Rävdagarna 1994
Det heter att den finska filmen är i kris. Publiken sviker, kritiken
är förödande, bidragen minskar. Diskussionen handlar om
långa fiktionsfilmer. Men det görs även annan film i Finland.
Under hösten har vi sett några nya finländska dokumentärer
som försöker beskriva kulturer i förändring. Är
även den finländska dokumentären i kris? Marja Pallassalo
från Finlands Filmkontakt kommenterar årets Rävdagar,
den årliga genomgången av finska kort& och dokumentärfilmer.
-- En linje är ju att dessa tunga, viktiga samhällsfilmer fattas
helt och hållet. Sen kan man vända på steken och fråga
om man kan tala om samhället på ett mjukare sätt. Ur en
annan synvinkel än den vanliga, utan att ta ställning väldigt
hårt. En amerikansk dokumentärvetare, Rabiger, såg igenom
årets skörd av nordiska kort& och dokumentärfilmer
på Nordisk Panorama i Reykjavík i somras. Hans kommentar
var just att de tunga filmerna saknades helt. Detta är allvarligt,
eftersom Norden just nu genomgår väldigt stora förändringar,
men ingenting av detta syns i våra filmer. Rabiger frågade
sig varför, och ingen kunde ge honom ett vettigt svar.
Ett av de få undantagen är väl Kanerva Cederströms
Työttömän pöytäkirja. En viktig sak hos
Kanerva Cederström är att hon inte vill skilja mellan dokumentär
och fiktion. Det viktiga är budskapet, inte sättet det är
gjort på. Vi har alltför länge tvingat in filmerna i kategorier,
som inte egentligen är relevanta. Om vi ser på Rävdagarnas
utbud så finns här många studentfilmer, produktioner
som är gjorda vid olika film- och videoskolor. Det är ganska
förvånansvärt att så många av de yngre filmarna
väljer samma ämnen.
Ämnen som de amerikanska filmerna oftast tar upp. Jag skulle vilja
fråga varför de inte gör filmer om saker som är nära
dem själva.
JL
Det arbetslösa paradiset
Bara själva ordet arbetslöshet låter uttjatat. Sida upp
och sida ner, dag ut och dag in fylls tidningarna med statistik, löften,
uttalanden och påståenden. Jag stänger numera av öronen
efter arbetslös.. och tänker på något annat. Visst,
frågan är viktig, men ack, så tråkig.
Kanernva Cederström måste antingen vara dum eller modig då
hon väljer att göra en film om detta ämne. En sextiominuters
svartvit historia om vardagen. Om tristess, upprepning, hopplöshet.
Verkar dödsdömt.
Jag har fel.
Och då måste Kanerva Cederström vara modig.
Det som förvånat mig mest i kritiken är att filmen skulle
vara alltför estetisk. På ett sätt kan jag förstå
det, men det förvånar mig samtidigt. Och så talet om
att den är kall, kylig och akademisk. Som om det är lättare
att kritisera filmens stil än att diskutera dess innehåll.
Texten skrevs av Riikka Tanner. Du skulle "bara" bildsätta den.
Vad var förhållandet bilden&texten?
--Jag försökte hitta bilder som var samma sak som texten, utan
att bara vara en bildsättning. Det svartvita elementet var viktigt,
men ställer stora krav på ljussättning. Själva bilderna
kom ganska sporadiskt, genom försök och misslyckande.
Vi hade inget färdigt bildmanus, utan försökte hitta bilder
som passade mitt sinnestillstånd.
Finns det en risk för konflikt mellan texten och bilderna, att
de slåss om uppmärksamheten?
--Ja, den risken fanns hela tiden. Jag ville behålla textens integritet.
Hela vårt arbete var att välja ut de bilder som bäst passade
till texten, och som samtidigt tillförde filmen något. Det
finns kanske några bilder som dödar texten, men vi försökte
undvika de mest uppenbara.
För mig handlar filmen lika mycket om arbetslöshet som att
ställas inför en livskris som ställer hela ens tidigare
existens på huvudet. Inte ens om kvinnan som det handlar om skulle
få ett jobb vore hon längre samma människa.
--Jag tror att detta är det viktigaste som filmen tar upp. Vi talar
om arbetslöshet som om det skulle vara en fråga med ett svar,
eller ett tekniskt problem. Egentligen är det en ny fas i den moderna
människans värld. Det är en exstensialistisk fråga,
inte Sartre, utan en ny fråga som vi måste börja ställa
oss. Detta nya fenomen smakar inte, det luktar inte, det syns inte, och
det bara är. Kanske förstör det människor inifrån.
