 |
William Gibson
Rapido 28.2.2000
Det är inte lätt att lyckas alltför tidigt i sin karriär.
Fråga bara Orson Welles. Eller William Gibson, mannen som uppfann
en ny litterär genre, bara för att bli dess evige fånge.
Visste han om det, Gibson, när hans Neuromancer kom ut, 1985?
Han förutsåg och gestaltade virtual reality, cyberrymden, internet
och hackers. Han gav framtiden ett ansikte och det fick namnet cyperpunk.
Uppställningen i gibsons värld är ett logiskt resultat
av ett vansinnets logiska sekel, den varma, sårbara människan
mitt inne i den iskalla, perfekta och livsfarliga informationsrymden.
Neuromancer blev en generationsroman, och inget Gibson skrivit sen dess
har levt upp till det epitetet. Sällan lyckas ju också författare
mer än en gång fånga sin tids psyke. Nog för att
han har försökt, Neuromancer fick många efterföljare,
ingen lika bra. Nu är det dags att damma av honom på nytt.
Efter att ha mytologiserat fram ett obestämbart futurum gjorde Gibson
det enda möjliga. Han flyttade framtiden närmare. Triologin
om världen år 2005 är inte alls lika science fiction-betonad.
Här står fattiga mot rika i en maktkamp bortom gott och ont.
Världen faller sönder i inbördeskrig, naturkatastrofer
spär på eländet, begreppet stat försvinner. Dystopin
som kännetecknat cyperpunklitteraturen finns kvar. Ett antal losers
hankar sig fram bäst de kan, Chevette, cykelbudet och Rydell, fd
polis, nu säkerhetsvakt, snärjs i händelsernas obevekliga
framfart. Triologins första del Virtual Light, kändes som en
återkomst för en fräschare Gibson, med alltid lika rakbladsvassa
meningar och rytmkänsla. Det är en medvetnare författare,
på jakt efter det rätta uttrycket, och delvis fast i klichéernas
kiosklitteratur. Uppföljaren Idoru fördjupar Gibsons förkärlek
för mytologiserande av allt japanskt kombinerat med en personifiering
av datarymden i en levande varelse. Tänk om alla våra fantasier
kunde skapa en människa, om vi vore gud, eller dr frankenstein. IDORU
är en konstrukt, en artificiell intelligens, uppbygd av data. Alla
blir förälskade i henne, och hela boken känns som en lång
biljakt.
Trådarna knyts samman i All Tomorrows Parties, som nyligen
släpptes. Nu skall alla lösa trådar knytas ihop, och svaren
skall uppenbaras för oss. Inte. Gibson infriar förväntningarna
och sviker samtidigt. Han berättar alltför mycket om sina älskade
huvudpersoner och alltför litet om undertexten. Att läsa den
avslutande delen känns ibland som att befinna sig i rätt stad
men på fel adress. Det väsentliga finns egentligen någon
annanstans. Den alltmer uppskruvade hastigheten i berättelsen på
väg mot slutet ställer action mot tanke och Gibson låter
handlingen, ögonblickets spänning, dominera över den intellektuella
stimulans hans böcker utlovar, men sällan levererar.
|
|