Uskonnot: Juutalainen perusta ihmisoikeuksille
Maailman Sivu (Ihmisoikeusraportti 4-2001 - Antti Laato*) Kun puhutaan vanhojen
kirjauskontojen, juutalaisuuden, kristinuskon ja islaminuskon suhteesta ihmisoikeuksiin,
on tärkeä erottaa dokumentoitu historiallinen tieto ja uskonnon sisällä tapahtunut
kehitys. Historian myötä yhä globaalisemmaksi muuttuneessa maailmassa on tultu yhä
paremmin tietoisiksi erilaisten kulttuurien ja uskontojen olemassaolosta sekä jokaisen
ihmisen perusoikeuksista. Tämän globaalisen kehityksen myötä vanhojen kirjauskontojen
teologisesta perinnöstä on löytynyt arvokkaita ihmisoikeutta puolustavia näkemyksiä,
joita on työstetty eteenpäin. Vaaratekijäksi voi kuitenkin aina muodostua sellaiset
traditioon kuuluvat teologiset näkemykset, joiden pohjalta oikeutetaan sorto. Väkivallan
ja terrorismin maailmassa tämä on todellinen ongelma. Tämän artikkelin tarkoituksena
ei kuitenkaan ole pohtia minkään kolmen edellä mainitun uskonnon teologian negatiivisia
näkemyksiä, vaan osoittaa millaisia arvokkaita ja positiivisia teologisia näkemyksiä
ihmisoikeuksiin juutalaisuuden hengellisessä perinnössä on. Ja niitä on runsaasti.
Otan esille neljä keskeistä asiaa.
- Juutalaisuuden (ja kristinuskon) ihmiskäsityksen perustana on heprealaisen Raamatun (=
Vanhan testamentin) luomiskertomuksen teologia, jonka mukaan ihminen luotiin Jumalan
kuvaksi. Tämä näkemys oli omana aikanaan muinaisessa Lähi-idässä hyvin merkittävä
teologinen uudelleen arviointi. Babylonialaisessa luomismyytissä ihminen luodaan surmatun
kaaosvaltojen johtajan Kingun verestä, ja hänestä tuli jumalten palvelija. Ensimmäisen
Mooseksen kirjan ensimmäisen luvun mukaan ihminen taas muovattiin Jumalan kuvan mukaan ei
tuhotusta kaaosvoimien materiasta. Ihminen, niin mies kuin nainenkin, on Jumalan kuva.
Ihminen asetettiin vallitsemaan ja varjelemaan luomakuntaa, ei jumalten palvelijaksi. On
helppo ymmärtää, miten tällaisesta positiivisesta luomisteologiasta nousee vahva
perusta ihmisoikeuksille. Ihminen on Jumalan kuva, ja siksi jokainen ihminen on
äärettömän arvokas.
- Toinen tärkeä ihmisoikeutta tukeva näkemys heprealaisessa Raamatussa on se, että
koko ihmissuku on lähtöisin yhdestä kantaisästä ja yhdestä kantaäidistä, Aatamista
ja Eevasta. Vaikka tämä näkemys ei historiallisessa mielessä olekaan enää kovin
puhutteleva, niin sillä on aina ollut tärkeä teologinen merkitys juutalaisuudessa (ja
kristinuskossa). Kaikki ihmiset ovat toisillensa ikään kuin sisaria ja veljiä.
Muinaisessa Israelissa nurkkakuntainen nationalismi kehittyi historian saatossa yhä
enenevässä määrin koko maailmaa kattavaksi universaaliksi lähetysnäyksi. Kaikki
kansat tulevat lopulta palvelemaan yhtä ja samaa Jumalaa. Maailmassa vallitsee rauha ja
sodat loppuvat. Parhaiten tämä näkyy Jesajan (2:2-4) ja Miikan (4:1-5) kirjojen lähes
identtisissä rauhan visioissa. Tämä universalismi asettaa jokaisen ihmisen
tasa-arvoiseen asemaan.
- Mooseksen laissa esiintyy usein kehotuksia huolehtia köyhistä, orvoista ja leskistä,
tai muukalaisista. Heprealaisen Raamatun profeettojen julistuksessa esiintyy myös tämä
oikeudenmukaisuuden vaatimus. Tähän voidaan vielä liittää heprealainen
"rauhan" (shalom) ihanne. Yhteiskunnassa vallitsee "rauha" silloin,
kun jokaiselle ihmisellä on oikeus elinkelpoiseen elämään. Voidaankin sanoa, että
tämä vaatimus huolehtia vähäosaisista on modernin sosiaalihuollon tai kristillisen
diakoniatyön perustana, ja luo näin vahvan perustan ihmisoikeuksille tämän päivän
maailmassa.
- Mooseksen kirjoissa toistuu usein kehotus välittää tuleville sukupolville Jumalan
ilmoitus. Jumalan käskyt tulee teroittaa lasten mieliin. Tämän päivän maailmassa yksi
keskeisempiä ongelmia onkin se, millä tavalla lapset kasvatetaan. Vaihtoehtoina on
kiihkomielisen vihan juurruttaminen lapsiin uskonnollisissa kouluissa tai rakentava
ihmisoikeuksia kunnioittava asennekasvatus, on sen perustana sitten uskonto tai jokin
humanistinen ideologia.
Nämä neljä heprealaisen Raamatun tukipilaria luovat vahvan perustan modernille
ihmisoikeus-käsitteelle. Jokaisen ihmisen arvo Jumalan kuvana tunnustetaan. Kaikki
ihmiset ovat syvällisellä tavalla nähtyinä veljiä ja sisaria keskenään. Jokaisella
ihmisellä on vastuu huolehtia siitä, että lähimmäisellä on oikeus saavuttaa
elinkelpoinen elämä. Opetusvastuun myötä tämä asenne siirtyy uuden sukupolven
perinnöksi.
Jumala, joka esittäytyy Moosekselle sanoilla "minä olen se joka minä olen"
(2 Moos 3) puolustaa jokaisen ihmisen oikeutta saada elää ihmisarvoista elämää. Sodan
ja ristiriitojen maailmassa Jumalan tahto voi toteutua, kun tämä Jumalan sana saa
koskettaa ihmisiä ja he löytävät itsensä ihmisinä tämän Jumalan maailmassa.
Silloin vieressä ja kaukana elävä ihminen paljastuu sisareksi tai veljeksi.
*Antti Laato är professor. i gammaltestamentlig exegetik med judaistik, Teologiska
fakulteten, Åbo Akademi
© Muista tekijänoikeudet