Det är svårt att sluta röka. Det är svårt att sluta supa. Det är svårt att sluta
hata. Det är lättare att börja kriga än att sluta. Det är lättare att inleda ett
förhållande än att avsluta det. Det är lättare att inleda sina studier än att få
gradun skriven. Det är lättare att resa iväg än att komma hem. Jag tycker mer om att
börja en bok än att tvingas sluta den, och skiljas från människorna där. Jag följer
min mors visdomsråd och läser alltid en boks första mening för att se om den är bra.
Just nu läser jag en födelsedagspresentsbok, Frank McCourts Ängeln på sjunde
trappsteget. Första meningen lyder Min far och mor borde ha blivit kvar i New York
där de träffades och gifte sig och där jag föddes.
Det är en alldaglig mening. Det är mitt i en handling. Den berättar om något som
borde ha hänt, men inte gjorde det. Något måste ha kommit ivägen. Jag blir nyfiken.
James Ellroy inleder Vit Jazz med orden Allt jag har kvar är viljan att
minnas.
Det är en vacker, och sorglig mening.
I båda fallen rusar ordströmmen förbi och sveper mig med. Inledningsmeningar har
varit början på många vackra vänskaper. Böcker som jag räds att sluta. Man kan
förstås göra som Richard Bach, vars Illusioner slutar med ett
kommatecken. I mina tidiga tonår var jag mycket imponerad, nu inser jag att det inte
löser problemet.
Kanske har det hela med döden att göra. Rädslan för Slutet. Eller så handlar det
om ren och skär separationsångest. Eller kanske har vi skapat oss en idé om att det
borde finnas sånt som slut. Kanske slut är en social konvention på samma sätt som tid.
Kanske är västerlandets olycka den överdrivna tilltron till definierbara faktum, som
slut.
Här är tingen de sista, skrev hon. Ett efter ett försvinner de och
kommer aldrig tillbaka. Jag kan berätta för dig om de ting jag har sett, om dem som inte
längre finns, men jag tvivlar på att tiden kommer att räcka till. Saker händer
alldeles för fort numera och jag hinner inte med
I de sista tingens land
Paul Auster
Oron för världens undergång tilltar vid milleniumskiften, sägs det. Olika
religiösa sekter tar livet av sig i tron att värlens undergång är omedelbart
förestående. I jämförelse är mina små tvivel förstås rätt anspråkslösa. Kan det
vara tankar på slutet som får mig att trivas på kyrkogårdar? Jag gillar att känna
lugnet där, ströva bland stenarna och läsa namn. Tänka mig in i deras liv. Fundera
över vad som hände. Som Pere Lachaise i Paris (även om det är trendigt), där känslan
runt Jims grav är påtaglig. Och det beror inte på marihuanadoften i omgivningen, eller
historierna om nattliga hippiefester till Jims ära. Nej, det är nåt annat.
Jag lyssnade häromdan på Doors vackra The End för första gången på mycket
länge. Visst är den också lite patetisk, precis som mycket bra musik. Men den tar inte
slut, den håller alltjämt. Den är förresten självmotsägande. Låten håller på i
11:35, och när den tar slut fortsätter den att snurra i huvet. När jag en gång fastnar
i en melodi tar det evigheter att komma ut. Det är irriterande, men ändå på nåt sätt
lugnande att ha dem ekande därinne. Böcker som är bra är likadana, mindre irriterande,
lika ekande. De tar inte slut på sista sidan. Doors vaggar i takt med Pippi, Emil,
bröderna Lejonhjärta, Nalle Puh, bröderna Karamazov, och alla de andra där inne.
Minnet är ett egendomligt väsen. Det binder ihop, fritt från logikens
begränsningar. Det känner inga slut, fritt från tidens frätande tand. Det lyfter,
ovetande om valomerkki. Servitrisen tycker vi skall sluta filosoferandet för kvällen.
Det är svårt att sluta tänka.
Blek och med tidningarna under armen skulle jag, smygande längs
vägarna, återvända till kyrkogården och så skulle jag läsa om alla katastrofer i
världen innan jag nöjd somnade in, i gravens trygga hägn.
Den sista meningen i Luis Bunuels självbiografi Min
sista suck