![]() |
Konst som gör ontProgrammet sänt i Kvällsradion januari 1996Musikern Brian Eno säger i en intervju i den
amerikanska tidskriften Wired
sommaren -95 att det finns för lite Afrika i datorerna
idag. Den nya tekniken bygger på vit mans logik, på
ordning, nummer, ett hierarkiskt system. Det bygger på
en viss sorts funktionalism, som ofta kallas rationellt,
och som för med sig associationer av känslokyla,
precision och fetischism inför ny teknik. Bilderna av
framtidens informationssamhälle är idag överhängande
dystopiska, den lilla människan och det stora systemet. Likadant låter det när det industriella
samhället har några år på nacken, i början av seklet
ordas det om det anonyma massamhället. Sociologerna
talar om massmedia som den möjliga räddaren,
tidningarna skall skapa ett gemensamt rum, ställa upp
för den svagare parten gentemot storföretag och
byråkrati. Radion, när den kom, länkar samman våra
vardagsrum. Utopi och dystopi sida vid sida. Katalanen Andres Morte talar mycket om detta, när han försöker definiera en del av konstfältet i nutidens Europa. Vi har maskinerna, säger han, och vi har människorna. Vad jag vill göra är att sammanföra dem, placera dem i samma rum. Och det gör han i Florens, med projektet Fabbrica Europa, där dans, performance och videokonst från Europa visas under en månad, nu senast i oktober under temat konsternas oordning. Det finns mycket att göra inom konsten om just dessa saker. Larmet är bedövande. Ljus blinkar bakom ett
svart draperi. Kön in till den lilla öppningen i duken
är lång. Det är som på en kringresande cirkus, med
gycklare, taskspelare och freakshows. En dollar och du
får se de siamesiska tvillingarna hoppa hoprep genom en
ring av eld, en dollar. De pneumatiska armarna pyser
ljudligt, precis som i Blade Runner. Från sidan
kommer små grupper av människor ut, en del uppspelta,
andra äcklade. Jag närmar mig öppningen. Jag tränger
mig in. Där står Marcel li Antunez fastspänd i
en slags ställning av metall, naken förutom ett par
underbyxor. Mekaniska armar petar och drar i honom, Hans
näsa böjs uppåt, munnen dras isär, huvudet svängs i
sidled. Ovanför honom hänger en stor skärm som
projicerar fantasilandskap och omöjliga varelser med 50
ögon, alla sammansatta av Marcels ansikte, eller andra
kropssdelar. En muspil rör sig över skärmen. Marcel
är kopplad till en dator, en vanlig 486:a. Publiken styr
maskinen han står fastspänd i genom att röra musen
över de datoranimerade bilderna, som drar i hans kropp. (For example in this performance..) Kroppskulten har växt sig stark, den
vältränade, välojlade kroppen har växt sig större
och större. Som hos Arnold Schwarzenegger. Kroppsbyggare
var något löjligt på 70-talet, något man gjorde narr
av i Hollywoodfilmer. Idag är det ingen som skrattar
längre. Fixeringen vid kroppen, och uppfattningen om
kroppen som en maskin, handlar delvis om odödlighet,
eller att övervinna döden. Den grekisk-australiensiske
performancekonstnären Stelarc besöker under hösten
Milano. Han har låtit operera in små skulpturer på
några centimeter i magen, och fotograferat dem med
hjälp av endoskopi. Han brukar också låta sig bli
upphängd i krokar, inkörda i köttet. Att genom
smärtan komma igenom kroppens bräcklighet, och
övervinna döden. (..della autorapresentazione corpo humano..) Professorer som Ernesto Francalanci från universitetet i Venedig, som hörs här i bakgrunden, försöker förklara; vår omgivning förändras, och vår kropp förändras, maskinen är inte längre utanför kroppen. Men vi fjärmar oss från kroppen, den blir ett objekt, något främmande. Om vi inte hittar en ny jämvikt mellan kroppen och hjärnan går vi mot katastrof och psykisk kollaps. (Nono, I believe in the future..) När media i Finland skriver om nya
utställningar bedöms de ofta utifrån arbetsmetod.
Måleri är föråldrat. Video och performance är nytt
och spännande. Så det är en fråga om att se, bilderna talar
ett språk som vi måste lära oss, lyder ett av
motargmunenten. Är det något som tydligt har
förändrats på 100 år är det vårt förhållande till
bilder, det har filmen och sedan TV:n sett till. Det
finns dem som menar att TVn är den naturliga
avslutningen på och höjdpunkten för den
västerländska civilisationen, och att vi blivit helt
beroende av TVs reproduktion av världen varje dag för
att känna att vårt klot fortfarande finns kvar. Men
Television, fjärrsyn, är helt koncentrerad på ögonen,
och den skapar en virtuell värld, som med alltmer
sofistikerad teknik manipulerar det vi ser. Vi får mer
intryck än någonsin tidigare. Det betyder inte att vi
är mer engagerade än tidigare. När de dyker upp igen, jämförs de med sina
föregångare. Nio år efter performancens
dödförklaring skriver Taide i nummer 6-94 om den nya
vågen under rubriken Taide ja ruumis. Nu är det
inte kroppen och handlingen i reaktion mot den
intellektualiserade konsten, nu är det kroppen och
handlingen mot det politiska systemet, kring den egna
identiteten och kring sociala förhållanden. (For me, Epizoo means..) Det finns de som går längre, som Maria Branovich. Hennes projekt är att genom skönhetsoperationer transformera sin kropp enligt de klassiska skönhetsidealen. Hon besökte Finland och Muu-media-festivalen hösten -95. Som Stelarc gör hon ingrepp på sin kropp, hon går över gränsen, hon gör det på riktigt. Helt i linje med amerikansk TV, vars reality shows, Court TV och Eye Witness TV visar riktiga rättegångar, riktiga rånmord via säkerhetsvideokameran, riktiga människor istället för såpoperaamänniskor i rutan, och som för tillfället är populärare än många såpoperor. Vad ska vi göra då? Smärtsam konst görs idag av många konstnärer inom olika fack, med olika utgångspunkter och idéer. Även Sol Pico dansar i smärta, när hon trummar fram flammencosteg, på tåspetsarna, i balettskor. (..tonses, es conseguide..) Jag kan gå något så när idag, säger Pico och haltar fram till en stol. Vi blöder alla från fötter och knän efter föreställningen, och rycker på axlarna. Därför kan vi inte spela varje kväll. Det gör ont, men det tar inte livet av Sol Pico, eller Marcel li Antunez. (..because also..) (..no, because) |