 |
Video Minuto
Razzia - 25 september-95
Förspik. När en radiostation uppmuntrar folk att göra
levande bilder är det inte mer än rätt att vi skickar ut
en reporter för att rapportera från händelsen. När
publiken vänder kameran mot TV, politikerna och maktetablissemanget
kan bilden bli farlig. Men är den det?
Larm och buller hörs på långt håll. Det är
fredagskväll. Sommaren hänger kvar i en varm vind och i solvarm
asfalt. Bilar har parkerat i rabatterna, jag hör skratt och förväntan
dallra i luften. Vi sveps med av folkströmmen, in på hårda
stenbänkar i en halvcirkel, en utomhusteater. TV-monitorer står
uppställda i högar, en kamera filmar publiken, vi ser oss själva
i 50-tvrutor. Våra ansikten ersätts av en stor klocka som börjar
ticka. En anonym, ekande röst säger, vi börjar om två
minuter. Publiksurret går upp i varv, ett par hundra personer försöker
snabbt hitta sittplats. Förväntan är en klump i magen.
Ljusen släcks, en strålkastare tänds.
Den gamle mannen som ringas in av ljusglorian är videominutens fader.
Det började för tre år sedan berättar han. Media
översköljer oss med sina bilder. Varför inte ta kameran
i egna händer, och komma med motbilder? Filmer på max en minut
om allt mellan himmel och jord kommer ursprungligen från Brasilien,
ett initiativ från lokala TV-stationer, där TVn, precis som
i Italien, har en stark ställning. Vi har kunnat se brasilianska
produktioner på kortfilmsfestivalen i Tammerfors, ett flöde
av bildkonst och alternativa bilder.
Detta recept fungerar utmärkt även i Italien, TVs förlorade
land. Detta är ingen festival, deklamerar programbladet stolt, detta
är POP-TV, TV som den skulle kunna vara.
(1´50)
-------------
Vi ser 60 korta filmer. 150 hade anmält sig, intresset är stort.
Jag kastas in i en jury på 20 personer. Vi sitter längst fram
med papper och penna, varje film skall betygsättas, vinnarna får
en hiskelig träskulptur. Men hur bedömer man ångest? För
ångest, frustration och sorg är i majoritet. Det handlar om
kyrkans förtryck, om könsrollernas förtryck, och mycket
om kriget i Sarajevo. Det handlar om uteliggarna, juppienallar, maffian.
Det handlar om den idiotiska TVn i det här landet, och om de ännu
mer idiotiska politikerna. Om vad allt detta ställer till med. Och
förvirringen inför världen idag.
(´50)
-----------------------------------
Det är viktigt att få göra sina egna bilder. Det finns
ett egenvärde i detta, att ta kameran i egna händer. Men, det
är svårt att göra dem bra. Precis som många skriver
för byrålådan ser vi många alster som borde ha
filmats för byrålådan. Ändå är mötet
med en publik så viktigt för att utvecklas. Motsättningen
är vanlig. Vem kan förvänta sig att glada amatörer
utan resurser skall kunna producera mästerverk? Vad är viktigare-
form eller innehåll? Problemen här är desamma som för
filmskapare. Hur ska man göra om sin ilska, frustration, sorg eller
glädje till en historia. Vilka bilder från krigets Bosnien
säger oss längre nånting. Hur ska man göra en film
om något väsentligt, med insikt, humor och intressanta bilder?
(´50)
-----------------
Efteråt går vi hem. Det har blivit sent, grupper av människor
samtalar, nej årets upplaga var inte så bra, det var för
pretentiöst, var fanns ilskan, det var för publikfriande, det
var bättre förra året, och så vidare. Det stämmer
att videominuto visade på många brister. Men mer än så
visar den vilken energi som finns, och vilken vilja det finns att berätta.
Hellre ambitiösa misslyckanden än inga försök. Och
bilderna behöver inte vara perfekta för att fungera. Budskapet
är klart, det går att göra.
(´50)
|
ITALIEN
|