 |
Göteborg film festival 1989
En resa i tid och rum
Av johanni Larjanko
I Göteborg ar det vår. Blommorna knoppas och människor
ler på spårvagnarna. En blåsig fredag samlas sjuhundra
människor i en stor mörk sal. Ljusen släcks, sorlet tystnar.
Den stora vita duken fylls av ljus.
Filmfestivalen har kommit till sta'n.
Gränsen är nådd. 60 000 biljetter till över 200
föreställningar är vad Göteborgs filmfestival klarar
av. Efter att i elva år oavbrutet vuxit riskerar man att bli en
ohanterbar mammut. Men vad kan stoppa tillväxten ?
Intresset ökar, ambitionerna höjs, filmerna blir fler. Norra
Europas största filmfestival står inför ett val. Att behålla
mysigheten och ett hanterbart format, eller att låta vallarna sprängas
och filmen flöda över.
Men dessa teoretiska diskussioner har inget med denna artikel att göra
Att under tio dagar leva i film
Från den första kvällens "High Hopes" till Crime Wawes"
nio dagar senare ryms en hel värld.
Resor till medeltidens Nya Zeeland, dagens Iran, Rock'n'rollens Sovjet,
Thatchers England, våldets Polen, Stalintiden, mentalsjukhus, "maximum
security" fängelser i Australien, ett befriat Argentina, Korea, Sydafrika,
trettioårskriser i USA, ja, efteråt verkar det otroligt. En
ny puls, ett evighetsdygn med intryck, ljud, bilder, tankar. Man är
väl knäpp som gör detta. Det är säkert både
skadligt och vanebildande. Och verklighetsflykt.
Våldet mot ögat
Ett genomgående tema kan sägas vara våldet och dess
verkningar. Flera av de bästa filmerna var utstuderat våldsamma,
till exempel "En liten film om konsten att döda". Samhället
i upplösning människor utan moral, som slår ihjäl
människor och råttor lika likgiltigt. Det enda svar samhället
ger är att avrätta våldsverkarna, "samhällets avskum".
Manusförfattaren är advokat och säger att allt bygger på
saker han varit med om i sitt jobb. Filmen har belönats med Felixstatyetten,
en europeisk Oscar, för bästa film 1988.
En minst lika våldsam och uppskakande film ar "De levande dödas
våldnader" av australiensaren John Hillcoat. Under tre år
åkte han runt till olika fängelser och intervjuade fångar
och vakter. Resultatet är fiction, byggt på fakta.
Ett fängelse där fångarna fritt umgås med varandra,
ser på porr- och våldsvideos, super och knarkar. Och dödar,
både vakterna och medfångarna. Ett fängelse där
alla är rädda for varandra.
Livet fortgår "normalt" tills en dag då saker börjar
hända. Ledningen stoppar knarket. Ledningen förudmjukar fångarna
upprepade gånger. Ledningen beslagtar alla personliga ägodelar.
Nån däruppe vill ha bråk. Filmen går kusligt nära
inpå, det går inte att komma undan. När filmen släpptes
väckte den stor debatt i Australien, samtidigt som nya fängelser
öppnades. De nya fängelserna ar identiska med filmens .....
Hej kära docka
Ännu en våldsam film var Baby Doll, av dansken Jon
Bang Carlssen. En kvinna har just fått barn. Hon åker till
farmoderns gård för att vara i fred med barnet. Till en början
är allt som det skall. Det enda är att barnet kräver mer
och mer tid, mer och mer uppmärksamhet. Modern tycker sig höra
ljud, en dag ser hon sin avlidna farmor. Vardagen blir osäker, flyter
ut. Modern närmar sig galenskapen. I Baby Doll år våldet
subtilare, mer vardagslikt. Och när det alldagliga blir osäkert,
det trygga förvandlas till hot, då gungar folkhemmet. Idyllens
absurditet framkommer mycket tydligt i den omtalade sovjetiska filmen
Lilla Vera. Farsan super oavbrutet, morsan har inga drömmar
kvar. Lilla Vera går inte i skolan, hon driver mest omkring. Hon
umgås med gånget, super, en vanlig tonåring alltså.
Förälskelse förändrar henne. Men samlivet går
inte så bra, pappan och pojkvännen kommer inte alls överens.
Det kommer till en uppgörelse där pojken får kökskniven
i sig. Filmen förbjöds som alltför frispråkig, men
släpptes i den nya öppenhetens tecken. Många menade att
detta var festivalens höjdpunkt, själv tycker jag filmen intresserade,
men mest för att den utmanar öppenheten.
Längtan till gårdagen
När diktaturens tid år förbi, vad återstår
då ? Argentinaren Fernando E. Solanas filmar i Argentina igen, efter
år av exil, I "Sur", Södern, kommer en man tillbaka
efter flera år i fängelse. Den första människa han
träffar är en sedan länge död kamrat. Galghumoristiskt
närmar sig filmen smärtsamma sår, genom minnet och tangon
gårdagen. Södern handlar om skräcken i att komma tillbaka,
i att försöka igen. Det är en sak att uthärda fängelse
eller exil, men hur våga komma tillbaks till vardagen ? Vackert
och försiktigt kommer några av bilderna förbi, och fastnar.
Södern fick regipriset i Cannes och pris för bästa film
i Havanna. Sverige har redan köpt rättigheterna, men hur blir
det med Finland ? Erkki Astala på Villealfa tyckte mycket om Södern
och skulle undersöka importmöjligheterna. I övrigt fanns
det ett tiotal typiska filmklubbsfilmer, men med tanke på hur få
filmimportörer och annat löst folk från Finland som besökte
festivalen lär inte mycket nå oss.
Menlös isolering
Dagarna går. Varje dag delas dagstidningen Draken ut, med intervjuer,
bilder och information om och kring filmerna. Dagligen är det öppet
forum där regissörer, skådisar och producenter möter
publiken i långa diskussioner. Seminarier om dokumentärfilm
och den nationella filmen kontra ett integrerande Europa. Och filmer förstås.
Som att resa till den andra världen.
Bildvärlden.
|
|