 |
På vespa genom
TV-kungens land
Del 3: Tårar och Tequila
-Det var Giuletta. Hon
har stuckit igen.
-Jag blir inte klok på de där två. Men, vänta ett
ögonblick. Du - han - lånade han din bil, händelsevis?
-Ja, vad skulle jag säga då? Nej, jag har redan lovat
Roberto...du vet ju hur Rockan är när han är sån
där. Man kan inte snacka med honom.
-Åh nej. Jag får NOG. Jädrans Rocka. Och just idag som
jag fått ett dödssäkert tips. Nä, jag ger upp.
Omöjliga människor. Och ni ska va vänner.
Roberto, redan irriterad av sin korkade kund kokar
över. I hans fall är det lika med ohörbart mumlande
och tandagnisslan. Han har trots allt inte ärvt sin
faders temperament. När han blev arg rök servisen, och
en gång gjorde han tillochmed hål i köksvägge n med
bara knytnäven. Men lika fort som ilskan fick honom att
se allt i rött gick den över. Sen hjälpte bara sprit.
Ojoj.
Detta liv.
Gianluca är däremot hemligt tacksam över att slippa.
Han kan ärligt talat inte förstå Robertos envishet.
Hon har ju redan dumpat honom på det grymmaste av vis,
innan de ens kom igång. Elaka är de, Greveflickorna.
Elaka, förnäma och självgoda, tänkte Gianl uca,
plötsligt bitter själv. Nå, han skulle nog visa dem.
Alla.
Som vanligt leder tanken ingenstans. Det är bara skönt
att avreagera sig. Få känna den orättfärdigt
behandlades arga blodpumpande adrealinkick. Tanken kan
inte leda nånstans, för inget är längre nånsin
någons fel. Visst, sätt dit Berlusconi bara. Kläm åt
alla världens Craxis, Andreottisar, maffior och
frimurare. Inte spelade det nån roll. Inte gjorde det
nån skillnad. Inte gav det honom ett bättre liv. Farsan
- knäckt. Kristdemokrat sen födseln, och nu?
Arbetslös, partilös, frånskild. Knäckt. Nej.
Nejnejnej. Den vägen leder ingenvart. Skärp dig
Gianluca. Självömkan stinker. SKÄRP DIG.
-Öh. Jag behöver en jamare. Hängerupå?
-Visst. Varför inte. Jag bjuder.
Även Roberto kör fast i tankarnas cirkelsåg. Bara
ett möte med Kung Alkohol kan lätta på dimslöjorna
och ta bort regnmolnen.
Det är betydligt senare. De har fortsatt från
Popolo hem till Roberto. På trälådan som är TV-bord
står en halvtom flaska Tequila Cuervo. De hade talat om
pengar. De hade talat om att sticka, nånstans långt
bort. De hade talat och druckit. Sen hade de tystnat. Och
druckit. Gianluca har stämt träff med John Blund och
snarkar sig som bäst dit, på den dubbelvikta madrass
som är TV-soffan. Roberto ser på sin sovande vän och
känner sig lite bättre till mods. Åtminstone nån som
fattar. Han ryser till av e n frossbrytning och knäpper
på TV:n. Han sätter ljudet på högsta volym för att
dränka sina tankar.
Telepiu 1 visar Tredje mannen. Orson Welles är sig inte
lik, där han lägger ut sin världssyn i pariserhjulet.
Det är nåt med rösten. Han mumlar på italienska, helt
olikt sig. Orden faller olyckligt, Roberto tappar tråden
i översättarens miss. Distraherad reser han sig och
går till kylskåpet efter en öl. På vägen stöter han
till en hög med papper, som dråsar i golvet.
-Ooooh. Inte nu igen. Jag orkar inte längre ha
farsans gamla papper här. Basta!
Roberto greppar resolut buntarna med gulnade blad och
går bort till kaminen. Han öppnar luckan och slänger i
den första näven papper. Lågorna slickar girigt det
torra pappret. Roberto skall just släppa ner den andra
handfullen när han får syn på sitt namn på ett av
bladen.
-Vad i he.. som jag inte längre orkar. Sätt in
alltihop i Robertos namn, han kommer att behöva det en
vacker dag. Men säg inget till honom än. Låt det bli
en överraskning. Säg det sen...sen när jag är borta.
Min älskling, kan du nånsin förlåta mig? Jag gj orde
det inte så mycket för min som för Robertos skull. Jag
älskar honom mycket, trots alla hans trakasserier. Vad
ska det bli av honom? Knappast vill han hit till golvet
där jag står. Jag förstår. Det ville inte jag heller.
