 |
Nicholas Negroponte.
Razzia 21.4.95
Visst kan vi påverka framtiden. Vi skapar den efter egna behov.
Nicholas Negroponte skriver i den just utkomna boken Being Digital om
sina visioner av framtiden. Han är chef för MITs medialaboratorium
i Massachusetts, och därför mycket inflytelserik i såväl
politiska kretsar som bland affärsmän världen över.
Som tur är har Negroponte och ett flytande och engagerat språk.
Att läsa honom är att se en bild av hur utvecklingen kommer
att gå. Inför mina ögon blir telefonen, TV:n, datorn,
videon, boken, tidningen och stereon en apparat. Informationen skickas
inte ut i analog form, utan i digital. När all information är
digital kan maskinerna växa ihop. Det är en lockande tanke.
En kaotisk värld som blir gripbar, med goda tekniker som hjäper
oss på vägen. Teknik i människans tjänst. I den rika
världen vill säga. För, som Timo Paukka konstaterar i fredagens
Helsingin Sanomat så har över hälften av jordens befolkning
aldrig rört vid en telefon. Det finns alltså framtid och framtid.
Varför går det då så snabbt framåt just
nu? Negroponte förklarar det med den exponentiella utvecklingen.
Datorernas kapacitet fördubblas allt snabbare. Han ger ett åskådligt
exempel. Om du får en penni i lön den första januari och
får din lön fördubblad varje dag så får du
över 10 miljoner mark i lön per dag i slutet av januari. Men,
om januari bara var tre dagar kortare, skulle du bara få 1,3 miljoner
i lön. Det är exponentiell tillväxt.
Vi har länge gjort grundforskning, nu kommer resultaten allt snabbare.
Så informationen blir digital, och utvecklingen går exponentiellt.
Än sen då?
Negroponte menar att vi tänker i för små banor idag.
Vi kan bara se dagens tv i en lätt förbättrad form. Det
saknas visioner, och det saknas en debatt om vart vi vill vara på
väg. Nu är vi alltför upptagna med att försöka
tjäna pengar, och med att slå fast standarder. Framtidens TV
blir inte bättre av att bilden har en bättre upplösning.
Det här programmet blir inte bättre av att sändas ut digitalt.
Vi måste nån gång prata om innehållet också.
Säger Negroponte, och går snabbt vidare. Inte heller han vill
komma med några bidrag till innehållsdebatten. Han ser sin
uppgift som visionärens, den som öppnar våra ögon.
Vad vi sen vill se är kanske vår sak. Being Digital är
informativ, övertygande och rolig att läsa. Den är både
provocerande och tankeväckande. Till skillnad från många
spekulanter har Negroponte substans i sina texter. Hans framtidsoptimism
är både ovanlig och smittande. Tänk om det ändå
vore så lätt.
© Johanni Larjanko
|
|