Matti Apunen om Tammerfors kulturliv
Razzia 12.3.93
Hur märks den ekonomiska krisen i Tammerfors kulturliv?
-Det faktum att vårt moderna museum har upphört är väl
rätt skandalöst.
Märks krisen i människors beteende, hur de använder kulturen?
-Flera teatrar här har komedier om pengar, lurendrejeri och kriser.
Den kultur som är gratis har blivit mycket populärare. Om det
nånstans erbjuds en gratisvisning av nån film eller liknande
evenemang blir det genast fullt. Jag vet inte om det sen märks på
de vanliga föreställningarna, hur mycket publiken har minskat
och så.
Hur är det med det andliga klimatet? Är kultur populärt,
är det högt i tak ?
-Jag tycker nog det saknas en viss kämpaanda från kulturmänniskorna
här. Det är lite för lätt att bara ta politikernas
beslut för givna, och inte kämpa emot. Det blir mest gnäll,
vilket ju är helt meningslöst.
Hur kommer det sig att det både i Åbo och Tammerfors finns
så starka filmcentrum, i Åbo är det Egentliga finlands
filmcentrum och här är det Pirkkanmaan Elokuvakeskus som är
mycket aktiv, med visningar och evenemang både i stan och på
landsbygden.
-Vi har en lång filmklubbstradition, den äldsta startades
på sextiotalet och två av de andra stora började på
sjuttiotalet. Det har givit en bra grund och har hjälpt återväxten
mycket. Vi har blivit vana att se filmer. Via dessa människor har
det fötts som vi idag kallar filmcenter. Det blev en naturlig utveckling
för klubbarna, en livskraftig fortsättning. Varför det
inte finns i Helsingfors vet jag inte.
Hur ser du på Pirkkanmas elokuvakeskus möjligheter att överleva
krisen?
- Nu finnns det en social beställning, större än på
länge, både socialt och psykiskt. Folk behöver rent konkret
det som PEK kan ge, bra filmer och energi. Naturligtvis har utbudet förändrats
över lag under de senaste tio åren, men ett filmcenters filmskolningsfunktion
förändras ju inte. Det är viktigt att fatta att dessa filmcenter
och klubbar inte enbart finns till för att visa filmer, utan det
är också ställen där man tar filmen på allvar
som ett kulturfenomen. Där finns deras verkliga funktion. Om vi glömmer
detta därför att det är kris, och låter dessa organisationer
dö, då begår vi ett misstag som det tar en generation
att reparera.
Om vi ser PEKS funktion som ett vardagsslit med kulturen, hur ser du
då på TampereTalo, som åtminstone när det byggdes
befarades bli högkulturens borg, med budgetar som svalde stadens
kulturanslag.
- Ja, det måste ju hållas igång, och bara underhållet
kostar stora summor. Detta är en typisk finlänsk kulturpolitisk
lösning. Först byggs en ram, en institution, dyra kulisser sen
försöker man fylla den med nåt till vilket pris som helst,
oavsett deras bärkraft.
Filmcentren är bra exempel på verksamhet, ursprunget ur människors
behov, som är lätt genomförd, som går att förändra,
som är lätt att förflytta. Jag tycker vi borde stödja
den här typens kulturverksamhet. Jag skulle när som helst byta
tampere-talo mot sån här verksamhet. Vi behöver inte såna
här kulisser, megalomaniska kulisser som Tammerfors nu begåvats
med.
|