Guðrún Hrönn Ragnarsdóttir
En isländsk konstnärinnas kitschmöbler....
AV Johanni Larjanko
Guðrún Hrönn Ragnarsdóttir ville
egentligen bli textilkonstnär. Det var med den tanken hon sökte
in till konst- och hantverksskolan. Men det blev inte så. Skolan
inledde en ny utveckling i och med startandet av mixed media-avdelningen.
Guðrun sögs med nästan ovetande om vad som hände. I
dag är hon en konceptkonstnär med femton års arbete bakom
sig. Hon gör böcker, fotografier, filmer, performances, och
nu senast skulpturer "som mer och mer liknar möbler".
Guðrun reser mycket. Efter sex månader i
Finland är hon nu på väg till Paris.
Kort historik
Islands konsthistoria börjar i slutet av 1800-talet. Isländsk
konst får fart under 1930-talet i och med modernismens genombrott.
Antalet målare ökar kraftigt, vi kan tala om en glansperiod.
Denna fortgår till slutet av femtiotalet och den abstrakta konstens
tid. Huvuddelen av Islands nationalgalleris (Listasafn Islands ) samlingar
på cirka 4600 verk kommer från den här perioden. Med
60-talets början kommer en stagnation i den isländska abstrakta
konsten. Den förlorar sin vitalitet och sin entusiasm. Nonfigurativ
konst blir en lyxvara som pryder medelklassens prydliga hem. En omvärdering
behövs.
Den kommer i och med kontakten med Fluxus. Isländska konstnärer
i Europa för med sig nya koncept hem till Island.
Detta leder till att många får kontakt med Fluxusrörelsen,
och många av Fluxus-målarna kommer till Island och ställer
ut. Isländska konstnärer bildar SÚM. Det är ett
aktivt gäng i åldern 20-30 år. Tillsammans driver de
ett galleri i tio års tid. Där förekommer alla media,
performance, film, och de gör mycket böcker. Ur detta kommer
The Living Art Museum till på Island. De tar hand om att förvara
den här konsten från sextiotalet, eftersom de övriga museerna
på Island vägrar att köpa in SÚM-rörelsens
konstverk. Motiveringen är att det är skräp, och därför
grundas The Living Art Museum. Det fungerar fortfarande, och det har haft
ganska stor påverkan på isländsk konst.
De nya utvecklingarna tas inte heller väl emot av det isländska
konstetablissemanget. Många av de konstnärer som kommer fram
under den här tiden är fortfarande mycket kändare utomlands
än på Island. Det är först nyligen som museerna börjat
köpa in konst från Súm-perioden och av yngre konstnärer.
Även den isländska konstutbildningen förnyas. På
sjuttiotalet börjar konst- och hantverksskolan med en mixed media-avdelning.
Skolan har en tvåårig allmän grundutbildning. Efter det
är det dags att specialisera sig.
–Jag och mina klasskamrater var de första som kom in på den
nya linjen, berättar Guðrun. Där gjorde vi performance,
film, böcker, konceptkonst... Vi fick till och med en lärare
från Fluxus, Robert Filliou från Frankrike. Han stannade
med oss en månad och gjorde utställningar. Vi har fått
många bra, kända konstnärer att komma till Island och
undervisa, både till måleriavdelningen och till mixed media.
Från vävstol till filmkamera
–Från början ville jag studera textil. Det var åtminstone
min avsikt när jag sökte in på konst- och hantverksskolan.
Utbildningen på skolan utvecklades. En ny inriktning grundas. Den
kommer snabbt att koncentrera sig på film och performance, böcker
och tvärkonstskapliga experiment.
–Det som jag kommer ihåg från den tiden är gemenskapen.
Vi gjorde hela tiden saker tillsammans, böcker, föreställningar,
filmvisningar och utställningar. Vi var mycket aktiva, och så
diskuterade vi konst hela tiden. Det var en intensiv tid, men vi hade
roligt. Du kan ju tänka dig, vi umgicks nästan dygnet runt,
skapade saker, diskuterade. Jag sögs in i det där.
Vad talade ni om? Var ni till exempel politiskt engagerade?
