1. Johdanto
Ilmastonmuutoksen torjunta on osoittautunut huomattavan
vaikeaksi tehtäväksi kansainväliselle
yhteisölle. Tuskin mikään maa on ryhtynyt
sellaisiin toimenpiteisiin, jotka
kääntäisivät
kasvihuonekaasupäästöjen nousevan suuntauksen
laskuun. Niinpä saastepäästöt kasvavat
sekä teollisuus- että kehitysmaissa, ja
kasvihuonekaasujen pitoisuus ilmakehässä
lisääntyy huolestuttavaa vauhtia. Toteutuneet
päästöjen vähennykset muutamissa maissa ovat
olleet seurausta lähinnä talouden romahduksesta
(Itä-Eurooppa ml. Saksan itäiset maakunnat) tai
energiasektorin rakennemuutoksesta (Britannian siirtyminen
hiilestä kaasuun).
Yksi keskeisimmistä syistä
kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen
vaikeuteen on jatkuvaa taloudellista kasvua tavoittelevien
yhteiskuntien riippuvuus halvasta energiasta ja fossiilisista
polttoaineista. Teollisuusmaissa talouden kasvu ja
energiankulutus ovat kulkeneet käsi kädessä
vuosikymmenien ajan. Niinpä hallitukset ovat haluttomia
puuttumaan fossiilisten polttoaineiden ja muiden
energialähteiden käyttöön, koska
energiatalouden ympäristöperusteisen ohjauksen
pelätään vaikeuttavan keskeisimmän
yhteiskuntapoliittisen tavoitteen - talouden kasvun -
saavuttamista.
Ilmastonmuutosta pidetään yleisesti kuitenkin niin
vakavana ympäristöongelmana, että ajan mittaan
energiatalouden täytyy muuttua nykyistä
vähemmän saastuttavaksi. Vastuullisten hallitusten
tulee siten ryhtyä toimenpiteisiin, joilla
kasvihuonekaasupäästöt vähenevät
nykyisestä jopa kymmeneen prosenttiin. Tämä
merkitsee aktiivista ympäristöperusteista energia- ja
teollisuuspolitiikkaa, joka johtaa päätetyssä
ajassa toivottuihin tuloksiin.
Taloudellisia ohjauskeinoja pidetään laajalti
nykyisessä markkinataloutta ihannoivassa poliittisessa
ilmastossa parhaana ympäristöpolitiikan toteuttamisen
välineenä. Niitä käyttäessään
hallitus asettaa poliittisen tavoitteen, joka saavutetaan
ympäristövaikutuksen synnyttämisen kustannuksiin
kohdistuvilla maksuilla tai tukiaisilla. Taloudelliset toimijat
pyrkivät yleensä vähentämään
kulujaan, joten esim. saastuttamisen kallistuessa
ympäristöverojen vuoksi yritykset oletettavasti
muuttavat tuotantoprosessejaan tai tuotevalikoimaansa
vähemmän saastuttaviksi.
Ilmastonmuutoksen torjunnassa taloudellisista ohjauskeinoista
ovat olleet eniten esillä haitallisten tukiaisten
poistaminen ja hiilidioksidipäästöjen verotus.
Kuluvan vuoden aikana myös kaupattavien
päästölupien järjestelmät ovat tulleet
voimakkaasti mukaan keskusteluun.
Tässä paperissa esittelen lyhyesti verotukseen ja
päästölupiin liittyviä kokemuksia ja
aloitteita sekä arvioin niiden toimivuutta. Lisäksi
esitän ajatuksia kansainvälisen ilmastopolitiikan
mahdollisuuksista lähiaikoina.
2. Verotus ilmastonmuutoksen torjunnassa
Keskustelu hiilidioksidipäästöjen verottamisesta
on jotakuinkin yhtä vanhaa kuin ilmastonmuutoksen
torjunnasta käyty ajatustenvaihto. Siitä huolimatta
kokemuksia hiili- ja energiaveroista on verraten niukasti. Vain
viidessä teollisuusmaassa on käytössä
hiilivero: Alankomaat, Norja, Ruotsi, Suomi ja Tanska. Malleja
ja aloitteita hiiliverosta on sitäkin runsaammin.
