|
Bitterljuvt Anna
är 27 år. Hon har ännu aldrig blivit förälskad,
eller som hon uttrycker det, aldrig älskat. Det är
midsommar och Anna plockar sju sorters blommor, går upp
på morgonen och ser ner i vattnet för att söka sin
älskades ansikte. Hon ser Lauri. Alltså är deras
kärlek bestämd i himlen, de är två delar av samma
person.
Tror Anna.
Sen börjar helvetet. Det är lika lätt att älska som
att hata, och ofta är målet för båda känslorna samma
person. I Kajsa Rastimos långfilmsdebut Suolaista
ja makeaa är det kärleken, den omöjliga kärleken
som står i centrum. Annas och Lauris förhållande är
filmens motor, dragningskraft och centrum. Det är en
berättelse som efter att ha visat upp Anna och Lauri
inte rör sig ur fläcken. Under filmens en timme och 40
minuter älskar och hatar de varandra med varierande
resultat. Anna är hopplöst outvecklad, naiv, och Lauri
är en finsk man som bara kan brista ut i sporadiska
känsloutbrott, och raserianfall för att sedan åter
sluta sig som en mussla. Kärleken är omöjlig, men vi
kan inte leva utan den. Denna sanning serverar Rastimo i
väl uppbyggda och ofta vackra sekvenser. Päivi
Akonpelto och Petri Hanttu tar ut svängarna,
och gör det som deras roller tillåter dem. Maiju
Leppänens kamera är följsam, uppmärksam och rätt
placerad, kompositionerna är personliga, väl
behärskade.
Stilen är omisskännligt egen. Rastimo härmar inte
andra, hennes bildvärld är personlig, och det går inte
att ta miste på hennes berättarglädje. Det är synd
bara att hon inte för sin tanke längre. Samma problem
upprepas i det oändliga i Suolaista ja makeaa, den sista
kvarten är överflödig, det är som om rastimo vill
vara riktigt säker på att vi nu alla har fattat vad det
handlar om. Det tar lite udden ur det oväntade och för
en finsk film perfekta slutet.
Suolaista ja makeaa är en bitter komedi, som emellanåt
är riktigt rolig, men vars dova undertoner i moll till
slut bryter igenom. Filmen lyckas bra med den svåra
balansgången, lyckas bra förmedla känslan av livets
bitterljuva smak.
Det är ingen lätt film, den är charmig men
motsträvig, många kommer att hata den. De kommer att
bli irriterade, hitta brister, peka på svag dramaturgi,
tala om överdrivet spel, om en halvfärdig juttu. Jag
tycker om filmen. Jag tycker den har drivkraft, en vilja
att berätta, att den är konsekvent, inte publikfriande,
inte väljer lätta lösningar. Jag tycker om bildernas
rikhet, flödet, suget.
|
|