–Jojo, vi var ganska vänster. Men det påverkade kanske inte
vår konst så mycket. Vi var ju mycket seriösa konstnärer...(skratt)
–För vår del var det en konflikt med ett slutet, borgerligt
system. Vår verksamhet var provokativ. Men det var då, nu
är det stilla igen. Konstnärer tröttnar på politik
och att ständigt behöva slåss. Vi vill få tid över
till annat också. Som att skapa till exempel.
Även om vi lyckades förbättra något, finns det mycket
kvar att göra. Men situationen är annorlunda, gruppen är
splittrad. Idag jobbar folk mer individuellt.
–Jag saknar den gemenskapen.
Du beskriver skoltiden som en tid av diskussioner och intensivt arbete.
Nu har du jobbat som konstnär i femton år. Tycker du att det
är ett tungt, ensamt liv?
–Nej, inte alls. På Island umgås jag med andra konstnärer
och är mer aktiv. Här i Finland är jag mer isolerad. Men
i stället har jag mer tid över för att arbeta. Här
träffar jag också konstnärer från andra nordiska
länder. Både Island och Finland är isolerade från
omvärlden. Det skapar ett större socialt behov. Det får
oss också att resa utomlands för att se vad som händer.
Jag har många goda vänner världen över.
Från plastmadonnor till möbler
Om vi ser till utgångspunkterna för ditt skapande så
vad är du intresserad av?
–Jag är intresserad av det som finns bakom kitschen. Hur människor
helt uppriktigt använder det i sin miljö, med känsla. Nånting
de dekorerar sina hem med. Ett altare hemma med alla dina vackra saker.
Det är människors förhållande till dessa saker som
intresserar mig. Jag är också intresserad av varför dessa
saker över huvud taget framställs. Vem är det som får
ideerna att börja tillverka nåt sånt här? Och varför
får inte jag såna idéer?
–Jag började med att göra fotografier som var ytterst vackra.
Jag ville göra vackra saker. Nu har jag gått till motsatsen.
Jag har börjat tycka om det här lilla fula, som jag kan sätta
som element i mina verk. Den hypervisuella, fina ytan har försvunnit.
–Exempel på material jag använder är tapeter, fransar,
gamla yllemattor.
På vilket sätt utvecklas du?
–Miljöer påverkar mig mycket. Det är kulturen, människorna
och deras miljö som intresserar. Jag var på Irland sommaren
1990 och det hade en mycket stor inverkan på mig. Jag hade just
börjat använda kitschelement och det började nästan
kännas för tungt. Jag vill inte att materialet skall ta över,
man måste hålla sig på rätt sida om gränsen.
Men så kom jag till Irland. Det är ett land som flyter i kitsch!
Du går till kyrkogården. Där finns bara kitschiga plastblommor
och osannolika plastmadonnor. Det är som en leksaksvärld. Vart
du än går, vad du än gör möts du av samma sak.
Kitsch.
I mina arbeten ökade kitschelementen igen.
–Nu för tiden balanserar mina verk mellan denna kitsch och rena,
strama former.
Vet du alltid vad du är ute efter när du står i din
ateljé? Planerar du dina verk färdigt i förväg eller
går du på intuition?
–Jag går med de här tankarna i huvudet ganska länge.
Om de lyckas hålla sig kvar så utför jag dem på
papper. Jag gör skisser i naturlig storlek. Där prövar
jag med olika nyanser för att hitta rätt. Där sker en stor
del av arbetet. Jag söker efter ett slags kalla, självständiga
objekt. Jag vill ha dem lite individuella, ensamma. Det har nog med arbetsprocessen
att göra, hur jag gör mina skisser. Jag jobbar på en fem-
sex skisser samtidigt. Då ser jag dem tillsammans, och där
anpassar jag dem lite efter varann.
–Det jag försöker åstadkomma med en utställning
är en viss atmosfär.