Niistä runsaasti huomiota saaneet ovat Euroopan Unionin
toistaiseksi epäonnistuneet ehdotukset yhteisestä
hiili- ja energiaverotuksesta. Myös Yhdysvalloissa,
Australiassa, Uudessa-Seelannissa ja Sveitsissä hallitukset
ovat esittäneet hiili- tai energiaveron
keräämistä laihoin tuloksin.
Hiiliveron ajatuksena on sisällyttää fossiilisten
polttoaineiden hintoihin niiden haittojen kustannus, joita
syntyy polttoaineen käytöstä. Koska
ilmastonmuutoksesta syntyviä ongelmia on vaikea ennakoida
saati arvioida rahallisesti, verotuksen perusteena on
pikemminkin varovaisuuden periaate eli mahdollisten ja osin
tuntemattomien vaikutusten välttäminen. Verotuksen
tasolla voidaan vaikuttaa siihen, miten hanakasti taloudelliset
toimijat ryhtyvät toimenpiteisiin päästöjen
vähentämiseksi. Oletuksena on, että kun veron
taso ylittää päästöjen
vähentämisestä tai välttämisestä
aiheutuvat lisäkustannukset, yritys tai kuluttaja muuttaa
toimintaansa.
Yleisenä periaatteena on, että hiili- ja
energiaveroilla ei kasvateta kansantalouden kokonaisverotusta.
Tällöin kerättyjä veroja vastaava summa
kierrätetään takaisin veronmaksajille johonkin
muuhun veroon kohdistuvana kevennyksenä tai tietyn
toiminnan tukiaisena.
Viiden eurooppalaisen valtion hiili- ja energiaverotuksessa on
OECD:n tutkimusten mukaan seuraavia yhteisiä
piirteitä:
Käytössä olevat verojärjestelmät
poikkeavat siten muutamilta keskeisiltä osilta hiili- ja
energiaverojen oppikirjaversiosta. Näin ollen on myös
ilmeistä, että verojen vaikutukset
päästöihin eivät ole kovin suuria. Viiden
maan verojärjestelmien lyhyen historian ja monimutkaisuuden
vuoksi verojen vaikutusten arviointi on verraten hankalaa. Eri
lähteiden mukaan käytetyillä veroilla
päästöt vähenevät muutaman prosentin
vuosikymmenen jaksolla.
Maastrichtin sopimuksen jälkeen verotuksen harmonisointi on
ollut osa EU:n toimialaa. Vuonna 1993 EU:n komissio teki
ehdotuksen yhdenmukaisesta hiili- ja energiaverosta. Ehdotus
noudatti pitkälti veron oppikirjaversiota, eli se mm.
kattoi kaikki lähteet eikä kasvattanut
kokonaisverotusta. Ehdotus kaatui kuitenkin useiden
jäsenmaiden vastustukseen, joka perustui osin EU:n
toimivallan kyseenalaistamiseen verotuksen alalla ja osin maiden
haluttomuuteen ohjata energiataloutta vähemmän
saastuttavaan suuntaan.
Toukokuussa 1995 EU:n komissio toi pöytään
veroesityksen uusitun version. Tärkein muutos oli
siirtymisvaihe vuoteen 2000 asti, jonka aikana jäsenmaat
voivat halutessaan ottaa veron käyttöön.
Jäsenmaat eivät kuitenkaan päässeet
yksimielisyyteen siitä, mitä tapahtuu
siirtymävaiheen jälkeen, jolloin esitys kaatui
lopullisesti.
