Maailman Sivu (Suomen Kuvalehti 18-1999 - Marjut Helminen) Kun Greenpeacen kolmihenkinen valtuuskunta pysähtyi kesällä matkallaan pohjoiseen Kanadan Luoteisterritorion pääkaupunkiin Yellowknifeen, oli heistä yhden tuntevalla paikallisella asukkaalla ongelma: mihin ravintolaan miehet voi viedä syömään niin, että he eivät saa heti turpiinsa. Arktisilla alueilla, jossa väestö koostuu pääosin alkuperäisamerikkalaisista, dene-intiaaneista, inuiiteista ja mestitseistä, ei turkismetsästystä, valaan-, ja hylkeenpyyntiä vastustavista järjestöistä erityisemmin pidetä. Samanaikaisesti monet Amerikan mantereen uudisraivaajien jälkeläiset ovat yhä innostuneempia etsimään tietoja mantereen alkuperäisistä omistajista ja heidän kohtaloistaan. Yliopistoihin on perustettu alkuperäiskansojen tutkimuksen professuureja ja opinto-ohjelmia. Intiaanien ystävien motiivit vaihtelevat. Vuosisatoja valtaväestön keskuudessa salassa pysynyt todellisuus synnyttää esiin tullessaan joissakin omantunnontuskia. Osa valkoisista hakee heiltä suuntaa omalle elämälleen, osa yrittää hyötyä taas kerran intiaanien kustannuksella.Etniset vähemmistöt, Kanada: Intiaanit sotajalalla oman elämäntapansa puolesta
Valkoisten kulttuurihistorioitsija William H. McNeill arvioi, että vuonna 1500 Amerikan mantereen väkiluku oli 80 miljoonaa. Viidessäkymmenessä vuodessa väestömäärä putosi kymmeneen miljoonaan ja vähitellen alkuperäisväestö katosi Pohjois-Amerikan valtaväestöltä näkymättömiin. Kun uuden mantereen valloitus Espanjan kuninkaan ja Jeesuksen nimissä alkoi, eurooppalainen omahyväisyys ja välinpitämättömyys olivat oleellinen osa mantereelle tunkeutunutta kulttuuria ja elämäntapaa. Alkuperäisasukkaita pidettiin pakanallisina raakalaisina, joiden työntäminen pois uudisraivaajien tieltä, oli helppo oikeuttaa. Eurooppalaisten tuomat tuhoisat taudit kääntyivät moraaliseksikin aseeksi uuden mantereen valloituksessa. Maahanmuuttajat selviytyivät hengissä tuomastaan influenssasta, syfiliksestä, iso- ja tuhkarokosta, kurkkumädästä ja muista taudeista, kun taas vastustuskyvyttömät intiaanit menehtyivät tuhansittain. Oli helppoa uskoa, että asiaan liittyi yliluonnollisia voimia. Eräs ranskalainen siirtolainen totesikin olevan "ilmeistä, että Jumala haluaa heidän luovuttavan paikkansa uusille ihmisille".
Intiaaneja teurastettiin sodissa ja orjatyössä, siirtomaavalloittajat rikkoivat yhä uudelleen rinnakkainelosta heidän kanssaan tekemänsä sopimukset. "Joukkomurhat, kuten Little Big Hornin taistelu, ovat osa alkuperäisväestön kollektiivista muistia", sanoo Larry Jones. Pohjois-Kanadan chippewojen, dogriben ja slavien vanhimmat muistavat vieläkin vuosisadan vaihteen influenssa-epidemian, joka tappoi vanhukset ja lapset, mutta säästi nuoren aikuisväestön. Valkoisten tuomien epidemioiden aika ei ole ohi vieläkään. Mackenzien laakson öljyputkihankkeen mahdollisia vaikutuksia tutkittaessa asiantuntijat totesivat yhdeksi riskialueeksi alkuperäisväestön fyysisen ja mielenterveyden. Perinteisestä ruoasta, kuten peuranlihasta ja kalasta, on siirrytty yhä enemmän tuontielintarvikkeisiin. Alkuperäisväestö syö nyt siirtolaisväestöä vähemmän lihaa ja enemmän sokeria. Äitejä houkutellaan luopumaan vauvojen rintaruokinnasta. Kautta mantereen diabeteksesta on tullut alkuperäisväestön kansantauti. Joillakin alueilla virvoitusjuomien käyttö on täysin suhteetonta. Alkoholi, jota pohjoisen metsästäjän ja kalastajat eivät tunteneet ennen lainkaan, on yhteisöjen oman arvion mukaan suurin ja vaarallisin ongelma. Aidsin ja muiden sukupuolitautien levinneisyys alkuperäisväestön keskuudessa on moninkertaista verrattuna valkoiseen siirtolaisväestöön. Myös nuorten, murrosikäisten ja alle 20-vuotiaiden itsemurhat ovat hälyttävän yleisiä. Kokonaisten sukupolvien kuoleman ohella kato on käynyt monin muinkin tavoin. Valtava demografinen mullistus katkaisi monin paikoin vanhuksilta suullisena nuoremmille siirtyneen muistitiedon ja perinteiden välittymisen. Suuretkin alueet autioituivat ja monin paikoin perinteinen poliittinen, yhteiskunnallinen ja uskonnollinen rakenne tuhoutui.© Muista tekijänoikeudet