Elmer, Elmer
Piazza 6.5-96
Elmer Diktonius
Att sitta i två dagar från morgon till natt och
prata om en död författare.
Att frammana hans ande.
Det kan bli lite schizofrent. Han är ju både där
och inte. På ett egendomligt sätt verkar denna
motsättning självklar, och ironin skulle inte gå
förlorad på honom själv.
Elmer Diktonius.
Han som förde in ett jag. Som ibland vävs in,
jämställs med och är en del av, sitt livsverk, sina
dikter och sin prosa. Men som trots den starka,
alltöverskuggande jagnärvaron var frånvarande.
Frånvarande i så mening att han spelade en roll. Han
iscensatte sig själv, och blev ett offer för sitt eget
livsverk. Skulle han höra mig säga det här fick jag
säkert ett tvitusan i ansiktet. Jag fattar nog att han
inte gillar nåt teoretiserande.
Det är okej.
Han behöver inte gilla mig.
Jag gillade inte honom till en början.
Jag försökte läsa hans dikt och den kändes
patetisk.
Jag försökte läsa hans prosa och den kändes
snyftsentimental.
Det är väl sak samma för Elmer. Han behöver inte
mig. Han är skådespelare, regissör och delvis publik
till verket som är han själv.
Men han är mer också. Det lärde jag mig på
jubileumsseminariet i Grankulla i helgen. Där stöttes
och blöttes så många olika bilder och sidor av Elmer
Diktonius att jag ibland trodde jag skulle spricka. Inom
sig verkar han rymma nästan omänskliga motsättningar.
Det är mycket kontraster.
Och ändå.
Kontrasterna är inte inbördes negationer, de lever
sida vid sida. Det som fascinerade mig var att upptäcka
hur många olika sätt Diktonius kan läsas på. Hur
samma strof i en dikt kan leda in i helt skilda
tankebanor, helt skilda världar. Så mångsidigheten
blir en rikedom. Men ju mer jag gräver, desto
svåröverskådligare blir det. Denna rikedom av
information. Det finns nästan hur mycket som helst att
säga. Och därmed, förstås, går det snart inte att
säga nåt alls. Hur klarade han av det? Hur var han
skapad för att hålla ihop allt detta? Hur kunde han
läsa ett tiotal böcker i veckan, recensera dem i tre
olika tidningar, skriva flera brev om dan, och dessutom
producera lyrik och prosa?
...
Marit Lindqvist har tillsammans med Jörn Donner
redigerat och gett ut en del av Diktonius mycket
omfattande brevkorrespondens.
...
Jag hängde upp mig på hans ibland så stereotypa
bilder. Ett sätt att ta tag i motsättningarna i hans
verk är då att tala om hans olika masker, som Anders
Olsson gör.
Ett annat sätt att närma sig honom är från
musiken. Egentligen ville Elmer Diktonius ju bli musiker.
Efter ett nerskällt uppförande 1920, där sex sånger
av Diktonius framförs, slutar han att kalla sig
kompositör. Han är då 24 år gammal
Gustav Djupsjöbacka och Thomas Henriksson
...........
Jörgen Larsson försöker blottlägga underliggande
rytmer i lyriken för att komma dikten inpå livet. Som
Thomas sa i Grankulla och som en annan Thomas skrivit,
Thomas Warburton i förordet till utgåvan av samlade
dikter: på form och rytm höll han styvt i sin lyrik,
Diktonius. Inte bara rytmiskt och klangligt är det musik
i hans dikter, utan också i en striktare formell mening,
i taktfötter, i pausering, i synkoper, för att inte
tala om att några av hans diktsviter har en rent
sonatmässig eller symfonisk satsindelning, skriver
Wharburton. Jörgen Larsson protesterar mot den så
omhuldade objektiva tolkning som klassisk metrik påstår
sig ge av dikten. Den är bara deskriptiv, dess förmåga
att förklara och förtydliga är begränsad.
|