Maaliskuussa 1996 EU:n ministerineuvosto päätti
edistää energiaverotuksen harmonisointia uudelta
pohjalta. Päätöksen mukaan tehdyssä uudessa
esityksessä vuonna 1993 hyväksyttyä
mineraaliöljyjen vähimmäisverotusta
säätelevää direktiiviä laajennetaan
kattamaan kaikki energialähteet. Uusi direktiivi ei
määräisi millekään
energialähteelle tiettyä veroa, vaan verotuksen
alimman tason. Jäsenmaat voivat siten kantaa veron
hiilipitoisuuden, energiasisällön tai jonkin muun
piirteen mukaan kunhan veron taso on direktiivin mukainen.
Halutessaan jäsenmaat voivat kantaa alinta tasoa korkeampaa
veroa. Komission esitys on ministerineuvoston
käsiteltävänä ja tulee voimaan aikaisintaan
vuoden 1998 alussa. Veron harmonisoinnin
pääasiallisena perusteena ei ole niinkään
ympäristönsuojelun edistäminen vaan
yhteismarkkina-alueen verotuksen yhdenmukaistaminen vapaan ja
reilun kilpailun mahdollistamiseksi.
3. Kaupattavat päästöluvat
Verotuksen ohella kaupattavien päästölupien
järjestelmiä on kehitelty
ympäristöpolitiikan ohjauskeinoksi. Näistä
on kokemuksia vain Yhdysvalloissa, jossa kattavin
järjestely on vuodesta 1994 käytössä ollut
rikkidioksidin (SO2) päästölupien kauppa. Vuoden
1997 alussa Yhdysvallat esitti YK:n ilmastosopimuksen
neuvotteluissa kaupattavien päästölupien
sisällyttämistä sopimuksen ensimmäiseen
pöytäkirjaan, mikä on vilkastuttanut
kansainvälistä keskustelua aiheesta.
Päästölupajärjestelmän suurimpana etuna
pidetään sen joustavuutta ja kustannustehokkuutta.
Joustavuudella tarkoitetaan sitä, että
päästöjä kasvattava tai hitaasti
vähentävä valtio tai yritys voi ostaa
päästölupia rivakammilta toimijoilta.
Kustannustehokkuus puolestaan merkitsee sitä, että
päästölupien kaupan myötä
päästöjen vähennystoimet tehdään
ensin siellä, missä se on edullisinta. Esimerkiksi:
hiililaudetehtaan muuntaminen maakaasulla toimivaksi
kaukolämpövoimalaitokseksi synnyttää
verraten pienillä kustannuksilla suuren
päästövähennyksen, jolloin energiayhtiö
voi myydä ylimääräiset
päästöluvat jollekin toiselle yhtiölle, joka
haluaa perustaa uuden maakaasulla toimivan voimalaitoksen.
Päästölupien hinta riippuu pitkälti
vuosittain myönnettävien lupien
määrästä: mitä vähemmän lupia
sitä korkeampi hinta. Lupien markkinahinnan oletetaan
asettuvan edullisimpien vähennystoimien kustannusten
tasolle.
Merkittävin käytössä oleva
päästölupiin ja niiden vapaaseen kauppaan
perustuva järjestelmä on Yhdysvaltojen
happosadeohjelma (Acid Rain Program). Sen tavoitteena on
puolittaa SO2-päästöt vuoden 1980 tasosta vuoteen
2000 mennessä. Ohjelman keskeinen väline on
rikkidioksidin päästölupien
kauppajärjestelmä, jossa suurimpien voimalaitosten on
täytynyt vuodesta 1995 alkaen esittää vuoden
lopussa luvat aiheuttamilleen päästöille.
Liittovaltio myöntää lupia asetetun
päästötavoitteiden verran. Luvista suurin osa
annetaan voimalaitoksille ja pieni osa myydään
huutokaupalla. Päästöjä tehokkaasti
vähentävät laitokset voivat siirtää
päästölupia saman yhtiön muille laitoksille
tai myydä niitä pörssissä.