Men allt det där vet du ju. Ja g vill bara att han skall
få det bättre och...
Där slutar brevet från hans far tvärt. Roberto har
stelnat till. Han hör sin fars röst bortom graven. Han
hör de hårda orden.
De ekar.
Han godkände inte.
Som om vi alla skulle kunna vara som han. Men att gubben
kände så här...det var nytt. Brevet var inte daterat
eller underskrivet. Det såg mer ut som en kladd. Kanske
hade han aldrig sänt iväg det. Han hade förstås inte
vågat.
Och vad hade hänt? Vad skulle förlåtas? Och vad skulle
sättas in i hans namn? Det kunde väl bara inte vara
frågan om pengar?
De första stegen går han framåtböjd, han snubblar
nästan på sina fötter. Sen sträcker han på ryggen
och saktar ner. Inte visa svaghet. Utan att darra på
rösten säger han -Buongiorno och sätter sig
tvärsemot Giulleta. Hon tittar en stund på honom,
blicken är halvt förebrående, halvt skälmsk. Sen
gäspar hon stort och dricker sitt morgonkaffe i tystnad.
Rockan är van vid den här leken. Han drar fram en röd
gauloise, drar djupa morgonbloss och iakttar sin fru.
Efter en stund frågar han, som om det var världen s
naturligaste sak:
-Ska vi?
Nu spricker Giullettas ansikte ut i ett leende, och
hon skakar på huvudet. Utan ett ord reser hon sig, tar
honom under armen och leder honom mot hissen. I det
trånga utrymmet blandas doften av hans svett och hennes
parfym (är det Opium? eller Venezia?). Gretchen, på
väg upp till hotellrummet efter Baedeker-guiden, ser
generat ner på sina skor, nyputsade av märket Ecco. Det
är elektricitet i luften. Hon får en bild i huvudet av
att hissen stannar mellan två våningar och hon är fast
med de här två...två... med ett pling öppnas
hissdörren mot friheten och Gretchen andas ut, hennes
kinder är blossande röda. Hon fumlar med nycklarna och
sneglar i förbifarten på sina medpassagerare från
hissen som börjat kyssas samtidigt som de får upp sin
dörr och försvinner i n i mörkret. Klicket från deras
dörr får henne att rycka till. Rum 69 tänker hon
tankspritt och slår på innebelysningen, hämtar
guideboken från hallbordet och går tillbaks mot
hissen..
Var inte det där kvinnan som tagit in på hotellet igår
natt? Hon som hade ett sovande barn i famnen, med
stripigt hår av det ihärdiga regnet, som på något
sätt fått henne att se än mer tragisk ut, och fått
Gretchens hjärta att ljudlöst gå ut mot henne. De hade
inte varit rättvist. Hon och Hans, varma och lite
sömniga av nattmössan i hotellbaren, med den behagliga
innekänslan som en varm och trogen hund runt benen,
eller kanske hellre en katt i famnen. Jovisst var det
hon. Vem var nu denne man? Var det hon om hon flytt,
eller är det hennes älskare? Gretchen är inte säker.
Med florentinare vet man inte, tänker hon och skyndar
igenom foajen mot den väntande Hans. Han har gått ut
på trottoaren och tittar på när en Carro Atrezza
bogserar bort en stackars olyck lig sates rosa Renault.
Man ska inte parkera olagligt. Inte i den här stan. Det
kommer nån snart att få erfara.
-Kom nu! Det är redan kö till Uffizi!
-Jaja.
Sergio vaknar långsamt ur drömmen. Samma
dröm som alltid. Han vet inte hur många gånger den
kommit till honom. Han har slutat räkna, slutat värja
sig.
Det gör inte ens ont längre. Det är mera minnet av att
det gör ont som ekar i honom, som träningsvärk dagen
efter ett hårt pass. Fast när hade han träningsvärk
senast? Nej, det har blivit för mycket dricka igen. Det
är ett nöje jag inte vill unna Annabell as fördomar,
tänker han och ler snett. Denna människa, denna...
granne. Inte mycket empati att hämta där. Fast så är
de alla. Drar sig undan. Talar enstavigt, strävt,
motvilligt. som om livet var ett enda stort lidande. Så
hade det inte varit med...men jösses, titta på klockan,
dags att gå rond! Han har inte råd att få sparken, det
har han inte. Mössan från s piken vid dörren, Sogno
väntar redan. Såja, såja. Även denna dag har ett
slut. Därborta, nånstans.
