima parlamentin työllisyys- ja sosiaalivaliokunnan lausunto
sekä Outi Ojalan laatima aluepoliittisen valiokunnan
lausunto. Mietinnön pohjana on EU:n komission aiheesta antama
tiedonanto (KOM 96/0067).
Stenius-Kaukosen lausunto käsittelee lähinnä naisten
asemaa työmarkkinoilla. Siinä vaaditaan mm. sitovampia
määräyksiä samapalkkaisuuden toteuttamiseksi
sekä toimia työmarkkinoiden kahtiajakautumisen purkamiseksi.
Lausunnossa puututaan myös EU:n omiin valintakäytäntöihin
ja vaaditaan neuvoston ja komission valmisteleviin työryhmiin
ja asiantuntijakomiteoihin tasapuolisesti miehiä ja naisia.
Outi Ojalan laatima aluepoliittisen valiokunnan lausunto keskittyy tasa-arvon huomioon ottamiseen EU:n rakennepolitiikassa. Lausunnossa todetaan, että rakennepoliittisissa toimissa on huomioitava naisten erityiset intressialueet ja toimien seurantaan on liitettävä myös tasa-arvovaikutusten arviointi. Komissiota kehotetaan selvittämään, miksi naiset eivät osallistu riittävästi EU:n rakennepolitiikan hallintoon ja toteuttamiseen sekä toimimaan itse hyvänä esimerkkinä naisten osuuden lisäämisessä.
Sekä Stenius-Kaukosen että Ojalan lausunnoissa korostettiin
sitä, että perheen ja työelämän yhteensovittaminen
edellyttää yhteiskunnan laatimia palveluita, kuten lasten-
ja vanhustenhoidon järjestämistä, kouluruokailua
ja joukkoliikennettä, joita kaikkia tulisi EU:n rakennerahastojen
toimesta tukea. Molemmissa lausunnoissa korostetaan myös
päättäjille suunnatun tasa-arvokoulutuksen merkitystä.
Parlamentti käsitteli kesäkuun täysistunnossaan
ruotsalaisen Staffan Burenstam Linderin mietintöä
talous- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön kehittämisestä
Itämeren alueella (A4-0196/97). Mietinnössä käsiteltiin
mm. kolmea Itämeren valtioiden 1996 hyväksymää
toimintaohjelmaa, rauhankumppanuutta ja WEU:n liitännäisjäsenyyttä.
Parlamentin hyväksymässä mietinnössä
kehotetaan neuvostoa ja komissiota kiirehtimään Viron,
Latvian ja Liettuan Eurooppa-sopimusten ratifiointia EU:n jäsenvaltioissa.
Burenstam Linder painotti myös suunniteltujen toimintaohjelmien
käynnistämisen tärkeyttä. Mietinnössä
kannustetaankin komissiota helpottamaan Itämeren valtioiden
uudistuksia mm. kasvattamalla sinne suunnattua tukea ja parantamalla
alueellista infrastruktuuria, esimerkiksi rajoja ylittäviä
liikenneverkkoja.
Parlamentti kannusti päätöslauselmassaan neuvostoa
käyttämään vaikutusvaltaansa Venäjään,
jotta se allekirjoittaisi Venäjän ja Viron välisen
rajasopimuksen. Lisäksi parlamentti katsoi, että Itämeren
alueen ydinturvallisuustilanteen kohentaminen on tärkeää
ja että on tehtävä perusteellinen selvitys alueella
olevista ydinjätteistä ja muista säteilylähteistä.
Outi Ojala totesi asiaa käsitelleessä puheenvuorossaan,
että EU:n on otettava nykyistä aktiivisempi rooli Itämeren
alueen yhteistyön kehittämisessä. Hyvänä
esimerkkinä on Itämeren alueen valtioiden toimesta valmisteltava
kestävän kehityksen Agenda 21 -ohjelma. EU:n komissio
osallistuu ohjelmien tekoon, mutta hyvin heikolla panoksella.
Ojala vaatikin parlamenttia velvoittamaan komissiota lisäämään
mm. virkamiespanostustaan tämän ohjelman tukemiseen.
Hänen mukaansa taloutta ja ympäristönsuojelua ei
voi erottaa toisistaan Itämeren alueella eikä varsinkaan
niin sanotuissa siirtymätalouksien maissa.
Ojalan mukaan perinteinen sotilaallinen turvallisuuskäsitys on menettänyt merkitystään myös Itämeren alueella. Sen sijaan ympäristökysymys, vakaan demokraattisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen kehityksen aikaansaaminen
siirtymätalouksien maissa, vähemmistökysymykset
sekä rikollisuuden ja terrorismin torjunta ovat yhä
tärkeämpiä.