Järjestelmän ensimmäisten vuosien aikana
päästöt ovat pienentyneet oletettua nopeammin,
jolloin myös päästölupien markkinahinnat
ovat ollet huomattavasti oletettua alempia. Toisin sanoen
päästöjen vähennystoimet ovat osoittautuneet
arvioitua edullisimmiksi.
Hiilipäästöjen vähentämiseksi
perustettavan päästölupien
kauppajärjestelmiä on kehitelty kansalliseen ja
kansainväliseen käyttöön. Alankomaita varten
tehdyssä hahmotelmassa on päästölupia
esitetty toimivan esim. seuraavasti:
Kuvio: Päästölupien kaupan toiminta
HALLITUS >>>>>> huutokauppa >>>>>>> POLTTOAINEEN
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< JAKAJAT
V v ^ V V
A v ^ * *
N v >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>^ * *
H v ^ ******************************* *
E v ^ * *
N v ^ * **********
N v ^ * *
U v ^ * *
S v ^ V V
TEOLLISUUS KULUTTAJAT
vvvv >>>> päästölupien jakelu
^^^^ <<<< päästölupien esittäminen viranomaisille
********* fossiiliset polttoaineet
Hallitus siis jakaa lupia vastikkeetta energiaintensiiviselle
teollisuudelle suojellakseen sitä
kansainvälisessä kilpailussa. Tätä
periaatetta - päästölupien
myöntämistä olemassa oleville
päästölähteille niiden
päästöjen verran tai vain hieman alle niiden
vallitsevan päästötason - kutsutaan
vanhentamiseksi (grandfathering). Kotitalouksien ja muiden
pienkuluttajien sen sijaan täytyy maksaa
päästöluvista. Käytännössä
päästölupien keskustoimijoina ovat fossiilisten
polttoaineiden tuonti- ja jakeluyritykset. Niiden tulee
esittää hallitukselle myymänsä
hiilidioksidin verran päästölupia, jotka se saa
joko ostamalla hallituksen huutokaupasta tai
keräämällä niitä teollisuudelta
myydessään sille polttoainetta. Näin polttoaineen
jakelijat myyvät polttoainetta kotitalouksille
päästöluvan arvolla korotettuun hintaan ja
teollisuudelle pelkän polttoaineen kustannuksin,
sikäli kun yritys voi antaa vastikkeeksi
hiilipäästön määrää kattavan
luvan.
Kansainväliseen päästöoikeuksien kauppaa on
kehitellyt eniten YK:n kauppa- ja kehityskonferenssi UNCTAD
Yhdysvaltojen suosiollisella tuella. Järjestön
luonnoksissa on ehdotettu kahta vaihtoehtoista
järjestelmää. Lupien
kauppajärjestelmässä (Allowance Trading System)
kullakin valtiolla on tietty määrä vuotuisia
päästölupia, jotka se välittää
päästölähteille. Jokainen
päästölupa on kansainvälisesti vapaasti
kaupattavissa.
Päästöbudjettijärjestelmässä
(Emission Budget System) kaupattava hyödyke syntyy vasta
silloin, kun järjestelmän jäsen pystyy
osoittamaan alittavansa luvan salliman
päästömäärän. Lisäksi
budjettijärjestelmässä jakso on yhtä vuotta
pidempi, jolloin vuosien kuluessa voi kerätä
säästöjä. UNCTAD on
käynnistämässä kokeilujaksoa
päästölupien kaupasta, mikäli YK:n
ilmastosopimukseen saadaan neuvoteltua pöytäkirja,
jossa on sitovia päästöjen rajoitus- tai
vähennystavoitteita.
Yhteistoteutus (Joint Implementation) on
jäämässä päästöjen
kansainvälisessä kauppajärjestelmässä
taka-alalle, sillä kauppajärjestelmä voi toimia
tehokkaasti vain niiden maiden kesken, jotka ovat sitoutuneet
päästöjen rajoitus- tai
vähennystavoitteisiin. Tämän ryhmän
sisällä mielenkiinto yhteistoimeenpano kohtaan on
olematon, koska päästölupia voidaan kaupata
vapaasti yhteisistä hankkeista riippumatta. Ryhmän
ulkopuolisten maiden kanssa - lähinnä kehitysmaat -
yhteistoteutus voi kehittyä teknologian siirtoon
liittyväksi julkisen rahoituksen kanavaksi.
