Järnåldern
KNYTT 10/6 -91
Järnåldern, amatörteater på Söderkulla friluftsscen
Kvällen är ljummet försomrig. Solen skänker vackra
strålar. Musiken som letar sig genom fågelkvittret och lukten
av sommar är följsam, spännande, Sibelius. De träder
fram för våra ögon, blir kött och blod, sagans Väinämöinen,
Lemminki, Kylliki, Ilmari.
Vi, som har berättat eller i bilder beskrivit dessa saker eller
hjältarna, vi är ödmjuka. Stoltare än vi finns inte.
Ödmjukheten är den högsta graden av stolthet. Så
skriver Paavo Havikko i förordet till Rauta-aika, om
Kalevalas figurer, och så står det i programbladet till Sibbo
Ungdomsförenings uppsättning av järnåldern på
Söderkulla gård. Ett hundratal amatörer spelar i pjäsen,
som regisserats av Algot Böstman efter översättning
och bearbetning av Carl-Petter Teckenberg.
Utescener och amatörskådespelare i kombination är ett
problem för varje regissör. Hur få texten att gå
fram, hur hålla uppe tempot ? Böstman har valt att spela in
alla repliker på band, och ha skådisarna att försöka
mima med bäst de kan. Så lyfts texten fram, och farten kan
upprätthållas. Låt mig med en gång säga att
detta är en dålig lösning. Ingen fri inspiration, inget
levande kan följa av att replikerna alla kommer lika högt, oavsett
vem som säger dem.
En utescen innebär vissa möjligheter som är unika, naturen
och omgivningen kan smälta in i pjäsen. I järnåldern
blir det mest enformigt upprepade rökridåer som står
för det dramatiska. Väl ofta använt för att vara roligt.
Den stora skaran skådespelare kan användas på många
sätt. De kan utgöra bakgrund, ge kommentarer, skapa liv. Istället
får de mest stå och skratta, eller fnissa åt tveksamma
roligheter. Värst är när de försöker skratta
ut det inspelade bandskrattet. Det är inte lustigt. Här fungerar
gruppspelet som sämst, alla kan liksom gömma sig i gruppen,
ingen behöver träda fram och skapa karaktärer, ge historien
relief.
De som är i ledande roller, Svengustaf Åström som Lemminki,
Helge Lindström som Väinö, Bjarne Sandvik som Ilmari och
Rabbe Hult som Kullervo gör alla på lite olika sätt för
att gestalta sina figurer. Åström är helt manerisk som
Lemminki, och därför osannolik, Hult är intensiv som Kylliki,
och därför trovärdig. Här syns tydligt skillnaderna
mellan de som verkligen vill, och går in i sina roller, och de som
försöker spela en roll.
I såväl Hufvudstadsbladet som Borgåbladet får
pjäsen positiv kritik och lovordas som för att ha fart och flyt
och för humor.
Inget ont sagt om Sibbo ungdomsförening. Det är en svår
text och ett ambitiöst projekt. Det har säkert varit både
svårt och roligt att medverka. Men som teater är det inget
vidare. Det finns undantag, den vackra musiken, en stillsam död som
vandrar med lien i solnedgången, en fint spelad pohjoladotter av
Sonja Teckenberg.
Men alltför enkla scenlösningar, inte tillräckligt modiga
skådisar, färdiginspelad dialog och en viss blyghet sätter
obönhörligt käppar i hjulet för Järnåldern.
Pjäsen spelas varje dag på Söderkulla gård i Sibbo
fram till den 16 juni.
|