 |
Plaisir D ´amour
Kulturnytt 23/10
Vad händer när vi vänder på begreppen ? När
vi tar en känd historia och plötsligt berättar från
"fel" håll ? Kriget mot Irak som irakierna såg det, erövringen
av västern, ur indianernas synvinkel, den klassiska Don Juan historien,
ur kvinnans synvinkel ?
Begreppen ställs på huvudet, och några av våra
vanligaste fördomar kanske visar sig lite tydligare. Jag tror att
såna tankelekar kan vara mycket nyttiga, och ganska roliga. När
Argentisk-Franska Nelly Kaplan gör en ny film händer just något
sådant. Hon har tagit en välkänd historia och svängt
på den. Det är enkelt och effektivt. Den klassiske förföraren
kommer till en liten paradisisk Ö, till en plantage som drivs av
tre kvinnor. Officiellt skall han vara lärare/tutor åt 13 åriga
Flo, men hon har inte kommit tillbaks från sin pilgrimsresa än.
Willy börjar därför med det han kom dit för; att förföra
dem, alla tre. Modern, dottern och dotterdottern. Det går förvånansvärt
lätt, han tillskriver det sin virilitet. Vad han inte inser är
att de förför honom. Tre starka, självständiga och
livshungriga kvinnor. Nelly Kaplans Plaisir D ´amour får mig att
tänka på portugisen Manoel De Oliveiras skapelser, eller Bunûels
sena produktion.
Mycket färger, en viss kontrollerad galenskap och en annan logik
än vår linjära. Men Oliveira är närmast mytisk
i sina berättelser, som alltid har ett händelseförlopp,
en story, även om den är crazy. Bunûels sista filmer bryter
loss från tvånget av en struktur i historien, en traditionell
dramaturgi där allt har sin plats. Så långt går
inte Kaplan. Hon är noga mad att göra historien trovärdig
i detaljerna, viktigare är vad berättelsen går ut på.
Infallen i hennes film kan antingen kännas befriande galna, eller
beräknat kalkylerade. Flytet i filmen är det inget fel på,
och färgsättningen är verkligen läcker. Hon ramar
in en i grunden mycket enkel historia i vackra färger och små
krusiduller. På det sättet är filmen mycket fransk, även
om den kanske inte är särskilt tidstypisk. Kaplan fyller på
med humor och en välbesatt rolllista. Det är en film med glimten
i ögat, en film som provocerar mina invanda föreställningar,
men tar en skrattspegel till hjälp istället för den militanta
feministens slöa skridsko/jag skall kastrera er allihop. Kaplan lyckas
med enkla medel och en sinne för ljussättningar och färgkombinationer
få mig att inse något av det som är fel. Kanske är
Kaplan ändå em smula för enkel, några grader för
naivistisk, eller enkel. Här finns klara ansatser till ett personligt
bildspråk, och innehållet är sådant att det bara
delvis förklaras. Själv tror jag att en ännu friare form,
ett sökande bort från de traditionella filmerna skulle befria
det potentiellt mycket stora i Kaplan. Fast det där kanske jag bara
säger för att kunna vara lite negativ. Att vara kritiker är
svårt. Ibland känns det nödvändigt att kritisera
också det jag tycker om, så att ingen skall misstänka
mig för att vara partisk. Är det inte ganska sjukt egentligen,
denna press, som kanske leder till onödigt hårda ord. Att jag
som kritiker befriar mig från mitt dåliga samvete på
konstnärens bekostnad. Ibland börjar jag att undra, vartåt
det hela leder. Tja, det är en annan diskussion. Kulturnytt är
slut.
|
|