 |
Kontinent utan väggar
Robin Valtiala
173 sid, Söderströms 2000
Rapido
Grusvägen är en oändlig nedförsbacke, vi är
myggor i Guds vardagsrum. Strejken i Lima känns mycket mer hotfull
och fysiskt närvarande i TV-rutan än ute på gatan. Tågets
förstaklassvagnar blir beskjutna på vägen mot Juliaca,
som tur är sitter vi inte med de andra turisterna, utan åker
tredje klass. Jag försöker begripa nånting av det jag
ser men det blir mest detaljer, yttre fakta. Skandaler, korruption, våld
och valfusk gör att tillvaron känns mer påtaglig. Kanske
är det bara romantiserande. Tio år efter mina resor i Latinamerika
följer jag Robin Valtiala i spåren när han ger sig ut
på långresa. Det Robin låter mig se är fragment.
Små, till synes triviala händelser, kanske i ett försök
att slå hål på myten om Latinamerika som den magiska
realismens. Reseskildringarna i Kontinent utan väggar blandas med
självutlämnande funderingar och litterära kommentarer.
Och så några dikter.
Så småningom jobbar jag mig igenom lagren av fragment och
börjar känna att Robin mer än något annat mejslar
fram bilden av ett tillstånd. Delarna som först gled isär
och irriterade mig smälter ihop till en mosaik. Det är inte
en knivskarp bild, ansiktet förblir lite suddigt. Som när konstnärer
målar för länge på en duk. Kontinent utan väggar
är en berättelse utan gränser; jaget, platsen, litteraturen,
historien och tanken samsas på sidorna. De förklaras inte,
tvärtom anar jag en slags njutning i att låta mycket förbli
osagt, liksom i att avmytologisera genom ett tvärhugget språk.
I en viss sorts filmer visas vi alltid ögonblicket efter att något
viktigt skett, aldrig själva händelsen. Detta tillstånd
tar efter hand över och tankebygget tornar upp sig över reseskildringarna.
Det blir svårt att hänga med i svängarna ibland, både
geografiskt och intellektuellt. Samtidigt är det stimulerande att
bli tagen på allvar, det gäller att läsa noga och försöka
hänga med.
Två tredjedelar in i boken frågar jag mig; är Robin
Valtiala på väg till någonting eller från någonting.
Eller rör han sig alls? Ensamhet, barndom, resonemang om livet snurrar
som tematiska nattfjärilar runt berättelsens låga, att
vara i resan, i rörelsen, och fjärilarna återkommer, kastar
sig mot lågan, utan att befrias av elden. Jodå, tillståndet
skisseras upp, men boken leder inte till Katharsis. Är bokens slutmeningar
just ett tecken på cirkelgången, målet är inte
att komma fram, att få svar på de existensiella frågorna,
att en gång för alla fånga människor, händelser,
platser och tiden i ord. Nej, målet är inte att komma fram.
Målet är att hålla sig i rörelse.
|
|