4. Taloudelliset ohjauskeinot puntarissa
Verotuksen ja päästölupien vertailu
ilmastonsuojelussa on vaikea tehtävä, sillä
kummastakaan ei ole kovin paljoa kokemusta ja pelkkien mallien
vertailu ei ole kovinkaan hedelmällistä koska
käytäntö todennäköisesti poikkeaa
ratkaisevasti teoriasta. Näiden kahden ohjauskeinon
arviointi on kuitenkin tärkeätä, sillä
tulevien vuosien aikana monet valtiot
päättävät kumpaa menetelmää ne
lähtevät soveltamaan
kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamisessa. On
epätodennäköistä, että maat ottaisivat
samanaikaisesti käyttöön molempia
järjestelmiä.
Keskeisin ongelma molemmissa ohjauskeinoissa on suhtautuminen
energiaintensiiviseen vientiteollisuuteen. Mikäli
kasvihuonekaasupäästöjä halutaan
vähentää, tehokkuuden ja kustannusten
minimoimisen nimissä kaikkia
päästölähteitä tulisi kohdella samalla
tavalla. Käytännössä kuitenkin jokaisessa
maassa on muutama kansantaloudellisesti tärkeä
energiaintensiivinen teollisuuden ala tai suuryritys, jonka
kansainvälistä kilpailukykyä ei haluta vaarantaa
vaatimuksilla pienentää päästöjä.
Niinpä sekä vero- että
päästölupajärjestelmissä on suuntaus
malleihin, joissa energiaintensiivisen vientiteollisuuden
velvoitteita pienennetään suhteessa muihin
päästölähteisiin. Tämä puolestaan
johtaa päästöjen kasvuun tai hitaampaan laskuun
sekä vääristää taloudellisen rasituksen
kohdentumista eri sektoreiden kesken.
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen
vaikutuksia yritysten, teollisuudenalojen tai kansantalouksien
kilpailukykyyn on suuresti liioiteltu. Varsinkin
esitetyillä verojen tai päästölupien
hintojen tasoilla paljon merkittävimpiä
tekijöitä ovat valuuttakurssit,
työvoimakustannukset, raaka-aineen hinnat ja
pääoman verotus. Siten energiaintensiivisen
vientiteollisuuden erikoiskohtelua on vaikea pitää
perusteltuna.
Veroja ja päästölupia voidaan vertailla
neljän kriteerin mukaan: ohjauskeinojen tarkkuus,
kustannustehokkuus, käyttökelpoisuus
kokonaisvaltaisessa ympäristöpolitiikassa ja
yhteensopivuus yleisessä yhteiskuntapolitiikassa.
Tarkkuudella (accuracy) tarkoitetaan sitä, että
mainitulla keinolla saavutetaan haluttu tulos. Ilmastonmuutoksen
ja kasvihuonekaasupäästöjen luonteen vuoksi
äärimmäisen tarkkojen tavoitteiden asettaminen ei
ole mielekästä, sillä oleellista on
ilmakehän kaasujen pitoisuuksien kasvun
pysäyttämien turvalliselle tasolle kohtuullisen ajan
kuluessa. Siten kysymys tarkkuudesta ei ole keinojen vertailussa
kovin olennainen. Päästöluvat ovat kuitenkin
selvästi veroja tarkempi instrumentti, sillä
riittävän korkeilla sakkomaksuilla
päästöt ovat määriteltynä
ajanjaksona juuri ne mitkä on asetettu tavoitteeksi.
Verotuksella sen sijaan vaikutetaan saastuttamisen
kustannuksiin, ja päästölähteiden toiminta
ei muutu suoraviivaisesti syntyvien kustannusten mukaan.
