Thaimaa myy ja ostaa

Maailman Sivu (Kehitys Utveckling 2-97 - Juhani Artto) Thaimaa vei vuonna 1995 ulkomaille tavaroita 56 miljardin dollarin ja palveluita 15 miljardin dollarin arvosta. Kasvu on ollut huikeata, koska ne olivat vuonna 1975 yhteensä vain 2,8 miljardia dollaria ja 9,1 miljardia dollaria vuonna 1985.

Entinen köyhä riisin-, kassavan- ja luonnonkuminviejä on rynninyt maailmanmarkkinoille teollisuustuotteiden monipuolisella valikoimalla. Siihen kuuluu sekä vaatteita, tekstiilejä ja jalkineita että elektronisia integroituja piirejä ja sähköteknisiä laitteita. Thaimaa myy merkittäviä määriä myös kala- ja hedelmäsäilykkeitä sekä kumituotteita.

Viennin voimakas kasvu jatkui viime vuonna ja samaa ennustetaan kuluvalle ja ensi vuodelle.

Puolet viennin arvosta koostui Yhdysvaltojen, Japanin ja Singaporen ostoista. Muita tärkeitä asiakkaita olivat suuret EU-maat sekä useat Itä- ja Kaakkois-Aasian maat.

Yksityinen pääoma on suosinut Thaimaata sijoituskohteena koko 1990-luvun. Ulkomaisten nettosijoitusten määrä on ollut keskimäärin lähes seitsemän miljardia dollaria vuodessa eli melkein yhtä paljon kuin Malesian ja Indonesian vastaanottamat nettosijoitukset. Kehitysmaista selvästi Thaimaan edelle ovat sijoittuneet vain Kiina, Meksiko ja Brasilia.

Monikansallisten yritysten sijoitukset ovat vaikuttaneet ratkaisevasti ennen muuta sähköteknisen ja elektroniikkateollisuuden nousuun.

Vientivetoisen kasvustrategian jatkaminen vaatii Thaimaata kohottamaan työvoimansa ammattitaitoa. Vain viidesosalla työvoimasta on peruskoulun ala-astetta pitempi koulutus. Puute ammattitaitoisista työntekijöistä rajoittaa vakavasti sijoituksia korkeamman jalostusasteen tuotantoon.

Teollisuustyöläisten matala palkkataso on ollut talousstrategian merkittävä tekijä, mutta Thaimaan hallitus tietää, että maa ei voi edetä sen varassa edes keskipitkällä aikavälillä.

Thaimaan vientikilpailukyvyn hurja kehitys näkyy myös Suomen tuonnissa Thaimaasta. Vuosina 1985-1995 se lähes 7-kertaistui. Viime vuonna Suomi toi Thaimaasta tavaroita 571 miljoonan markan arvosta. Tuonnin arvosta yli puolet koostui sähkölaitteiden, elektroniikkakomponentien ja vaatteiden ostoista.

Kaukoidän 60 miljoonan asukkaan maan nousu heijastuu Suomen taloudessa vielä näyttävämmin suomalaisen konepaja- ja elektroniikkateollisuuden Thaimaasta saamina tilauksina. Viime vuonna Suomi vei Thaimaahan tuotteita 1.730 miljoonan markan arvosta.

Thaimaan ja Suomen kaupan harppauksellinen laajeneminen on hyvä esimerkki siitä, kuinka kolmannen maailman taloudellinen nousu luo uutta kysyntää rikkaiden maiden korkean jalostusasteen tuotteille.

 © Muista tekijänoikeudet