Dokumentären: En livisk gravsten
Livländare, eller liver, vad är det? Snart nog är det
inget alls, en gång var det ett livskraftigt släkte av fiskare
och bönder längs Rigakusten i Livland, numera en del av Lettland.
Idag finns det under ett dussin människor som talar språket,
de har varit över 30.000. Mikko Piela har gjort filmen om den. En
en och en halv timmes film om de sista livländarna. Gamla gummor
med otroliga historier. Övergivna gårdar. Den brutala sovjetmakten.
Det finno-ugriska samarbetet på 20- och trettiotalet. Tanken om
nationalstaten och broderfolken, som vi oftast förknippar med karelare
och kanske ingermanländare, men som också en gång i tiden
fick oss att med förenade krafter resa ett liviskt kulturhus därnere.
De senaste åren har våra ögon öppnats. Länge
trodde vi att de små folken under sovjetmakten överlevde, nu
vet vi bättre. Saken förskönades länge, och vi gick
på det.
Kommer din film då för sent?
--Utan vidare. Vi reser en slags gravsten, de kan inte resa sig. När
de förlorade sitt livsvärv, fiskandet, så gick tåget.
Deras kultur förtrycktes, föreningar förbjöds, språket
försköts osv. Visst känns det bra att unga liver idag tar
upp språket igen, och att det i Lettland finns en större förståelse
för dem, men det kan aldrig bli som förr. Jag skulle önska
dem en framtid, men det ser mörkt ut.
Varför måste deras kultur överleva?
--Hmm. Det är en svår fråga. Lika väl som olika
trädsorter eller djurarter skyddas, så borde väl samma
sak gälla för folk och kulturer. Världen är rikare
om de finns kvar.
Filmen är en ledsamt vacker historia, nostalgiskt filmad, med en
tydlig längtan till något för alltid försvunnet.
Den kommer i sista ögonblicket. Det är som om dessa människor
visste att jag skulle komma, säger Piela. De ville berätta sin
historia, de ville berätta. Men vill vi lyssna? Det har varit så
gott som tomt på biografen där filmen visats. Kanske är
det sant att våra minnen alltför mycket knyter an till det
fascistiska i 30-talets prat om broderfolk och nationalromantik.
--Vi har dåligt samvete för den här tiden. När jag
var där nere vändes allt uppåner. Finland, som vi idag
ser som en liten marginell kultur i kanten av EU, det ser därnerifrån
ut som en livskraftig och bibehållen kultur, med en tydlig identitet.
Och så är det ju förstås, vi tänker bara sällan
på det. Jag kände det lite som en plikt att göra den här
filmen, en plikt gentemot dem.
Kan man längre göra dokumentärfilmer?
--Ja visst. Jag tycker att uppfattningen i Finland om dokumentärfilmen
är låg, och fortfarande blandar man ihop dokumentärer
med TV:ns reportageprogram. Dokumentärerns status är låg.
Varje film förutsätter en hård fajt med de som ger pengar,
för att få filma nåt som är verkligt. Jag får
inte ens pengar till att göra en engelsktextad kopia för visning
på olika festivaler, trots att flera skulle vara intresserade. Lite
underligt är det ju, att vi nu går med i EU och borde ge ut
av vår kultur och få våra filmer visade, men att allt
sånt är helt omöjligt.
Johanni Larjanko
|