T E X T

Alveare - Bikupan

Dansande bin i en bikupa mot bakgrund av svartvita flygande moln, stillbilden av en naken kropp projiceras på en dansares vita dräkt, som dansar den levande. Det är multimedia. Det är dans i Europa 1995. Det är LIPS, läppar, Company Blu's senaste produktion.

Tre dansare i vitt på scenen. Över deras huvuden hänger två stora dukar. Den vänstra visar stillbilder i färg. Den högra visar rörliga bilder, i svartvitt.
En violoncello ger musiken.
Scenbilden är tom.
Den strikta uppdelningen är minimalistiskt estetisk. Ändå finns det värme i bilden. Kanske är det ljussättningen, kanske finns det i dansen, men känslokylan som ofta tittar igenom i liknande uppsättningar, den kylan är här ersatt med värme.
Korta scener, snabba byten, tvära kast mellan bara dans, bara musik, bara filmsnuttar, och alla kombinationer däremellan ger ett behagligt snabbt tempo. Rytmen är självklar, delarna passar bra ihop. Dansen är gjuten.


Well, this was the first time...
Det här är första gången som Allesandro och jag jobbat med rörliga bilder i en dansföreställning, berättar Charlotte Zerbey. Hon och Alessandro Certini har koreograferat, och de dansar tillsammans med Miranda Pennel. Charlotte och Alessandro har dansat ihop i tolv år, samarbetet med Miranda började för ett år sedan, hon har hjälpt till mycket med filmdelarna i Lips. Det är Seamus McGarvey som filmat. Han är bland annat känd för att ha jobbat mycket med Derek Jarman, och han har gjort musikvideos med Sinead O Connor, Paul McCartney och PJ Harvey. Bilderna är därefter, en blandning av Jarman, musikvideo och renodlad Seamus. Vi filmade i tio dagar i vår ateljé, fortsätter Charlotte, sen skildes vi på en månad och alla jobbade med sina delar. Musikern, Tristan Honsinger, kom in när allt var färdigt, vi visade honom vad vi hade, och han improviserade snabbt fram musiken. (..and pretty much what we were gonna do on it)


Lips är en imponerande produktion, därför att den har gjorts med så anspråkslösa medel och ändå lyckas nå en så hög konstnärlig kvalitet. Det syns att det är en bildkunnig fotograf bakom videobilderna, det hörs att Tristan kan sin sak. Han började studera violoncello när han var nio, han har spelat i Europa sen 1974, gjort över 25 skivor, och jobbat mycket med improvisation. Där han sitter, till höger uppe på scenen, är han både musiker och skådis, i det att han kommenterar vad som händer, och kan plötsligt brista ut i högljutt mumlande. Man måste ta sitt ansvar, säger han.
Uppe på scenen ser jag tre simultana solodanser. Deras rörelser hänger inte ihop ihop med varandra. Ändå har denna disharmoni en distinkt rytm, den är inte slumpmässig.


(That's one of the stable things..)
Vår dansstil har vi utvecklat under lång tid. Det finns många andra som jobbar på liknande sätt. Det har att göra med hur vi uppfattar rörelse, att koreografera utifrån dina sinnen, eller erfaringar, alla drar upp egna linjer, och jobbar framåt simultant i dialog med varandra. LIPS har fötts ur dialog, där improvisationen är en slags total dialog, dialog i ögonblicket.


LIPS, läppar, är första delen i ett större verk som går under namnet ALVEARE, bikupa. Charlotte och Alessandro började med två uttryck: makt och sårbarhet. Den sköra kroppen, den mjuka kroppen, maktens steg.


(And then my line..)
Jag ville visa kroppen som ett landskap, men visste inte riktigt hur. Jag funderade fram och tillbaka, tills vi kom fram till en lösning. Seamus modellerar fram ett landskap på min kropp, och filmar det sen i extrem svartvit närbild, så att kroppens konturer bara anas, som kullar i ett riktigt landskap. Och sen satte vi dit soldaterna, kroppen blir inte bara ett landskap, det blir ett slagfält.


LIPS är ett samarbete mellan Alessandros och Charlottes dansgrupp Company Blu och dansskolan EDDC, European Dance Development Center i Arnhem, Holland. Del två skall utvecklas av skolans elever, den färdiga produktionen får premiär sommaren 1996.


© Johanni Larjanko

TEATER

T E X T