 |
Tidningskrig
Rapido 2.11.95
En stor del av Aamulehti-koncernen köptes nyligen upp av svenska
Marieberg. Den grafiska industrins framtid ser mörk ut i ljuset av
multimedia och sammankopplingen dator-telefon-TV. Ett sätt är
naturligtvis det som bland andra Sanoma OY redan länge hållit
på med, att diversifiera verksamheten, och investera i TV och radio.
Men även tidningen måste ju säljas på nåt
sätt. I Italien pågår ett tidningskrig. När tidningskriget
bröt ut för några år sedan i Storbritannien var
det främsta vapnet sänkta lösnummerpriser; den med störst
bakgrundskapital stod ut längst. Här är metoden en annan.
Köp en tidning, få en atlas på köpet, eller en encyklopedi,
eller böcker, eller videofilmer, eller parfym. Tidningskioskerna
är nu för tiden nertyngda med allsköns erbjudanden. Vänsterns
L'Unita har filmklassiker på lördagar, ett bibliotek med filmböcker
på måndagar, extrabilagor på tisdagar, och så
vidare. La Repubblica har en tjock färgbilaga, och jag menar tjock
som en månadstidning, på fredagar, delar till en encyklopedi
två gånger i veckan, film en gång i veckan, och nu senast
en musikbilaga på onsdagar som är i klass med de bästa
musiktidningarna. Kampanjen ger resultat, siffrorna pekar klart uppåt.
Den hårda konkurrensen tvingar fram allt mer spektakulära gåvor;
nu senast gav dammånadstidningen Gioco en gratis diamant åt
alla läsare. Visserligen måste man använda mikroskop för
att se den, men en diamant! Vore inte detta något för finländska
tidningar
undrar Johanni Larjanko i Florens.
|
ITALIEN
|