Itämeren alueen yhteistyön kehittäminen edellyttää yhteyksien rakentamista Venäjään. Ojalan mukaan myös Venäjän turvallisuusajattelussa korostuu alueellinen yhteistyö mm. Mustan meren, Itämeren ja Barentsinmeren alueella. EU:n tulisi rakentaa suhteitaan Venäjään paitsi yleisen puitesopimuksen kautta myös Itämeren alueen yhteistyössä.
Ojala totesi, että Venäjän tulo aidolla tavalla
Itämeren yhteistyön osapuoleksi edellyttää
Venäjän ja Baltian maiden suhteiden normalisoimista.
Parlamentin tulisikin edistää Venäjän ja Viron
välistä yhteisymmärrystä rajasopimuksen aikaansaamiseksi.
Puheenjohtaja:
Miguel Arias Caete (krist.dem., Espanja)
Varapuheenjohtajat:
Richard Howitt (sos.dem., Iso-Britannia)
Pasqualina Napoletano (sos.dem., Italia)
Francis Decourrière (krist.dem., Ranska)
Valiokunnassa on yhteensä 44 jäsentä, jotka edustavat parlamentin kaikkia poliittisia ryhmiä. Suurin ryhmä on sos.dem. (14 jäsentä).
Vasemmistoliitto haluaa Euroopan unionin kehittävän
pohjoista aluettaan varten sen erityisolosuhteisiin perustuvaa
toimintapolitiikkaa, pohjoisen politiikkaa. Pohjoinen ulottuvuus
tarvitsee poliittista tukea, jonka edellytyksenä on, että
pohjoinen ja sen olosuhteet tunnetaan, tunnustetaan ja ymmärretään
muualla Euroopassa ja erityisesti unionin koneistossa.
Pohjoinen ulottuvuus tulee ymmärtää laajasti siten,
että se pitää sisällään ainakin
Suomen ja Ruotsin, Itämeren ympäristön ja Barentsin
Euroarktisen alueen. Olennaisen osan pohjoista ulottuvuutta
muodostaa unionin ulkoraja Norjan ja erityisesti Venäjän
kanssa. Maantieteellisiä rajoja tärkeämpää
on kuitenkin määritellä pohjoinen ulottuvuus elämisen
ympäristön, luonnon olosuhteiden ja muiden erityispiirteiden
perusteella. Näistä tärkeimmät ovat: kylmä,
osittain arktinen ilmasto, ekologisilta ominaisuuksiltaan herkkä
luontotyyppi, harva asutus ja pitkät etäisyydet.
Vasemmistoliiton EU-jaosto vaatii kannanotossaan Suomen hallitusta
toimimaan eri yhteyksissä sen suuntaisesti, että pohjoinen
ulottuvuus otetaan EU:n toiminnan painopisteeksi samaan tapaan
kuin esimerkiksi Välimeren alueen yhteistyö.
Rakennerahastojen tuki EU:n pohjoisimmille alueille on avainasemassa
vielä vuoden 1999 jälkeenkin, jotta alkaneelle muutokselle
taataan jatkuvuus ja kestävyys. Tavoiteohjelman 6 tai samoihin
kriteereihin perustuvan ohjelman tulee jatkua.
Puolue korostaa, että julkisen sektorin asema alueellisten
erojen tasaajana tulee hyväksyä sellaisissa pohjoisen
olosuhteissa, joissa tiukka markkinaperusteinen talous ei toimi.
Taloudellisen toiminnan suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös
alueen herkkä ekologia, ja muun muassa yhteistyössä
niin sanottujen siirtymätalouksien maiden kanssa on markkinatalouden
rakentamisen ehdoksi asetettava riittävän korkea ympäristönsuojelun
taso.
Suhde Venäjään on olennainen osa pohjoista ulottuvuutta.
Venäjän ja unionin yhteinen raja vaatii erityisen toimintapolitiikan
ja erityiset työkalut. Venäjän näkökulmasta
yhteistyö EU:n kanssa Itämeren ja Barentsin alueella
on osa maan uuden turvallisuusnäkemyksen muodostumista sekä
kiinnostava taloudellinen kysymys. EU:n tulee panostaa Venäjän
kanssa solmitun puitesopimuksen täytäntöönpanon
ohella alueelliseen yhteistyöhön. On tärkeää
poistaa eräitä käytännön esteitä
Venäjän normaalille mukaantulolle tällaiseen alueellisen
yhteistyöhön. Vasemmistoliitto pyrkii omalta osaltaan
muun muassa edistämään Venäjän ja Viron
välisen rajasopimuksen solmimista.
Perinteisten sotilaallisen turvallisuuden kysymysten rinnalla
vakaa, demokraattinen ja sosiaalisesti oikeudenmukainen kehitys
ns. siirtymätalouksien maissa, ympäristökysymykset,
vähemmistöjen asema sekä kansainvälinen rikollisuus
ja terrorismi ovat yhä tärkeämpiä turvallisuuteen
vaikuttavia seikkoja.