Olennaista verotuksen tarkkuudessa pitkällä
aikavälillä on se, että veroja korotetaan
inflaation ja talouskasvun myötä, sillä muuten
ohjauskeinon hammas ei enää pure.
Paljon saastuttavat valtiot ja yritykset korostavat usein
kustannustehokkuuden (efficiency) vaatimusta ilmastonmuutoksen
torjunnassa. Koska ilmastonmuutoksen kannalta ei ole lainkaan
väliä sillä, missä päästö
syntyy tai poistuu, ajatuksen mukaan on toivottavaa suorittaa
päästöjen vähennys ensisijaisesti
siellä, missä vähennyksen kustannukset ovat
pienimmät. Niin esimerkiksi luuskan hiilivoimalaitoksen
muuttaminen puulla toimivaksi ajanmukaiseksi yksiköksi
vähentää päästöjä
huomattavasti edullisemmin kuin vastaavan muutoksen
saavuttaminen siirtämällä autoilijoita raiteille.
Vertailtavat ohjauskeinot ovat kustannustehokkuudeltaan
samanveroisia, sillä taloudellisen ajattelun vallitessa
päästölähteet muuttavat toimintaansa
sitä mukaan, kun saastuttaminen käy kalliimmaksi kuin
saastuttamisen välttäminen. Oleellista on siten veron
suuruus tai päästöluvan hinta; samalla tasolla
molemmat johtavat samoihin vähennystoimenpiteisiin.
Koska kasvihuonekaasupäästöjen aiheutuminen
kytkeytyy moneen muuhun ympäristökysymykseen,
ohjauskeinoja täytyy vertailla myös suhteessa koko
ympäristöpolitiikkaan.
Päästölähteiden luonteen vuoksi
ohjauskeinojen käyttö osana kokonaisvaltaista
energiasuunnittelua on keskeistä: ei ole toivottavaa,
että ilmastonsuojelu johtaa räjähdysmäiseen
ydinvoimarakentamiseen, viimeistenkin jokien patoamiseen tai
suojelualueiden hakkaamiseen energiapuuksi. Tässä
suhteessa verotus on selvästi
päästölupajärjestelmiä soveliaampi,
sillä useimmissa malleissa ja käyttöön
otetuissa järjestelmissä vero kohdistetaan myös
muihin energiamuotoihin niiden ympäristövaikutusten
mukaan. Päästölupajärjestelmät sen
sijaan ovat järjestään vain yhden tai muutaman
osaongelman ratkaisun keinoja.
Ilmastonmuutoksen torjuntaa ei voi tarkastella
erillään laajemmasta yhteiskuntapolitiikasta,
sillä ongelman luonne ulottuu koko yhteiskunnan ja
kulttuurin ytimeen. Siksi myös ratkaisuissa on syytä
tavoitella laajempia päämääriä kuin
yksin kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämistä. Valtiot voivat
käyttää verotuksella kerättäviä
tuloja tärkeisiin yhteiskunnallisiin uudistuksiin.
Työttömyyden riivaamissa maissa tällainen muutos
voisi olla työnantajien sosiaalimaksujen alentaminen.
Energiaverotuksen tulonjakoa vääristäviä
vaikutuksia voi puolestaan korjata alentamalla ruuan tai
julkisen liikenteen arvonlisäveroa. Näin verotuksella
voidaan saavuttaa kaksoishyöty:
ympäristönsuojelun tehostuminen ja sosiaalisen
ongelmien helpottuminen. Teoriassa myös
päästölupien myynnillä voidaan
kerätä veroja vastaava rahamäärä, mutta
määritelmällisesti lupajärjestelmissä
valtiolle kertyviä summia pidetään selvästi
pienempinä kuin verotuksessa.
Ohjauskeinojen vertailussa hiili- ja energiaverot osoittautuvat
keskeisissä kriteereiksi joko yhtä hyviksi kuin
päästöluvat tai selvästi paremmiksi.
