|
En personlig betraktelse över konstbiennalen i Venedig
Razzia 9.10.95
Nu är verken nerpackade, priserna utdelade och paviljongerna
stängda. Kvar finns ett par tjocka kataloger, tunga som tegelstenar.
Venedigbiennalen är ett minne blott. Och några ögonblicksbilder,
som vår utsände gärna vill dela med sig av.
1.
Venedig har en karneval, en filmfestival och en konstbiennal. Allt för
att locka turister. Stan har levt på turismen i över 200 år,
haft en biennal i hundra. Den har blivit klichéernas, processionernas
och festivalernas stad. Inget finns att säga om staden, som inte
redan blivit sagt, skrev Mary Mc Carthy 1956. Men boken, Venice Observed,
skrev hon likafullt. Hon ursäktar sina eventuella klichér
med att konstatera att alla klichér är sanna när det
kommer till Venedig.
Så när jag går över SanMarcosplatsen i solskenet,
igenom denna teaterkuliss, så är det som att gå igenom
ett vykort. Gondolerna gungar just så, tvättlinorna med lakan
hänger över de smala gränderna just så, stan är
vacker i sitt förfall, med sina stinkande kanaler.
A och O för venetianarna är, fortsätter Mary Mc Carthy,
estetiken. Allt äger sin skönhet, och minsta detalj är
uttänkt. Det går inte att säga om detta är en "äkta"
inställning, eller en turistprodukt.
2.
Jag tränger mig förbi charterturistgrupperna ner till ACTVs
gungande hållplats och tar vattenbussen två hållplatser
till Giardino, Venedigbiennalens hjärta. En lång, hög
allé och en grusgång leder in till den italienska paviljongen,
som hög och bländande vit dominerar de övriga byggnaderna.
Rabatterna står utan sina blommor, löv faller. Små klungor
av människor vandrar genom parken. Här står paviljongerna,
liksom utslängda i det gröna. Några, som Ungerns, är
utsmyckade, andra, som Frankrikes, ser ut som tempel. Norge, Sverige och
Finland delar ett utrymme mitt i parken som ser mycket skandinaviskt ut,
raka linjer, svalt, avskalat, enkelt. De flesta har upputsade fasader
och slitna och smutsiga baksidor. Området är förvånansvärt
litet.
3.
Jag börjar lite försiktigt med Island, ett litet hus. Foton
av Isländska berg, teckningar av utgrävningar, och hemmastickade
isländska flaggor i naturlig storlek. Birgir Andrésson jobbar
med temat Närhet.
Det syns.
Det kunde inte vara mer Isländskt.
Venedigbiennalen är inte ARS. Här finns inget som ens är
lite farligt. Det är stor skillnad på kvalité mellan
paviljongerna. Italien har tre gånger större utrymmen än
alla andra, och har fått 79 av katalogens 303 sidor. Där finns
inte ett intressant verk. (0´50)
4.
Nu är det här ingen tävling, och konstverken skall inte
ställas mot varandra. Där en kurator misslyckats med att välja
nåt som är välgjort och intressant, har en annan lyckats
desto bättre. När 42 länder deltar är det klart att
resultaten varierar.
OM Italien inte har nåt bättre att komma med än
det som visas här, då är landets konst i en allvarlig
kris.
5.
Flera länder väljer att ge hela sina utrymmen åt en konstnär.
Ta till exempel Bill Viola, 44 år, amerikan, och enligt programbladet
en av världens mest kända och uppskattade konstnärer inom
video. Han har fått hela den amerikanske paviljongen. Ett avlångt
rum har tv-monitorer på båda sidor. Människor i närbild
pratar, men jag hör inte vad de säger, eftersom deras munnar
är övertejpade. Jag hör bara mummel. Viskningarnas sal,
heter verket.
6.
I ett annat, runt rum, är ljuset dämpat. Jag hör en massa
röster, men ser ingenting. Detta kallar Viola för Närvaro.
En ljudinstallation. Människor berättar sina innersta hemligheter
i munnen på varandra, så tyst att det inte riktigt går
att uppfatta. Marilyn Zeitlin förklarar i katalogen att Viola visar
det ovanliga i vardagliga ting, något som finns sida vid sida, om
vi tittar efter. Enligt Zeitlin vill Viola påvisa det futila i kommunikation.
Liksom så mycket annat som skrivs om konst låter det som
en kliché, även om hon menar vad hon skriver.
7.
I en byggnad i närheten försöker Australiensaren Bill
Henson med lite provokation. Lokalen är mörk, med spridda spotlights.
Väggarna är fulla av stora sönderklippta färgfoton,
han kallar dem cut screens. Nakna unga män och kvinnor poserar på
en skrot, nån verkar bli våldtagen. Det ser ut som en undergångsfantasi.
Effektsökeri på uttjatat tema.
8.
Ibland visas dataanimationer som om de vore konstverk, bland annat på
Tammerfors Kortfilmsfestival. Mest är det en lek med ny teknik. Men
det finns undantag. Årets japanska bidrag hörde till de mer
genomtänkta i Venedig. Yoichiro Kawaguchi har skapat Bio-gigalopolis,
tredimensionella datoranimerade former, som hela tiden förändras.
Det är som fraktaler, men helt utan de ryckiga rörelserna. Framför
våra ögon föds och växer artificiella celler. Mönstret
upprepas oavbrutet, med små variationer. Det är svårt
att slita ögonen från skärmen. Hela den japanska paviljongen
har en harmoni, den nya tekniken integreras med minimalistiska verk om
det japanska terummet, och dess filosofi. Den ger samma upplevelse som
den stora utställningen med japansk nutidskonst i somras på
Louisiana i Danmark. Alla mina fördomar om Japan får sig en
knäck. Och så tror jag mig ha förstått nånting-
den japanska paviljongen är byggd i en cirkel, och verken, även
de som använder ny teknik, utstrålar nån slags harmoni.
Blandningen brukar kallas för hybrid-kultur. Ny teknik i meditativ
form tänker jag. Men får på näsan i en film om Japan
idag som visas på Louisiana-museet. Japansk konst strävar inte
efter harmoni, lika lite som det japanska samhället är harmoniskt.
Begreppet harmoni kommer från väst, japanerna lever med och
i ett ständigt kaos, vilket även syns i deras konst.
Så mycket för mig som konstförståsigpåare.
---------------------
Lousianas stora satsning, Japan Idag, är en uppföljare till
museets utställning från 1974. Den kommer till Wäinö
Aaltonen i Åbo i vinter. Johanni Larjanko promenerade på Venedigbiennalens
grusgångar en vecka före stängningen. Nästa biennal
blir som namnet antyder om två år. Och Finlands bidrag i år
var ju Nina Roos.
|
|