Och efter motionen lite kaffe och en cornetto. Och så
tidningen.
Hmm. Vad skriver Manifesto om idag då?
Ja, det kunde man ju vänta sig. Mancuso ställde nog
till med så mycket så...Men Bertinotti förklarar som
vanligt hur det bör skötas. Sergio kan inte riktigt
bestämma sig för vad han egentligen tycker om Fausto
Bertinotti. Å ena sidan har han ordet i sin m akt, han
får folk att följa honom. Men det är nåt otäckt
stalinistiskt över hans käkparti. Och ögonen, ser inte
ögonen lite tomma ut ibland? Som om det inte alltid var
nån hemma? Manifesto är honom ännu trogen, men Sergio
tycker sig ha märkt att linjen är förskjuten en liten
liten aning. Det är inte samma megafonstil som i
Liberazione. Mer..mänskligt liksom. Och så temanummer
om stöd för invandrarna. Fascisterna har igen sparkat
ner nån svart yngling i Turin. Att de kan med! Och PDS
går samman med Polon i ett klart invandrarfientligt
dekret. Nu visar de sin rötta färg! Gör allt för
några röster! Prodi har slagit blå dunster i ögona
på dem. Sergio biter argt i sin Cornetto. Han häller
upp mer kaffe. Starkt, svart, espressokaffe. Han njuter
av att falla in i rutinens trygghet. Den är ett mönster
som ger honom utrymme att tänka. Han funderar på MeDea,
en dramatiserad uppläsning han såg på Teat ro Studio.
Det är just efteråt. Hon förstår inte vad hon har
gjort. Hon har tappat sig själv. På gränsen till
galenskap letar hon efter sig själv. Några ord fastnade
djupt inne i Sergio, och på natten kunde han för
första gången på länge gråta. Det hade l ättat. Han
förstod att han måste igenom, att han bara kunde göra
det själv, att han inte skulle bli galen. Han tänkte
på blommorna. De röda nejlikorna han skulle välja ut
efter jobbet. Binda ihop och föra till stället. Det
hade naturligtvis slagit honom f lera gånger att han
kanske gjorde saker värre genom att stanna kvar. Men
vart skuille han ta vägen? Rutinen är ett mönster. Jag
kan tänka. Det kommer att bli bra. Fast han borde dra
ner på vinet. Kanske skulle det inte bli så svårt.
Rocca Guelfa hade börjat smaka allt surare i munnen. Och
det stal tid från hans läsande.
TV-rutan där borta har slocknat. Borta är
sjuttiotalets urblekta färger, whoapedaler, polisonger
och utsvängda jeans. Natten sveper in trädgården i
drömmens sammet, hundarna skäller fortfarande, men
grannens barn har åtminstone tystnat. Tintin har flyttat
till Sydamerika i sitt nya jobb som frälsare och
lördagens videokommunister har alla gått att sova. Det
är stunden efteråt, stunden då blixtarna inte längre
syns, men doften av ozon ännu är frän. Höstens
regnmolnsparader är ännu långt borta. Rober to vet
ingenting om blixtbesöket från USA. Gianluca har ingen
aning om att han kommer att få jobb. Sergio ser inte
slutet på sin ensamhet i och med freden i Bosnien.
Rockan vet inte att deras försoning burit frukt, om nio
månader kommer en dotter, Lucia, att födas.
Nej, om framtiden vet de alla intet.
Nattkrypen har tagit sig in genom fönsterspringan i sin
dödsmarsch mot den nakna glödlampan. Golvet har ännu
en svag men distinkt lukt av klor i sig. Det är nu fullt
av döda insekters vingar, förpassade till en bättre
tillvaro. Månen ritar tecken i skyn, men ingen verkar
titta. Bergskammarna har försvunnit i skymningens
mörker. Ensam, övergiven till och med av fåglarna,
står Anjelica, ansiktet vänt mot kvällsbrisen,
månskenet lyser igenom henne.
Och det ser ut som, ja, det är en tår på hennes
kind. Den glänser i månskenet. Den rinner sakta från
hennes bruna ögon ut i tomma intet. Anjelica gråter.
Nunnan uppe på Via L Lippi 3, som sätter skräck i de
modigaste män, gråter efter sin förlorade vän,
gråter trots att hon varit död i 140 år.
Slut
© Johanni Larjanko 1996
|
|