 |
Maailman Katolla - Teater Jurkka
Razzia 14.10.94
Kineserna kommer med löften om morgondagen. Kineserna kommer med
vapen och våld och talar om en bättre framtid. Kineserna kommer
och spränger kloster i luften, mördar munkar och utrotar det
tibetanska folket. Folkmordet och övergreppen hör till de värsta
i historien, och det fortgår än i dag. Det är bakgrundentill
Kari Hukkilas pjäs Maailman katolla, som nu går på teater
Jurkka i Helsingfors. Pjäsen berättar om händelserna i
Tibet från femtiotalet och framåt, samtidigt som tematiken
om livets färd mot döden och vårt förhållande
till livets väsentligheter ger föreställningens idémässiga
djup. Fem skådisar spelar ett flertal roller under två timmar,
spelstilen är snabb och rollerna blir närmast skissartade. Hur
ska man våga ge sig på de stora frågorna?
Atro Kauhiluoto, regissör:
Utgångspunkten måste vara ödmjukhet, att inte göra
anspråk på att veta hur det skall vara. Det gäller både
i skrivskedet och när vi satte upp pjäsen. Vi kan ju ha åsikter
om hur det borde vara, men vi kan inte ha någon slutgiltig kunskap.
Här i väst är vi jäviga, och kan inte komma med några
pekfingrar, även om vi har rätt till våra åsikter.
Det är vårt ansvar. Om vi med pjäsen lyckas kristallisera
fram det moraliska och etiska dilemmat så har vi att försöka
i all ödmjukhet visa det på scenen.
Vad är då viktigare, att beskriva de oförrätter
som pågår i Tibet, eller att ta fasta på det etiska
och moraliska problemet?
Det är en utmaning att inte bara visa upp ett problem, utan också
försöka visa på en lösning. Eller åtminstone
öppna vissa dörrar. Att ställa folk inför plågsamma
frågor och sedan lämna dem där, vad vinner man på
det?
Lyckas pjäsen med det? Att ge lösningar eller öppna dörrar.
Nej, inte i sin nuvarande form. Men det gör inte föreställningen
till ett misslyckande. Hukkila väljer att följa en familj, mor
och son. Deras vardagliga umbäranden blir vår röda tråd.
Det är en enkel, konkret lösning. Deras berättelse intresserar
mig.
Jag tyckte om pjäsen. Den är ännu ofärdig, repetitionstiden
har varit extremt kort, och särskilt andra akten blir lidande. Det
är ännu inte en färdig produkt, men det är ändå
bra. Kanske är det en förutsättning, detta att scenen är
en av helsingfors minsta, att det inte funnits mycket pengar till scenografi
eller rekvisita. Där finns i stort sett bara några skådisar
som ur tomma intet skall frammana Tibet. Pjäsens estetik är
i linje med de ekonomiska resursena, vi ser snabbskisser, och det är
bra. Kanske är just detta förutsättningen för att
kunna tala om stora, svåra frågor. Här finns inte mycket
formsökande, vi talar om traditionell teater, men innehåll
finns desto mer. Intensiteten är inte att ta miste på, Jouko
Puolanto är ett nöje att se på scenen. Det är bara
mot slutet jag tycker att illusionen bryts och patoset lyser igenom på
ett osant sätt.
|
TEATER
|