 |
Svenska Teaterns Oliver i uppsättning av Sven Sid
KNYTT 16/12
Under hösten har två varianter på Charles Dickens Oliver
Twist haft premiär, den ena på Stadsteatern i Kari Heiskanens
uppsättning, den andra på Svenska Teatern i regi av Sven Sid.
De är som natt och dag. Stadsteatern gör ett stort, ångestladdat,
visuellt drama med mycket effekter och postmoderna ikoner. Historien försvinner
i sökandet efter ett uttryck. Sven Sid gör musikal, snällt,
gulligt och för barnen. Där Stadsteatern är neonkall blir
Svenska Teatern sockersöt. Den springande punkten i Heiskanens version
är attt det goda inte överlever utan det onda, att det måste
finnas en motpol. Detta blir Fagins försvarstal, hans existensberättigande.
Han påtar sig en roll, en funktion i samhället. Hos Sven Sid
är Fagin ett offer för omständigheter. Han är en tjuv,
för att han inte kan nåt annat. I musikalen Oliver har alla
sina bestämda platser, gott är gott och ont är ont. Ingen
risk för oklarheter. Tonen anges från första sekund. Ett
femtiotal barn stegar in på scen och sjunger en visa om mat. Jag
tänker Å Gud, ska detta hålla på i två ån
halv timme. Efter den första chocken börjar jag bli intresserad.
Det är inte dåligt gjort. Berättelsen kretsar mycket kring
sångerna. De är välgjorda och ofta ganska välsjungna.
Musiken är vacker, klingande, följsam. Ingen mesmusik. Musiken
binder ihop och håller samman, och det behövs, för pjäsen
är tunn, och några av skådisarna överdriver intill
löjlighetens gräns.
Alltid när jag ser barn på scen blir jag betänksam. Charmpiller
tänker jag. De vill charma mig med något litet, oskyldigt och
sött. Därför blev jag närmast förvånad
över hur förhållandevis bra de unga skådisarna skötte
sig på Svenskans scen. Inte illa, inte illa alls. Christoffer Romberg
som Oliver är ett träffande val. Han kan sjunga, han är
orädd på scen, han funkar. Jag kan köpa även de mindre
trovärdiga bitarna, Romberg har utstrålning, han är Oliver.
För att tycka om Oliver, krävs det att jag accepterar gulligheten,
ofarligheten, den tillrättalagda historien och det eviga uppvisandet
av scentekniska effekter, som höjande scen, svängande scen,
sjunkande scen, dimindränkt scen och ur sidorna ideligen uppdykande
soffor och sängar. Visst fungerar scenbytena snabbt, men jag tycker
att teknisk briljans är rolig bara första gången. När
jag måste se det en förtiofjärde gång blir det tungt.
Detta skall vara en barnföreställning. Alltså är
skeendet, händelserna satta framom analyserande funderingar. Händelser
slag i slag skall göra det lättare för barnen att hänga
med. Då är rytmen viktig. Den funkar inte. Långa slöa
partier blandas med korta snabbare. Ibland kommer flera sånger i
rad, ibland kommer de inte på länge. Många av barnen
i publiken kom av sig, började prata, eller somnade. Jag tror helt
enkelt att föreställningen är för lång, för
orytmisk och för allvarlig. Den når inte ut till publiken,
trots goda försök. Dessutom är skratten alldeles för
få.
Oliver på Svenska teatern är en delvis välgjord musikal,
traditionell, för lång, och gjord i typisk ofarlig Svenska
Teatern-stil. Det är en musikal med för många sånger,
en komedi utan många skratt, en tragedi utan smärta. Den vågar
inte vara sig själv fullt ut, vilket gör att den missar sin
publik.
|
TEATER
|