|
Rumänsk film
Nästa revolution kommer att direktsändas i TV lyder en redan sliten
kliché. Det var just vad som hände den 21 december i Bukurest. Nicolae
Ceasescus nästan 30 år vid makten tog slut i kaos och förvirring. Hans
fruktade Securitae gick under jorden eller blev demokratins revolutionärer
över en natt. Allt direktsändes i rumänsk TV och slaget kom att stå vid
TV-huset, precis som i till exempel Litauen. Överallt faller skotten som
dödar fler än sjukhusen hinner lappa ihop. Det är en omöjlig uppgift som
Alberta, sjuksköterska och huvudperson i Stere Guleas film Sakernas Tillstånd
ställs inför. Hon är inte särskilt politiskt aktiv, men blir indragen
via sitt jobb på sjukhuset. De otaliga unga människor som dödas av militär
och Securitae får nya dödsattester, olycka, självmord, bilkrasch, och
Alberta tvingas skriva under. Historia skrivs, och skrivs om. Våldet är
snabbt, och opersonligt. De politiker som träder fram i demokratins namn
använder samma bödlar som sina föregångare. Den bild som TV:n ger av händelseförloppet
är på ett sätt lika falsk som den kommunistiska propagandaapparatens och
vad vi ser av Rumänien är skrämmande, naket och genomträngande. Det finns
inga helgon, det finns inga oskyldiga, och hur känns det för de rumäner
som fyller filmstiftelsens biograf? En del av dem är offer, andra skyldiga,
Stere Gulea sparar ingen. Det vi ser är vändpunkten, ögonblicket då pendeln
svänger. Det sker inte smärtfritt eller utan offer. Men till skillnad
från till exempel Emir Kusturicas filmiska berättande i Underground
om serbernas historia, eller tjecken Jan Sveraks många gånger prisbelönta,
vackra och nostalgiska Kolja håller rumänsk film hårt fast i en
egen form av verklighet. Den är lite skitig i kanterna, lite sliten och
mörk, fysisk på ett alldeles speciellt sätt. Liksom Kieslowski
påminde oss om att det finns ett annat Europa bakom den blanka fasaden
river den rumänska filmveckan upp fler hål i den skyddande muren. Och
på samma sätt som Kieslowski inte lockade åskådare till biograferna för
att han var polack utan för att han var en duktig filmregissör måste också
regissörer från mer okända filmländer slåss med kvalité. Problemet är
att synas i mediafloden. Hollywood skriker högre och högre utan att ha
särskilt mycket att säga. En mångfacetterad, mångbottnad, skarp och kritisk
berättelse som Sakernas tillstånd skulle förtjäna en publik, också i Finland,
även om dess hårda uppgörelse med Rumäniens närhistoria i första hand
är terapi för rumäner. Och idag inte ens längre där. I slutet av filmen
står Alberta på kyrkogården och vill berätta för ett av offrens far vad
som egentligen hände, han kvitterar med att fråga vad det tjänar till.
I bakgrunden ser vi en TV-skärm fyllas med västerländska underhållningsprogram.
Den explosiva TV:n har tämjts, av marknadskrafterna.
|
|