Kriteerit ovat kuitenkin hyvin perinteisiä Pohjoismaisia
vahvan hyvinvointivaltion teesejä. Esim. Yhdysvalloissa
verottamista pidetään lähes ihmisoikeuksien
loukkauksena ja hallituksen halutaan pysyvän pienenä
ja syrjäisenä, joten sikäläisin kriteerein
päästöluvat käyvät verotusta
paremmiksi.
Kansainvälisenä järjestelynä vertailu
käy paljon mutkikkaammaksi. Verotuksen osalta
kansainvälinen järjestely voisi syntyä verraten
yksikertaisesti siten, että ilmastosopimuksen
neuvotteluissa sovitaan hiiliveron käyttöönotosta
kaikissa maissa ja määritellään sille
vähimmäistaso. Tämä olisi verraten
mutkatonta helpottaisi esitettyä kansainvälistä
kilpailukykyongelmaa.
Päästölupajärjestelmään sen sijaan
sisältyy muutamia isoja arvoituksia: johtaisiko
päästökauppa tulonsiirtoon Itä-Euroopan
maihin ja kehitysmaihin sekä
vääristäisikö järjestelmä edelleen
markkinataloutta suuryhtiöiden eduksi. Näiden
kysymysten käsittely on kuitenkin tämän paperin
ulkopuolella.
5. Ilmastopolitiikan näkymiä maailmalla ja
Suomessa
Ilmastosopimuksen pöytäkirjan neuvottelut huipentuvat
joulukuussa Kiotossa pidettävään osapuolien
kokoukseen (COP). Neuvoteltavan pöytäkirjan keskeisin
kysymys on vuoden 2000 jälkeiselle jaksolle sovittavat
päästöjen rajoitus- ja vähennystavoitteet.
Berliinin vuoden 1995 osapuolikokouksen antaman
neuvotteluvaltuuden mukaan tavoitteiden tulee olla laillisesti
sitovia ja kattaa ainakin vuoden 2010. Keskeinen keskustelun
aihe on ollut, tulisiko kaikilla teollisuusmailla (Annex I) olla
sama vähennystavoite vertailuvuoteen 1990 nähden vai
pitäisikö kullekin maalle
räätälöidä omat eriytetyt tavoitteensa
yhdessä sovittavien kriteerien mukaan.
Merkittävistä neuvotteluosapuolista EU on tehnyt
aloitteen 15 prosentin vähennyksestä kaikille maille
vuoteen 2010 mennessä. Sama aloite kuitenkin
esittää, että maaryhmä EU:n
sisällä jotkin maat voivat kasvattaa
päästöjään jopa 40 prosenttia
(Portugal) kun toiset vähentävät niitä 30
prosenttia (Luxemburg). Räätälöityjien
päästötavoitteiden puolesta puhuvat aktiivisimmin
fossiilisia polttoaineita tuottavat maat kuten Australia ja
Norja. Koska EU:kin on eriytettyjen tavoitteiden kannalla, on
ilmeistä, että Kiotossa ei sovita kutakin maata
velvoittavasta yhtenäisestä päästöjen
vähennystavoitteesta. Sen sijaan kokouksessa
todennäköisesti päätetään jostain
väljästä Annex I maita ryhmänä
kattavasta vähennystavoitteesta (0-10 %) ja uudesta
neuvottelukierroksesta, jossa sovitaan kunkin maan velvoitteet
määräävästä laskentatavasta.
Kiotossa todennäköisesti avataan myös ikkuna
päästölupien kansainvälisen
kauppajärjestelmän kehittämiselle osana
ilmastosopimusta. Sen perustella käynnistyy kokeilujakso
Yhdysvaltojen johdolla. EU:n jäsenmaiden osallistuminen on
mahdollista vasta pitkähkön keskustelukierroksen
jälkeen, jonka aikana päätetään uudesta
energialähteiden verodirektiivistä.