Vasemmistoliitto palaa pohjoisen ulottuvuuden kysymyksiin maakuntapäivillään
Jyväskylässä 20.-21. syyskuuta 1997.
Työllisyys on otettava näkyvämmin ja täsmällisemmin
huomioon EU:n rahaliiton ja sen yhteyteen kaavaillun vakaus- ja
kasvusopimuksen tulkinnoissa. Liitin tätä näkemystäni
perustelevan äänestysselityksen Euroopan parlamentin
täysistunnon pöytäkirjaan, kun parlamentti käsitteli
Strasbourgissa kesäkuussa unionin yhteisen raha- ja veropolitiikan
kehittämistä Emun oloissa.
Ei voida rehellisin mielin ajatella, että uusia työpaikkoja
luotaisiin riittävästi vain luottamalla kasvuun ja rahamarkkinoiden
toimintakykyyn. Tarvitaan verotuksen ja tulonsiirtojen nykyistä
tehokkaampaa käyttöä tukemaan uusien työpaikkojen
syntymistä. Esimerkiksi työvaltaisten palvelualojen
arvonlisäverotuksen alentaminen, ainakin väliaikaisesti
työllisyyssyistä, olisi tällainen toimi. Liian
tiukoilla Emu-kahleilla ei pidä estää järkevää
työllistämistä.
Suhdannekehitykseltään monista Keski-Euroopan maista
poikkeavan Suomen edun mukaista olisi, että Emu-ehtoja ja
vakaussopimusta tulkittaisiin väljemmin. Oma työttömyystilanteemme
edellyttäisi puolestaan työllisyysnäkökulman
mukaanottoa Emun vakaussopimukseen. Pääministeri Paavo
Lipposen penseys Ranskan uuden hallituksen pyrkimyksiin nostaa
työllisyysnäkökulma esille Emu-tulkinnoissa ei
tunnu sen paremmin Suomen edun mukaiselta kuin järin vasemmistolaiseltakaan.
Parlamentin hyväksymissä mietinnöissä oli myös myönteisiä seikkoja: mm. pyrkimys vahvan aseman omaavan Euroopan keskuspankin
demokraattiseen valvontaan. Järkevä ja toteutuskelpoinen on myös Euroopan parlamentin hyväksymä ja Suomessa mm. europarlamentaarikko Raimo Ilaskiven (kok) esillä pitämä ajatus, että julkisen talouden ali- ja ylijäämiä olisi järkevää tarkastella koko suhdannekierron puitteissa eikä keinotekoisesti vain kunkin kalenterivuoden sisällä.
Outi Ojala on Europarlamentin työllisyys- ja sosiaaliasiain valiokunnan varapuheenjohtaja, varajäsen aluepoliittisessa valiokunnassa, Viro-valtuuskunnan jäsen sekä Latvia-valtuuskunnan varajäsen. Outi kuuluu parlamentin GUE / NGL -vasemmistoryhmään.
.
Elokuu
27.-28.8. Vasemmistoryhmän kokous
Syyskuu
3.-4.9. Työllisyys- ja sosiaalivaliokunta
10.-11.9. Vasemmistoryhmän kokous
15.-19.9. Täysistunto Strasbourgissa
15.9. Aluepoliittinen valiokunta
16. ja 18.9. Vasemmistoryhmän kokoukset
22.9. Viro-valtuuskunta
22.-23.9. Aluepoliittinen valiokunta
24.-25.9. Työllisyys- ja sosiaalivaliokunta
Lokakuu
1.10. Vasemmistoryhmän kokous
1.-2.10. Täysistunto Brysselissä
6.-7.10. Työl- ja sos.vk Luxemburgissa
8.-9.10. Aluepoliittinen valiokunta
14.10. Viro-valtuuskunta
Latvia-valtuuskunta
15.-16.10. Vasemmistoryhmän kokous
20.-24.10. Täysistunto Strasbourgissa
21. ja 23.10. Vasemmistoryhmän kokoukset
Marraskuu
3.-4.11. Työllisyys- ja sosiaalivaliokunta
Aluepoliittinen valiokunta
5.11. Vasemmistoryhmän kokous
5.-6.11. Täysistunto Brysselissä
10.-12.11. Vasemmistoryhmä Portugalissa
17.-21.11. Täysistunto Strasbourgissa
18. ja 20.11. Vasemmistoryhmän kokoukset
25.-26.11. Työllisyys- ja sosiaalivaliokunta
Joulukuu
1.-2.12. Aluepoliittinen valiokunta
3.12. Vasemmistoryhmän kokous
3.-4.12. Täysistunto Brysselissä
8.-9.12. Työllisyys- ja sosiaalivaliokunta
10.-11.12. Vasemmistoryhmän kokous
15.-19.12. Täysistunto Strasbourgissa
16. ja 18.12. Vasemmistoryhmän kokoukset