 |
Vägen till klockrike
KNYTT 15/11
Arbetsgruppen Klockrike med regissören Kristin Olsoni
har sammanställt sin dramatisering av Harry Martinssons Vägen
till klockrike, en bok om landsvägsriddare, luffare och kosmos
som Martinsson skrev 1948. Dramatiseringen bygger på improvisationer
gjorda av skådespelarna. Det var premiär i går kväll.
Eftersom pjäsen är en fri tolkning av boken lönar det
sig inte att jämföra innehållet, utan kanske då
mer genomförandet och dess relevans för oss idag. Harry Martinsson
skriver i Klockrike om folk utanför samhället, drop-outs. Folk
som mer eller mindre mot sin vilja hamnar på vägarna. Som försöker
få jobb, eller som väljer lättjan, filosofin, den bara
himlens poesi. År 1948, i ett snabbt framväxande folkhem med
hårt jobb och utvecklad industrialisering med påföljande
materialism var detta kanske utmanande. År 1991 känns budskapet
något naivt. När skådespelarna dessutom predikar för
publiken blir det pinsamt. Den för mej störste berättaren
om luffarliv och udda existenser är John Steinbeck med böcker
som Riddarna kring Dannys bord. Precis som Matinsson några år
senare blandar han romantiska föreställningar om luffarens frihet
med en hård insikt om medaljens baksida. Steinbeck predikar inte,
han berättar. Jordnära, mustigt, med kärlek. Martinsson
blandar prosa med poesi, han återkommer till människan inför
kosmos, hans bildmetaforer handlar om stjärnhimlar och vaggar mellan
fatalism och socialism.
Detta har i Olsonis regi blivit lite mish-mash, där det jordnära
får illustreras av någon som tänker på Kroppkakor,
alltmedan profeten, luffaren i frack, Martin Kurtén målar
upp himlavalvet. Personerna på scen har inget inbördes förhållande,
de agerar inte gemensamt utan inför publik. De delar inget, som Steinbecks
figurer alltid gör. Visst kan jag tolka det så att vi alla
egentligen är ensamma ute i den kalla rymden, men det lyckas faktiskt
Steinbeck berätta utan att skriva det på min näsa. Vägen
till Klockrike är teater, men utan känsla, kött och blod,
kärlek. Replikerna läses ofta krystat, onaturligt. Handlingen
förs just inte framåt, jag hittar inga motsättningar,
ingen dramaturgi. Det känns mera som ett antal improviserade scener
som lagts på hög. Vissa grepp är helt naiva, och det är
helt okej, om skådespelarna kunde visa lite distans till sina roller
och sina texter. Naivitet i kombination med stort allvar, Nu Gör
Vi Teater, och distanslöshet gör mej bara irriterad.
Jag tror det är såhär. Om en glad amatör ställer
sig på scen och reciterar kan jag förlåta honom ganska
mycket, han försöker inte vara något annat än en
glad amatör, och jag kan njuta om det han gör är bra. När
en profesionell skådis ställer sig på scen kräver
jag plötsligt mycket mer. Det räcker inte med god vilja. Vägen
Till Klockrike har en väl fungerande scenografi, är väl
ljussatt, har många musiksnuttar som är bra, använder
scenen och rekvisitan på ett uppfinningsrikt sätt. Omgivningen
är kort sagt väl uppbyggd, teatermässig. Många av
Olsonis grepp funkar, som scenbyten och personförvandlingar. Detta
kan jag njuta av på samma sätt som en tekniskt välgjord
film, med fin kamera, snygga klipp och en allmän teknisk kompetens.
Sen börjar jag tänka på innehållet, vad pjäsen
försöker säga. Jag blir inte mycket klokare. Det finns
inget aktuellt eller angeläget med Vägen till klockrike. Den
påminner mig om en långt utdragen övning i improvisationer
kring en tanke, sånt som kan vara jättenyttigt och kanske jättekul
att få hålla på med som skådis, men som inte bör
visas upp som en pjäs. Uppsättningen haltar, den är ofärdig
och den är tröttsam med alla sina upprepningar av samma saker.
Varför skall duktiga skådespelare, som kan spela ge sig in
i nåt sånt här ? Deras yrkesskicklighet till trots, och
de är faktiskt duktiga, påminner mig Vägen till klockrike
om något en arbiskurs skulle kunna få fram, fast kanske utan
den fräscha glädje amatörer brukar kunna uppbåda.
|
TEATER
|