 |
-- Den indiska dokumentärfilmen är lika gammal som
indisk film, alltså nästan 90 år gammal. Vi började
filma nästan samtidigt som pionjärerna i resten av
världen. Vår reguljära filmproduktion kom igång 1912.
Då var man mest intresserad av spelfilmer, även om man
redan då insåg betydelsen av aktualitetsfilmer,
journalfilmer. Så kom viktiga politiska och historiska
händelser att regelbundet filmas. Det var
informationsvärdet som avgjorde. Att informare och skola
var utgångspunkten. Denna tradition växte fram sida vid
sida med spel-filmen.
Utvecklingen gjorde att kortfilmerna försvann i floden
av långfilmer. I början av filmens historia hade vi
cirka 50 procent nyhets- och informationsfilmer, och
femtio procent vanliga spelfilmer. Spelfilmen tog över,
ända till krigsutbrottet. Då blev det plötsligt
väldigt viktigt att göra filmer om varför Indien
kämpar i kriget. Det är väl överflödigt att påpeka
att dessa filmer gav engelsmännens utgångspunkt. Denna
verksamhet ansågs så viktig att man gjorde det till en
lag att varje biograf måste visa såna här 10-20
minuters filmer före varje reguljär visning. Det var
filmer godkända av myndigheterna, och mycket
patriotiska. -- Från förtiotalet hade vi alltså en
nyhetsfilm i veckan som snurrade på alla landets
biografer. Efter självständigheten fortsatte systemet.
Det enda som ändrades var filmernas innehåll. Nu skulle
de reflektera den nya regimens åsikter. En nyhetsfilm
och en dokumentär i veckan fortsatte att levereras. Med
den typen av produktionssystem är det lätt att räkna
ut vad resultatet blir. Filmerna blir officiella, och
privata initiativ förtrycktes. De privata initiativen
byggdes upp kring spelfilmindustrin, med lätta
spelfilmer som specialitet. Dokumentärfilm kom att ses
som regimens sak. Det blev ett slags monopol. Resultaten
blev deprimernade.
-- Folk märkte naturligtvis att dessa förfilmer var
förskönade, officiella bilder. Det gick så långt att
folk började komma till biograferna först efter dessa
förfilmer. De hade ju inget med verkligheten att göra.
När detta blev uppenbart började man fundera om. I
början av sextiotalet ändrade man taktik, tack vare
några vidsynta byråkrater på filmavdelningen. Det blev
viktigt att visa upp Indien så som det verkligen var,
problem och allt. Förändringen blev total. Filmerna
blev mer kritiska, analytiska och introspektiva. Filmerna
som kom ut av allt detta var mycket intressanta. Folk
fick upp ögonen för vad dokumentärer kunde vara. En
del av filmerna nådde till och med internationell
uppmärksamhet. Nya filmare dök upp, många utanför
filmavdelningen, som oberoende filmare. Även filmer som
kritiserade regeringen gjordes. Hela branschen fick nytt
liv.
--1961 startades filmskolan och de första
studenterna gick ur skolan 1965. Den positiva
utvecklingen fortsatte, filmerna utvecklades. Formatet
och stilen ifrågasattes. Kommentarerna över filmen
försvann. Bilderna blev starkare, utgångspunkten var
radikalare. Känsliga ämnen som regeringen inte gärna
uttalade sig om dök upp på dukarna. Detta gjorde
utländska TV-bolag intresserade, och det underlättade
förstås finansieringen. Med friheten från
filmavdelningens pengar växte friheten och modet. Ända
tills dess hade även den oberoende regissören måstat
anpassa sig till den officiella linjen och få godkänt
från filmavdelningen. Inte bara prouktionen utan även
distributionen och biograferna kontrollerades av statens
filmavdelning. Även TV, när den kom, var en
monopolverksamhet som styrdes av regimen. Även om alla
filmer som görs idag inte visas, så är situationen
idag mycket bättre än för säg tjugo år sen.
Vad är då utmaningen idag?
-- Vi lever i mycket svåra tider. Många nya problem
har dykt upp som inte fanns där förr. Folk som
förlorar förtroendet för sina egna. Detta är en stor
utmaning för dokumentärfilmarna. Nu är alla plötsligt
så medvetna om vilka samhällsgrupper och religioner de
tillhör, något som inte fanns där i så hög
utsträckning förr. Den här idén, som kommer ifrån
nånstans, att du hör till den och den grupperingen, den
majoritetsgruppen, den mionoriteten. Det är en mycket
farlig utveckling och en utmaning för Indien. Även
filmskaparna hör ju till vissa grupper, men det gäller
för dem att ställa sig utanför och granska det, inte
att bli slagträn i kampen. De borde kunna se att de hör
till den större kategorin som kallas mänskilga
varelser. Medvetandet om världen som helhet är viktig.
Utmaningen idag är att få publiken att fatta det.
|
|