När jag kommer så långt att utställningen är
klar känner jag mig trött. Jag orkar inte med de här verken
längre. Likadant är det med det praktiska genomförandet,
putsandet och snickrandet. Jag tycker nog om snickararbetet, jag är
ju en snickardotter, men ändå skulle jag låta en verkstad
göra jobbet, om jag bara hade råd. Om inte annat så för
att få avstånd till verken. De börjar mer och mer likna
möbler.
–Jag tycker inte om det här sentimentala som finns mellan konstnären
och verket.
Vilka krav har du på dig som konstnär? Känner du till
exempel nåt behov av att oupphörligen förändra dig?
–Jag tror man går vidare av sig själv. Jag tror till exempel
att det finns en tydlig linje i det jag har gjort. Det är alltid
nåt element från sista utställningen som jag fortsätter
med. Eller så använder jag en idé och utvecklar den
för olika media.
–Jag jobbar ganska sakta, låter saker växa fram. Så
nej, jag känner inga såna krav.
Idéfixeringar, isländska rötter
och svår konst
Du sa att idéerna snurrar i ditt huvud. Finns de där hela
tiden? Tänker du på dem hela tiden?
–Jo, de är en del av mig. Det händer att jag vill sluta. Att
jag säger att jag är ingen konstnär. Men det går
inte. De här idéerna poppar upp ändå. Jag får
syn på nånting, och genast tänker jag på hur det
kan användas. För mig är det ofta banaliteter och absurda
saker som får igång hjärnan. Det är sånt jag
tycker om. Och så vill jag ha med humor. Den finländska konsten,
den är lite för seriös.
Du pratar hela tiden om islänningar som vi. Är det så
du känner det?
–Javisst. Jag säger också hemma om Island. Det är nånting
som finns starkt i alla islänningar. Vi har ändå ett behov
av naturen i alla fall. Och vädret. När finländare kallar
någonting för blåsigt väder kan jag inte hålla
mig för skratt. Du skulle se hur det kan vara på Island!
–Jämfört med hur få vi är har vi ganska många
konstnärer. Men vi är ganska isolerade. Det tycker jag är
negativt, för det betyder att vi inte har bra chanser att ställa
ut utomlands. Frakten, försäkringar och rent praktiska kontakter
blir till oöverstigliga hinder. Vi är helt enkelt inte med i
bilden. Det talas om nordiskt samarbete. Men vad är det i praktiken?
Varje gång Island får vara med i nåt sånt samarbete
är det samma 4-5 konstnärer som får komma fram. Det är
ingen som bemödar sig om att ta reda på vilka andra intressanta
konstnärer Island kan erbjuda. För de finns där, och flera
av dem är bra. Men vi är ett litet land och få har möjligheter
att komma ut.
Folk i min ålder är mycket mer etablerade både här
i Finland och i Europa än mina jämnåriga isländska
kollegor.
Konst anses vara nånting svårt, nånting för
en liten elit. Stör det dig?
–Jag tror jag jobbar inom ett område som folk inte förstår.
Jag har ibland fått ganska löjlig kritik för att vara
en institutionell konstnär. På sätt och vis är det
sant att det är få som förstår. Men jag tycker samtidigt
att det är ganska naturligt. Konstnären utvecklas och jobbar
kanske med hemskt små nyanser, som är svåra att förstå
om man inte känner till hur konstnären har utvecklats, hur idén
har bearbetats. Konstnären specialiserar sig, precis som politikern,
eller specialsjuksköterskan, eller vem som helst i dagens samhälle.
Det är klart att vi som är intresserade av detta håller
ihop.
–Men det är inte heller enbart konstnärens sak. Även media
borde ta sitt ansvar, skriva artiklar som gör det lättare att
komma in i konsten. Kritiken är idag ofta ganska teoretisk. Lite
mer skulle det kunna handla om det du ser. Kritiker är så kategoriska
och snabba att döma. Och så måste folk orka att sätta
sig in i konsten.
–Jag lider inte av det, jag är ju på insidan. Men för
den större publiken är det synd, de går miste om nåt.
Om jag skulle stå på utsidan skulle jag kanske vara arg.
Är din konst svår?
–Hmmm. Nej...jag tror inte den är svår... det är lite
svårt att säga...jag vill nog inte svara på det...(skratt)
|