Det förtappade paradiset
En dokumentärregissör som oförtrutet håller på
är Markus Lehmuskallio. Hans gebit är ursprungsbefolkningar
i Sibirien och norra Kanada. Filmerna är försök att skildra
världen ur dessa folks perspektiv. En vardag, som först verkar
exotisk, sedan hård, sedan monoton. Lehmuskallio ger oss inga idyllbilder,
och få förklaringar. Det kräver en aktiv och intresserad
åskådare. <i>Det förtappade paradiset<i>
är del två i en tänkt triologi, och handlar om två
familjer: en nenetse-familj i norra Sibirien och en Sayisi-dene-familj
i norra Kanada. I jämförelse verkar nenetserna klara sig bättre,
de har mer kontakter till sin kultur och sina sedvänjor.
-- Det stämmer, och beror på att nenetserna, som lever av
renskötsel på tundran, lever ett gammaldags liv, med alla traditioner
intakta. Deras världsbild har inte förändrats, de vet vilka
de är. Sayisi-dene-indianerna kom i kontakt med den vita mannen redan
1717, och började sälja pälsar till The Hudson Bay Company.
Beroendet av dessa inkomster bara ökade, och snart var indianerna
helt beroende av handeln. 1956 lades bolaget ner, vilket ledde till en
katastrof för Sayisi-dene. De flyttades till staden Churchill vid
Hudsonviken och höll på att gå under. 1968 beslöt
de sig för att flytta tillbaka. Idag är de cirka 300.000. Deras
gamla liv har försvunnit och kommer aldrig mer tillbaka.
-- Huvudproblemet är att få kontakt med människor. Att
komma från en annan kultur, från ett annat land. Självklart
kan jag aldrig lära mig att förstå dem helt och fullt.
Jag kan bara återge det jag själv förstår. Utan
mycket erfarenhet av ett område ser man inte vad som egentligen
händer, vad som är viktigt. Vardagen är monoton. Dagarna
följer på varandra. Vad kan jag filma, vad skall jag låta
bli? Jag ställer mig hela tiden frågan vad som är väsentligt
i dessa människors liv. Och att kunna få såna bilder
som visar detta.
Att lyckas bygga upp en film som berättar om dessa människor
och deras livsrytm. Efteråt kan ingen annan än de själva
bedöma om jag har lyckats eller inte.
-- Jag kan nog förstå om folk upplever deras liv som enahanda
och långtråkiga, men det är en fråga om utgångspunkt.
Speciellt nenetserna är helt beroende av sitt arbete för att
överleva. De får inga stöd nånstans ifrån.
De lever av tundran. Och då går den största delen av
tiden åt till hårt arbete. Men när man själv är
där, så känns det inte så. På en bioduk i
Helsingfors känner till och med jag av det.
-- Ingenting i filmen är arrangerat. Min metod går ut på
att först vara på plats ganska länge utan att filma, för
att lära känna människor. Och för att se hur livet
är. När jag ser nåt hända så väntar jag
tills det händer igen, och då först filmar jag. Det är
klart att jag då missar mycket, sånt som inte upprepas. Den
första resan upp var svårast. Särskilt i Sibirien var
de hemskt rädda för kameran. Varje gång jag slog på
kameran försvann familjens mamma. Kom ihåg att detta är
människor som inte har nån kontakt med omvärlden. Deras
liv är nästan intakt, än så länge. Det dröjer
inte länge förrän de också tvingas in i den moderna
världen. Sayisi-dene har tappat sina berättelser, TV:n är
den nya berättaren, och TV:n är ständigt på. Nenetserna
tillbringar ännu mycket tid med att berätta. En berättar
och de andra upprepar, det låter som en sång. På så
sätt lär sig alla historierna utantill. Naturligtvis kan de
inte läsa eller skriva, de minns allt.
-- Spelet är förlorat. Nu är det bara en tidsfråga.
I Ryssland utvidgas jordgas-industrin allt längre norrut. Nenetserna
förlorar renarnas betesmarker, och då är loppet kört.
Samhället motoriseras, vilket betyder att renen förlorar sin
betydelse som dragare. Kanske kommer allt att vara förändrat
redan inom 5 år. Det finns redan i luften, stämningen är
ödesdiger. Människorna på tundran vet redan om det. De
yngre männen ser upp till den ryska livsstilen som ett ideal. Kvinnorna
är mer traditionsbundna, och de som håller ihop samhällena
där uppe idag. Än så länge.Ingen kultur står
still. De föds, lever och dör. Det tragiska är att världen
blir fattigare. Några få mäktiga kulturer tar över
på bekostnad av alla andra. Dagens erövringar är inte
militära, de sköts med subtilare medel. Massmedia presenterar
en amerikansk livsstil på ett lockande sätt. Den blir oemotståndlig.
TV:n är ett farligt instrument. Den är enda kontakten till omvärlden.
Den skapar ett livsideal, en dröm. I Sibirien kommer vi att se samma
sak. Vi blir alla stoppade i samma korv. Visst är det trevligare
att gå till affären och kunna välja mellan trettio olika
korvar istället för bara en!
JL
|