 |
Jan Fabre
av Johanni Larjanko
Rapido 12.9.2000
Ur mörkret skönjs ett ansikte. Ett ansikte drunknat i svart.
Det kunde vara en Caravaggio, eller en Greenaway. Sedan ser vi henne.
Hon sitter på en divan och knäcker nötter. Hon är
kåt, eller så är hon ett objekt i våra blickar.
Hon krossar nötter omsorgsfullt, medan hon ser oss menande och likgiltigt
i ögonen. Hon reser sig, hon poserar. Hon ställer sig bredbent
lutande framåt och visar oss sin bakdel, hon ber oss, prygla henne,
hon förudmjukar sig, men vi ger henne inte. Nötter knäcks
rytmiskt och öronbedövande, musiken är kaotiskt disharmonisk
och uppstressad. Jan Fabre försöker skapa postmodern dans i
Kiasmas serie tre gånger Fabre. Till skillnad från många
andra av hans produktioner saknar In the very seat of honour dramaturgiska
motsättningar och visuella fyrverkerier. Det är den repetitiva
sidan av Fabre vi ser. Å ena sidan saknar föreställningen
intensitet, å andra sidan är den svår att se, tröttsam.
Vore det inte för danserskan Renee Copraijs skicklighet kunde jag
mycket väl tänka mig att resa mig och gå. Här i Finland
kastar vi mer sällan tomater på scen, som i Japan, vid en av
fabres föreställningar, eller reser oss och går, som halva
publiken emellanåt gör i Belgien, när den får Fabre-överdos.
Vi stannar kvar och ser Renee.
Hon fyller tomrummet med en skapelse, som kanske är en insekt. Likt
en fluga rör hon sig över scenens fyra hörn om och om igen.
Hon ser uppfordrande på oss och ber om mer prygel. Visar oss sin
bakdel, the very seat of honour. Rollen hon spelar är hämtad
ur det viktorianska England, där kvinnorollen är instängd,
sexualiteten förträngd, borgerlighetens diskreta charm förkvävande.
En liten dos av den ofta nämnda humorn skulle hjälpa långt
här. Men nej, nu sitter vi ner, rynkar våra ögonbryn och
är allvarliga. Föreställningen lever upp till bilden av
modern dans, utan att egentligen ha något att tillföra. Dansen
är ett uttryck som Fabre skapar med, men åtminstone jag ser
inte var kommunikationen skulle kunna födas. Trots allusionerna på
kontaktförsök och direkta hänvändelser till oss i
publiken förblir föreställningen sluten. Och så,
i full fart klipps det av. Vi reser oss och går ut, tysta. De repetitiva
rörelserna och musiken har för några ögonblick suddats
ut, hjärnan hör och ser inte längre, utan ger sig ut på
vandring. Kanske är det konstnärens avsikt. Ute i aulan hänger
ett enormt tygstycke, satintyg fyllt med blå kulspetspenna. Det
är en oändlig repetition av cirklar, som blir så massiv
att man förlorar sig i den.
|