Sorglig saga
Det var en gång en organisation som trodde att den kunde bidra till en
rättvisare värld. Folk från hela världen samlades och skrev ett stort
antal deklarationer som skulle minska klyftorna mellan nord och syd, rika
och fattiga. Med uppriktig iver och en dos idealism sattes arbetet igång.
Naturligtvis är det ingen lätt sak att få folk från
hela världen att enas kring gemensamma mål. Var och en omformade målsättningarna
och metoderna enligt sina egna förutsättningar. Mycket energi och tusentals
timmars möten resulterade i bästa fall i kompromisser. Men det fanns ialla
fall en vilja att samtala. Vitt skilda kulturer kunde trots allt kommunicera,
och grundstommen till vad som kunde bli en bättre värld lades. Diskusisonen
pågår fortfarande, men den har ändrat karaktär. Nu handlar det ofta om
att försvara positioner, eller om en total omvärdering. Gårdagens radikala
är dagens konservativa. Misstagen som gjordes var många och stora, en
del var lärorika. Andra bara kostsamt frustrerande. Som alltid är genomförandet
betydligt svårare än planerandet.
Idag har det internationella samarbetet sedan många
år institutionaliserats och byråkratiserats, och idealismen ersatts av
krassare motivering, pengar och makt. Det blir svårare att få frivilliga
till FN-bataljonerna, internationella tjänster är idag en del av karriärstegen,
och lockar med bonus som skattefria bilar. En del byråkrater är rädda
om sin makt och motarbetar aktivt förändring. Idealism är idag, om inte
ett fult ord, så nästan ett okänt begrepp. Välgörenhets- och miljöorganistionerna
har misstänkliggjorts. Alla har vi, kort sagt, en ko i diket.
En gång sade vi att alla skall ha rätt att lära sig
läsa och skriva. Då sade vi att kunskap är makt, och att de som får utbildning
klarar sig bättre i världen. Allmänbildning hade ett egenvärde, och möjligheter
till självförkovran skulle ställas till förfogande. Folkbildning hade
en demokratiserande effekt.
Idag säger vi att kunskap är pengar och bygger upp globala
digitala kommunikationsnät. Kunskap är en vara som kan köpas och säljas.
Universiteten går mot resultatansvar, kunskap är en
mängd som kan mätas.
Då liksom nu tänker vi mekaniskt, i enheter. Studieenheter,
lärarenheter, kursenheter. Då tänkte vi att det räckte med att öka antalet
enheter för att bli kvitt analfabetismen. Nu tittar vi på effektiviteten,
och säger att varje enhet skall producera så och så mycket. Vi ser fortfarande
inte människan. Hon som skall lära sig allt detta. Henne för vilket allt
detta görs. Vi ombesörjer tillgången, utan att se på efterfrågan.
När över 2000 delegater från över 160 länder samlades
under 5 dagar i mitten av juli i betongklumpen som kallas kongresscentrum
i Hamburg var det för att diskutera folkbildningens (eller den fria bildningens,
som vi säger i Finland) framtid. Förberedelserna inför UNESCOS femte världskonferens
om folkbildning i världen ( V. CONFINTEA) hade pågått i två år. Världsbilden
och tankesätten hade ändrats betydligt sedan den föregående världskonferensen
i Paris för tolv år sedan. Under dessa två år skymtade en ny generations
vision fram. Tyngdpunkten skulle sakta men säkert flyttas mot individen,
människan, och hennes behov och rättighet att själv välja vilken bildning
hon behöver. Det första utkastet till ny deklaration och Agenda for the
Future innehöll detta tankesätt.
Från början stod det klart att motståndet kom från två
håll. Dels, och det var väntat, från konservativa kretsar i tredje världen,
som hellre fortsatte att jämställa folkbilding med alfabetiseringskampanjer.
Dessa var välkända, invanda och inte provokativa eller farliga. Det andra,
och betydligt segare motståndet, kom från byråkrater, rädda att mista
sin makt.
I sin mest idealistiska form talade förnyarna om folkbildning
som en universell mänsklig rättighet, att bifogas listan över mänskliga
rättigheter. Regionala institut borde grundas för att övervaka en universell
tillgång till folkbildning på vars och ens egna villkor. Skatt borde införas
för de företag som inte gav sina anställda en möjlighet att bilda sig.
En internationell vecka för folkbildning borde instiftas för att väcka
medias och politikers intresse och höja folkbildningens status.
Så långt kom aldrig samförståndet.
Kompromissen var en stärkt ställning för folkbildning
och ett vidgande av perspektiven, från alfabetisering till fri bildning
på vars och ens egna villkor.
En vecka före konferensen kom kallduschen.
Byråkrater i Paris hade egenhändigt skrivit om utkasten
till deklaration och Agenda for the future. Två års arbete suddades ut
och allt nytänkande var bortspolat. När konferensen började var folk skitförbannade.
En del tog till knytnävarna i futila försök att uttrycka sin vrede. Känslan
av nära förestående kaos var överhängande. Intensiva förhandlingar manglade
fram nära 500 förslag till förändringar i deklarationen och Agendan. De
kortaste innehöll ett kommatecken, de längsta var 60 sidor tjocka (Deklarationen
är 4 sidor och Agendan 17). Efter sömnlösa nätter och en ny version av
texterna surrar nästa rykte i luften, byråkraterna tänker försöka blockera
hela deklarationen och Agendan!
Hela idéen med internationellt samarbete i en demokratisk
anda påminner nu om en sorglig fars, där människors arbete kastas åt vargarna.
Tusentals utkast och strategier viner genom luften, en mindre skog måste
ha gått åt för att producera allt detta papper.
På konferensens sista morgon glåmar askgrå ansikten
vid frukostborden och försöker smälta det nyaste ryktet. Samma byråkrater
( nu nästa omnipotenta i framtoning) har igen skrivit om hela rasket,
och igen lyft ut allt nytänkande som de 500 ändringsförslagen försökt
sätta in.
Det råder självmordsstämning. Några timmar senare visar
sig det senaste ryktet vara överdrivet, några rader av nytänkande har
trots allt lyckats klänga sig kvar.
Några rader. Två år resulterar i några rader.
Trots segern är vi inte lyckliga när vi sätter oss på
planet hem.
Vi är dödströtta.
Vi är tio år äldre.
Vi är med andra ord en Pyrrhusseger rikare.
Johanni Larjanko |