 |
Antiken improviserad
Programmet sänt i Kvällsradion 6 maj 1996
Det finns en aspekt av Göteborg som förblir
mjuk.
Kanske är det atmosfären av småstad, en stor del av
stan är ju trevåningshus i trä, eller sten och trä.
Kanske är det de många gröna stråken, alleerna,
parkerna, gräsmattorna.
Kanske är det människorna. Det heter inte husockupant,
det heter husnalle.
Jag tycker det här syns i kulturlivet.
Tio skådisar. Två tegelstenstexter. Statligt
stöd åt en nybildad grupp. Pressen var stor.
Det finns för många teatergrupper i
Göteborg. Det säger alla. Publiken räcker inte till.
Även om en pjäs får mycket uppmärksamhet och goda
recensioner i radio, press och TV, även om den märks
på riksplanet, kommer det vissa kvällar inte
tillräckligt med publik, och föreställningen
inställs. Det finns för många teatergrupper och för
lite kulturstöd, för få lokaler och för lite publik.
Och vad ska man kunna göra åt det? Det finns ju ingen
skiljedomare som ger vissa grupper rätt att existera och
dömer ut andra. Det naturliga urvalet avgör. När
pengarna och orken tar slut upplöses gruppen. Det tar
hårt på alla att arbeta i en sån situation.
Det gudomliga kriget är
naturligtvis inte det första försöket att spela upp
grekiska dramer i Göteborg. Teater Indra gjorde
för några år sen en dramatisering av Eyvind Johnsons Strändernas
svall, och spelade passligt nog i gamla renströmska
badhuset, i den tömda bassängen. Det var
deklamationsteater.
Delar ur gruppen som idag heter Bhopa gjorde Spartacus
under Teater Bastard. Och nu verkar det som om
Alexander Öberg med uppsättningen Det gudomliga kriget
vill göra nånting nästan omöjligt, en slags definitiv
tolkning av Illiaden och Odysseen. Och
genom att göra mer, längre tyngre hoppas han kanske att
Bhopa ska få tillräckligt med fart framåt för att
överleva.
Tékuddar och leenden
Vi sätter oss på sittkuddar vid låga
tébord. Belysningen är dämpad. Vi sitter i scenfonden
och är en del av scenografin. Ensemblen häller upp te
och delar ut halva. De är klädda i vita, vida kläder,
som påminner om folkdräkter från nån gammal öststat,
kanske Makedonien. De ler beskedligt och frågar om vi
vill ha mera té. Kanske ler de för att det hör till
föreställningen, kanske ler de av lättnad för att få
spela ikväll, det har kommit tillräckligt med publik,
det behöver inte inställas. Av nån anledning viskar vi
i publiken till varandra, är det för att stämningen
är sakral? Känslan av ett téhus i Asien. Jag har
aldrig varit där, men detta är bilden av ett sånt
ställe.
Föreställningen börjar. Första delen är
improviserad. Det enda som är bestämt är startpunkten
och slutmålet. Ingen av skådisarna har en fast roll,
ingen har egna repliker, utan de skall bolla berättelsen
mellan sig, och försöka föra den framåt. Varje gång
berättas historien på ett nytt sätt, en del detaljer
kommer till, andra faller bort. Materialet är
förhistorien till Illiaden. En brokig samling legender
och berättelser som kan kännas svåröverskådlig och
motsägelsefull. Bhopa vill göra en del av historierna
tydliga, och föra in dem i ett sammanhang.
Just den första delens improvisation har
väckt mycket uppmärksamhet och beundran. Det ligger
något fräscht och våghalsigt över företaget. Men min
vän Markus blir besviken, han tycker replikerna
deklameras och att språket är högtidligt. Jag tycker
att rytmen är ojämn, men jag känner också av mötet,
som ett magpirr. Koncentrationen blir hög.
Matematiskt blod
Det blir paus. Del två börjar. Téborden är
bortplockade. Det är slut med myspyset. Blodstänkta
ansikten springer fram och tillbaka på scenen. Kriget
härjar, det trojanska kriget. Berättaren ersätts av
kören. Formen är stelare, stramare. Koordinationen är
rytmisk, matematisk, med koreograferade vågrörelser.
Illiaden. En nästan ändlös uppräkning av stupade
hjältar. Blod och skrik. Trumslag. Hämnd. Offer.
Teater Bhopa siktar högt. På fyra och en halv
timme pressas Illiaden, Odysseen och en del av
förmyterna in. Det är massivt. Samtidigt har Alexander
Öberg velat visa teaterns utveckling, från den
vandrande ensamme rapsoden, som vid lägerelden för den
muntliga traditionen vidare, till införandet av kören,
som skapar en dialog, och till den gestaltande teatern,
som vi har idag. Den kommer in i del tre, Odysseen, där
scenrummet igen har byggts om, vi sitter längs det
avlånga rummets båda långväggar.
Man kan också se Det Gudomliga kriget som en vandring
från glädjen i improvisationen och att berätta en
historia, till försöket att stilisera en tragedi, fram
till komedin, ja nästan buskisen, som finns i en del av
föreställningens slutpartier. Självklart är det
ojämt, självklart finns det bättre och sämre sidor.
Det är lätt att ta fasta på, och beundra fräckheten,
självklarheten i teaterns ambition. Jag tycker det är
svårare att säga något om slutresultatet. Efter att ha
sett pjäsen blir de grekiska myterna klarare och mer
levande för mig. Jag ser en linje. Paktetet med
information har förmedlats, även om metoden att
överföra den har varierat. Det är en självklar styrka
i uppsättningen. Projektet är så kompakt att det hotar
att kantra. Storheten på gränsen till megalomani i
ambitionerna verkar ha lockat ensemblen. Storheten hotar
detaljerna. En del roller blir skissartade, en del
personer i berättelsen reduceras till gags.
De olika delarna slåss med varandra. Slutet
övertas av Christian Fiedler, som spelar
Odysseus. Det blir ett tag nästan en one-man-show, han
stjäl scenen. Öberg verkar inte ha bekymrat sig om de
inbördes motsättningarna mellan delarna.
I programmet intervjuades också några av skådisarna,
som spelar i Teater Bhopa. Intervjun finns inte här,
eftersom jag inte har tillgång till RealAudios
ljudsofta. Sorry.
|
|