 |
Fabbrica Europa - en introduktion
Sänt i Kvällsradion 1995
Det finns ett par intressanta
tvärkonstnärliga projekt på gång i olika delar av
Europa, som försöker bryta ner barriärer mellan olika
konstformer, och som försöker göra kulturen aktuell
igen. Naturligtvis saknas det pengar och utrymmen, det
som inte är officiellt har svårt att överleva
nedskärningarna. Trots uppförsbackarna finns det
entusiaster kvar, bland annat i Florens.
Den första känslan är kaos. Människor fullt
upptagna överallt med att bygga, sätta upp, installera,
diskutera, gå fram och tillbaka. Ingen lägger märke
till den förvirrade besökaren som storögt ser sig
omkring. Vad ÄR det här för ett ställe? En över fyra
meter hög vägg är täckt av målningar i olika
storlekar. Väggen är kanske 40 meter lång, över 500
målningar ryms. Tre scener byggs upp på olika håll i
salen. I en anslutande sal hänger tavlor fritt från
taket i ståltråd, runt dem gungar högtalare, två för
varje målning. I ett annat hörn finns en blå neondisk,
det är baren. Florens har inte haft nåt liknande på 20
år.
(I think that people here..)
Det är svårt att få folk i rörelse här i stan, de
är lata, säger Andres Mortes, konstnärlig ledare. Här
har inte funnits nånting av nutidskultur, dans, teater
och konst, på så länge att folk har tappat den
naturliga kontakten till det. Det är inte självklart
för dem, vårt jobb är delvis att göra dem
intresserade igen. Vi genomför nu Fabbrica Europa för
andra året. När jag var här för tjugo år sedan,
fanns här en väldigt bra, levande festival, när den
lades ner blev det ett stort tomrum, som vi nu försöker
fylla. Länge har det varit ett politiskt problem,
kulturpolitiken här i stan inriktar sig mest på
renässansen, det finns inga pengar och lite förståelse
för nyare grejer. All den här historien vilar alltför
tungt på konstnärernas axlar. Det vi gör här är en
process som kommer att ta lång tid. Och givet hur stora
svårigheter vi står inför, är vi mycket skeptiska
inför framtiden.
(..because sometimes it is very very hard to work here)
Början av oktober är en lugn tid på fabriken. 20-30
människor kommer för att titta på
performaceföreställningar och delta i öppna
diskussioner om konst och video. Den nya tekniken, datorn
och multimediakonsten, finns med i flera sammanhang.
Temat är konsternas oordning. Framemot mitten av
månaden börjar salarna fyllas av folk, och media får
upp ögonen. Evenemangets affischer syns lite varstans i
stan, projektets storlek och bredd börjar få
imponernade dimensioner. Det är mycket ambitiöst. Men
den viktigaste funktionen finns nån annanstans.
(The more important..)
Det viktigaste vi gör här är att erbjuda konstnärer
från hela Europa en möjlighet att träffas och jobba
tillsammans, det är en av huvudidéerna. Det är
förstås viktigt att få komma in i nya miljöer, få
nya intryck, nya impulser. Våra sponsorer och stans
kulturpolitiker tycker inte att detta är tillräckligt,
de vill ha nåt konkret som de kan visa upp. Så vi har
alla dessa performances, och teater- och
dansföreställningar. Det är förstås inget fel i det,
stan behöver det verkligen, men jag känner mig kluven.
Förra året var väldigt intressant, vi hade många
människor involverade i olika projekt, folk jobbade. Det
gav kraft. I år försökte vi istället ta hit lite
större stjärnor, som till exempel Meredith Monk från
USA, för att locka publik. Och visst kommer de för att
se henne. Men de stannar inte för att se det andra. Så
vi har lite sålt oss, utan att ha nåt för det. Så nu
vet jag inte om det i längden är nån idé att ha
föreställningar, eller om vi skall utveckla
möjligheterna för konstnärer att få jobba. Jag leker
med tanken på ett fyra-månaders Fabbrica, där
föreställningarna kanske alla äger rum de sista två
veckorna.
Andres Morte bor i Barcelona. Han var med i La Fura
Dels Baus, en dans-performance-grupp som också spelat i
Finland, i Helsingfors och Åbo. På tio år har han sett
det spanska kulturlivet växa, organisera sig, och
blomstra. Men Andres vill mer, nu ser han hela Europa som
sitt arbetsfält, och kulturen som avgörande för vår
framtid. Vi kommer in på Stora Frågor.
(In this century)
Jag sörjer det faktum att konsten inte längre är
livsviktig. Under vårt århundrade har vi sett flera
starka rörelser inom konsten, eller ja, inom kulturen
över huvud taget, i omgångar i Italien, Frankrike, Usa.
Den har gjort ett intryck, den har varit självklar, den
har varit nödvändig. I Europa idag har vi en massa
festivaler, det är ju bra. Men de är ofta sterila,
färdigförpackade, se detta är kultur. Jag ser två
behov. Konstnärer måste få möjligheter att resa mer,
se mer. Forskning, universitetsstudier, försvar och
handel får idag stöd inom EU, konstnärerna är satta
på undantag. Men de behövs! Kulturbudgeten är
skrattretande liten, kostnaderna för ett atombombsprov i
Mururoa skulle räcka till många års kulturverksamhet!
Om man inte ändrar sin kulturpolitik inom EU, tror jag
det kommer att gå mycket illa. Konsten kan överbrygga
gränser, och det livsfarliga nationella identiteterna
som nu växer fram. Det är inte så svårt, och jag vill
inte låta pretentiös eller svamlig, men jag tycker det
är viktigt. Det är det ena. Det andra är att kulturen
måste bli aktuell igen. Den måste återfinna sin
livsglädje. För mig är kultur en process, inte en
produkt. Hur? Jag vaknar varje dag, ser mig själv i
spegeln och frågar, hur skall man göra detta? För mig
är kultur i första hand något socialt. Det är att
konfronteras, att aktivt delta, att vara närvarande.
Genom att ge utrymme åt olika projekt, genom att vara
generös, inte ställa krav eller tala om resultatansvar
kanske vi kan ge kulturen plats igen. Det finns
fortfarande kvar så många myter, konsten skall göra
konstnären odödlig, han skall skapa något STORT. Det
är ju bara skitsnack. Det hela är mycket enklare än
så.
(It´s like my home, Fabbrica Europa..)
Det är som om jag skulle bjuda dig hem till mig. Vi kan
samtala, skriva på något, ta en öl, kanske göra nåt
tillsammans, träffa andra människor. Kultur är något
socialt, det är så rörelser föds, med två personer,
tre personer. Det behöver inte inkludera hela världen.
(I would like to work more in this way)
|
|