 |
Dokumentären: Mysterion
Kulturnytt 11/9
Vi tar båten över till Tallin. Där finns berättelserna.
Så nära, bara några timmar med båt. En dokumentärfilmares
dröm. Verkliga, riktiga människor. Såna som gör sig
bra på film. Vi väljer ett kloster. Tro, hopp och kärlek.
Gemenskap i kontrast till rovdrift och miljöförstöring.
Om detta handlar Pirjo Honkasalos film Mysterion. Att en dokumentärfilm
överhuvudtaget kommer upp på biograferna är i sig ett
mirakel värt gratulationer. Det känns som om jag borde sjunga
dess lov, ge den en chans, bryta vägen för fler dokumentärer
på biodukarna. Mysterion låter mig inte riktigt göra
det. Den handlar alltså om ett nunnekloster i Estland. Om människorna
där, deras historier, deras vardagsliv, och världen utanför
klostermurarna. Bilderna är vackra, människorna är vackra,
levande. Bilderna kommer nära utan att tränga sig på,
deltagande, varma. Honkasalo följer 80-talets trend av poetisk dokumentär.
Inga arbetsplatsreportage, eller klasskampsanalyser. Inga speakerröster
som näsvist förklarar varje bild vi ser. Istället långa
tagningar där vi själva får lista ut vad som händer.
Honkasalo litar på bildens kraft. De bästa bitarna i filmen
är när hon följer vardagslivet, när nunnorna är
ute på isen och hugger upp isblock till klostrets frysrum. Den härliga
gemenskapen, bilden av ett hårt men äkta lantliv, studier av
nunnornas ansikten. Bilderna av tillvaron utanför är mer splittrade,
saknar en bärande idé. Det är bra bilder, men inte riktigt
motiverade. Det samma kan sägas om de andliga bilderna. Återkommande
tagningar från mässor, olika högtider, gudstjänster.
Det ryska språket klingar vackert, alla nunnorna är ryska,
men lyckas inte komma inpå själva tron. Tron är inte dess
yttre uttryck. Tron är inte bilder på bedjande nunnor. Dessa
motsvarar bara plattityden, klichéen. Att Honkasalo ändå
väljer att ta med dem är begripligt, utan bönebilder ingen
nunnefilm, men de visar på den grundläggande bristen. Här
är en film som i alltför hög grad sprider ut sig. Den är
svår att greppa, den är inte fokuserad. Filmmakaren har inte
förmått slutföra arbetet. Så det blir glimtar istället
för ahaupplevelser. Som när de hivar upp fåren på
arbetsbänken, jag är er herde, kom min flock, är det ett
offerlamm ? Nej, lammen skall klippas.
Eller när en nunna hittar och tar hand om igelkotten. Den är
rädd, skygg, den är kärleksfull men vänder taggarna
mot det hotfulla i världen. Precis som nunnan.
Rent tekniskt har fotografen lyckats med de flesta bilderna, färgerna
är klara och fotot skarpt, även i bilder med mycket rörelse.
Sämre är då klippet, bitvis bara grovklippt, med häftiga
ryck och utan harmoni. Det är såpass dåligt att det stör
filmens rytm. Tyvärr.
|
|