Suomen ilmastopolitiikka on tiukasti sidoksissa muutaman
ylikansallisen suuryhtiön rooliin suomalaisessa
yhteiskunnassa. Niistä tärkeimmän ryhmän
muodostavat metsäteollisuusyritykset UPM-Kymmene, Enso ja
Metsä-serla. Myös valtion omistamat metalliyhtiö
Outokumpu ja energiayhtiöt IVO ja Neste ovat alalla
keskeisiä toimijoita. Näiden kuuden yhtiön
toiminnasta syntyy yli kaksi kolmasosaa Suomen
hiilidioksidipäästöistä, joten ne ovat
voimakkaasti ilmastosuojelutoimenpiteiden kohteena. Sen vuoksi
ne vaikuttavat mahdollisimman voimakkaasti Suomen
ilmastopolitiikkaan.
Mainittujen yhtiöiden valta-aseman vuoksi Suomen
ilmastopolitiikka on eurooppalaisiin
ympäristönsuojelun edelläkävijöihin
verrattuna hampaatonta. Kansallisia päästöjen
rajoitus- saati vähennystavoitteita ei asetettu ennen kuin
sellainen määrättiin Brysselistä
keväällä 1997: päästöjen
palauttaminen vuoden 1990 tasolle vuoteen 2010 mennessä.
Senkin sitovuus riippuu Kioton kokouksen tuloksista, joten on
odotettavissa, että EU:n sisällä Suomen
päästötavoitteet saattavat vielä kasvaa.
Ilmastopolitiikassa Suomi on siten liittynyt EU:n
ympäristönsuojelun korkeata tasoa vastustavien maiden
joukkoon ja jarruttaa yhdessä Välimeren maiden kanssa
edistyksellisiä kantoja.
Suomen kansallisista toimenpiteistä merkittävin,
ympäristöperusteinen energiaverotus, vesitettiin
syksyllä 1996 siten, että sen
ympäristöohjaavuus poistui jokseenkin kokonaan.
Uudistuksen syynä oli esiteltyjen yhtiöiden
haluttomuus ryhtyä toimiin päästöjen
vähentämiseksi tai maksaa aiheuttamistaan
ympäristöhaitoista.
6. Lopuksi
Seuraavan vuoden aikana kansainvälinen ilmastopolitiikka
kehittyy merkittävällä tavalla. Kioton kokouksen
päätökset ja niiden toimeenpano tulevat
vaikuttamaan jollain tavalla kaikkiin teollisuusmaihin ja niiden
yhteisöihin. Mitään mullistuksia ei ole
odotettavissa, mutta mahdolliset päästöjen
sitovat vähennystavoitteet ja niiden saavuttamiseksi
sovittavat yhteiset toimenpiteet tuovat uutta puhtia
väsähtäneeseen ilmastonsuojeluun.
Yksi keskeisimmistä valinnoista tulevan vuoden aikana on
valtioiden sitoutuminen hiili- ja energiaveroihin tai
kaupattaviin päästölupiin ilmastonsuojelun
keskeisenä taloudellisena ohjauskeinona. Euroopan maat ovat
selvästi verojärjestelmän kannalla kun taas
Yhdysvallat kannattaa voimakkaasti päästölupia.
Todennäköistä siis on, että mitään
selvää yhtä linjausta ei synny, vaan molemmat
suuntaukset etenevät hapuillen ja horjahdellen.
Laaja-alaisessa yhteiskuntapoliittisessa tarkastelussa verotus
osoittautuu selvästi päästölupia paremmaksi
vaihtoehdoksi, koska verotuksella voidaan paitsi
vähentää
kasvihuonekaasupäästöjä myös ohjata
tehokkaasti koko energiataloutta kestävään
suuntaan. Lisäksi kertyvillä tuloilla voidaan
rahoittaa tärkeitä yhteiskunnallisia uudistuksia kuten
työnantajien sosiaalimaksujen tai ruuan arvonlisäveron
kevennyksiä.