 |
Jurij Ljubimov - ikon
KNYTT 4/11
Överallt hans namn nämns är det med vördnad. Han
är en av de stora. Hans produktioner lyfter sig över mängden.
Orädd, ständigt nyskapande, med ett skarpt bett blir han geniet.
Hur kan väl en sån misslyckas ? Lägg därtill den
samlade kraften och kunskapen hos Kansallisteatteris anställda. Koppla
ihop dessa två med ett monumentalt verk av Dostojevski, som därtill
aldrig förr spelats på en teaterscen. Undra på att tidningarna
är hänförda. Margita Andergård i Hufvudstadsbladet
är imponerad av människan Jurij Ljubimov, som på
70 och 80 talen skapade teaterhistoria på Tagankateatern i Moskva,
tills hans röst blev för kritisk och kastades ut, turnerade
i Europa och gjorde Succé, och återvände i glasnostens
tid för nya triumfer i Moskva. Andergårds recension i fredagens
Husis andas lite kritik, men inget sägs högt. Huvudtesen är
att detta är Stor Teater. Kirsikka Moring är däremot helt
positiv i Helsingin Sanomat. Världspremiären på Dostojevskis
Keskenkasvuinen är teater som sällan syns på de här
breddgraderna, utropar hon.
Ljubimovs Keskenkasvuisen/ Ynglingen, på Kansallisteatteris
lilla scen i Helsingfors verkar således vara en given succé.
Markku Maalismaa spelar den vinglige ynglingen Arkadijs väg ut i
den hårda världen. Livet ter sig för denne yngling som
ett enda kaos. Vem kan han tro på, vad skall det bli av hans dröm
? Som ofta hos Dostojevski handlar det om insikter, utveckling, mognad,
spel och dubbelspel. Ibland anklagas hans figurer för att vara helt
idébesatta, de är bara representanter för en viss idé,
eller uppfattning. Den kritiken kan jag nog rikta även mot ynglingen,
med den outgrundlige fadern, införstådd och välspelad
av Martti Järvinen, den girige pantlånaren, den högmoraliske
anarkisten och så vidare. Maalismaa är ynglingen, navet. Runt
honom snurrar hela berättelsen med alla dess hopplöst krångliga,
och i förlängningen ointressanta intrigerna, runt honom snurrar
insikterna, förtvivlan, kärleken, frågan om gott och ont.
Tematiken är välkänd från Dostojevskis övriga
produktion. Att växa upp, hitta en plats, stötas och blötas
av sin omgivning. Allt detta såna där tidslösa frågor
som säkert alltid har och alltid kommer att spelas på teatern.
Vad har då Juri Ljubimov gjort med denna bok ? I början slås
jag av musiken, stämningen och farten. Så här brukar det
definitivt inte se ut på Kansallisteatteris scener. Scenbytena är
oerhört snabba, figurerna mejslas ut i maskingevärstakt. Om
du skall gestalta en figur på 30 sekunder, vad väljer du ut
? Tempot lugnar sig emellanåt, men jag kommer inte förbi känslan
att det nu är frågan om en uppvisning i virtuositet, vi skall
visa att det är möjligt. Det blir andan-i-halsen teater. Lägg
därtill ett maneriskt, schematiskt skådespel av de flesta på
scen och du har problemen i ett nötskal. Jag tror att Ljubimov velat
lätta upp den tunga berättelsen med fart för att göra
den mer tillgänglig, men resultatet är blandat. Känsloutbrotten
kommer plötsligt och omotiverat, en sak hinner nätt och jämt
uttalas förrän alla måste springa bort till nästa
scentablå. Det är inget fel på scenografin, tvärtom.
Den är enkel, vacker och nästan lite djärv. Och musiken.
Precis som Fellinis filmer alltid binds ihop av Nino Rotas musik till
en större helhet fungerar Edison Denisovs musikridåer som ett
kitt. Den är vacker och ständigt närvarande. Tillsammans
med Andrey von Schlippes scenografi blir helheten vacker. Den störs
av skådespeleriet, som alltför mycket liknar skådisarnas
tidigare rollfigurer. Det är inget kul att se samma skådisar
spela sina Egna roller om och om igen. Nej, de lyckas bara ibland ge spelet
liv.
Vad gäller teater som samhällskritik vill både Andergård
och Moring hitta aktuella paralleller mellan Ynglingen och dagens sönderfallande
Sovjet. Ljubimov själv förnekar alla sådana samband, och
det gör han rätt i. Det går att hitta symboler i allting.
Särskilt hos en författare som Dostojevski, så besatt
av de eviga frågorna. Varför måste vi alltid hitta kommentarer
till dagsfrågorna ? Det finns intressantare frågeställningar,
även sådana som jag anade i Ynglingen, men de kom ingen vart.
Jag tyckte mej se skisser och uppslag till riktigt intressanta föreställningar
i Ynglingen, men ingen av trådarna utvecklades, den ointressanta
intrigen fick ta över och det potentiellt intressanta begravdes under
bländande teknik och manerskådespeleri.
I slutet kommer Arkadij fram mot publiken och säger att nu skulle
det behövas lite ordning, inte längre föreskriven utan
utvecklad av oss själva. Det är ett politiskt ställningstagande,
för all del. Men det är i ungefär samma klass som slutet
på Terminator 2. Om vi kan lära maskinerna att förstå
känslor finns det kanske ännu hopp för världen.
|
TEATER
|