T E X T

Tidningskrig

Rapido 2.11.95

En stor del av Aamulehti-koncernen köptes nyligen upp av svenska Marieberg. Den grafiska industrins framtid ser mörk ut i ljuset av multimedia och sammankopplingen dator-telefon-TV. Ett sätt är naturligtvis det som bland andra Sanoma OY redan länge hållit på med, att diversifiera verksamheten, och investera i TV och radio. Men även tidningen måste ju säljas på nåt sätt. I Italien pågår ett tidningskrig. När tidningskriget bröt ut för några år sedan i Storbritannien var det främsta vapnet sänkta lösnummerpriser; den med störst bakgrundskapital stod ut längst. Här är metoden en annan. Köp en tidning, få en atlas på köpet, eller en encyklopedi, eller böcker, eller videofilmer, eller parfym. Tidningskioskerna är nu för tiden nertyngda med allsköns erbjudanden. Vänsterns L'Unita har filmklassiker på lördagar, ett bibliotek med filmböcker på måndagar, extrabilagor på tisdagar, och så vidare. La Repubblica har en tjock färgbilaga, och jag menar tjock som en månadstidning, på fredagar, delar till en encyklopedi två gånger i veckan, film en gång i veckan, och nu senast en musikbilaga på onsdagar som är i klass med de bästa musiktidningarna. Kampanjen ger resultat, siffrorna pekar klart uppåt. Den hårda konkurrensen tvingar fram allt mer spektakulära gåvor; nu senast gav dammånadstidningen Gioco en gratis diamant åt alla läsare. Visserligen måste man använda mikroskop för att se den, men en diamant! Vore inte detta något för finländska tidningar

undrar Johanni Larjanko i Florens.

ITALIEN

T E X T