Fyller filmen 110?
Tammerfors filmfestival såg den officiella öppningen av filmens
100-årsfirande i Finland. Över hela världen hyllas och
uppmärksammas den yngsta av konstformerna. Det är en fest på
avgrundens kant. Vem vågar med säkerhet lova att vi får
se filmen fylla 110? Festtalen och jubileumsutställningarna kan inte
dölja strukturomvandlingen, penningbristen och osäkerheten inom
branschen.
Med strax under miljonen i beviljade bidrag skall trettio projekt förgylla
vår vardag ett år framåt. Det är allt från
filmtåg till filmvisningar på barnträdgårdar. För
svenskfinland är det två projekt som är särskilt
intressanta. Det ena är Ord för bild, en manustävling
där det är fritt fram att lämna in filmidéer, varav
de mest lovande får en chans att jobba vidare i workshops, och två-tre
småningom filmas av FST. Projektet tar fasta på den vanligaste
kritiken av finländsk film: avsaknaden av bra manus. Förhoppningsvis
kommer Ord för bild att ge landet några nya manusskribenter,
och på sikt bättre filmer.
Vinna eller försvinna
När avgrundens rand nämns handlar det mycket om möjligheterna
(eller omöjligheterna) att se film på biograf. Det är
ännu möjligt i storstäderna, men på landsbygden är
det en helt annan sak. (Ingen vet ännu vad Finnkinos nye ägare
Rautakirja tänker göra med sitt biografnät; kommer småstads-
och landsortsbiografer med liten eller ingen vinst att slutligt försvinna?)
Det finlandssvenska biografprojektet försöker väcka liv
kring de biografer som ännu finns kvar på små orter.
Alltför länge har de ställts ute i kylan som nån
slags kommersiellt inriktade fulingar. Det är dags att ge dem en
eloge för envetet kulturarbete och en hjälpande hand. Under
året skall filmvisningar och olika evenemang försöka dra
fler folk till dessa biografer.
Detta är arbete på gräsrotsnivå, praktiskt, konkret
arbete. Det är firandets ena, och viktigaste del. Sen finns förstås
festtalen, de flådiga affischerna i fyrfärgstryck och en sju
sekunders filmsnutt som visas vid diverse evenemang. Det är väl
snarast ett försök att höja filmens status, från
marknadsnöje till salongsfähig. En som länge tagit filmen
på stort allvar är Peter von Bagh. När filmnatten på
Tammerforsfestivalen tillägnades hundraårsminnet av filmens
födelse var von Bagh ombedd att tala. Det var ett bittert och sorgset
anförande. "TV frågade mig", sa von Bagh, "vad man kunde göra
för att uppmärksamma hundraårsminnet. Jag föreslog
att de två kanalerna kunde visa filmklassiker, exempelvis en i veckan,
fördelad mellan kanalerna. Klassikerna skulle bli billigare än
många av de skitfilmer de visar nu, och efter fem år skulle
finnarna vara världens mest filmutbildade folk med över 250
klassiker visade på TV. Jag fick aldrig nåt svar".
Många bäckar små...
Det är naturligtvis orättvist att kategoriskt döma ut
hela projektet på basen av vissa missnöjda eller besvikna människors
uttalanden. Även om vi inte vet hur morgondagen ser ut för filmbranschen
finns där samtidigt mycket att fira. Under året kommer många
orter att få besök av filmregissörer, i regi av Filmkontakt.
Bibliotek över hela landet håller en filmvecka, Otava ger ut
en CD-rom om finländsk film, och Helsingfors får kanske ett
mediacentrum i glaspalatset. Ett par utställningar ordnas, bland
annat Marja-Liisa Helins stillbilder från bröderna Kaurismäkis
produktioner (öppnar i höst på Filmarkivets galleri).
Sammantaget kommer säkert jubileumsåret att märkas och
synas runt om i landet, i stort som i smått. Politiker kommer att
uttala sitt stöd för den inhemska filmkulturen, vi kommer att
få se filmer och vara med om händelser som inte annars skulle
ha blivit av. Kanske kan detta ge branschen, och intresseorganisationerna,
lite ny energi, och lite nytt hopp. Det om något behövs just
nu.
Politikerna borde tvingas ta ställning till filmpolitiken i landet
och komma med lite klara besked. Finlandssvenskt filmcentrum och alla
andra filmorganisationer borde inte tvingas leva med ständigt minskande
bidrag och undanflykter från högre ort. Ja, om filmens hundraårsminne
verkligen skulle firas, då borde barrikaderna resas. Men det kommer
vi naturligtvis inte att få se.
Så vi får väl nöja oss med det vi har. Och snällt
samlas den andra december i Finlandiahuset för att se den nyrestaurerade
kopian av Valentin Vaalas Mustalaishurmaaja från 1929. Gjord
i en tid då filmlivet var aningen annorlunda. Om man säger
så...
JOHANNI LARJANKO
|