 |
HYSTERISK FILM
Lite som Fellini, grotesk, humoristisk, färgrik, kvinnlig
och driven. Sugs in i omöjliga sammanträffanden. Han har gjort
det igen, spanjoren Almodóvar. Hysteri på film.
För den finska publiken, som lärt känna Almodóvar.
genom den raffinerat våldsamma Matador kan Kvinnor på
gränsen till nervsammanbrott till en början verka tunn och
ojämn. Salongskomedi á la Howard Hawks, ska de va nåt.
Själv smalt jag inför filmens charm, dess utmanade sätt,
och den underliggande bilden av ett sönderfallande samhälle.
Susan Sontag kallar Almodóvar manschauvinist, men det är lite
att slå över målet, det går djupare än så,
eller oxå inte alls. Kanske är detta en knäpp på
alla djupsinniga' kritikers näsor.
FIN SMAK I SKRIKFART
Han kör helt enkelt över det mesta, och resultatet, ja filmen
är den bästa i Hesa just nu. Det går helt enkelt inte
att snacka bort det, Almodóvar vet vad han gör, stiligt, snabbt,
men han slänger in en i taxin med handlingen, och gasen i botten.
Skådisarna, med Carmen Maura i spetsen, gör överlag
bra ifrån sig, åter kommer Fellini i kulisserna. Men var detta
sista filmen för radarparet Maura-Almodóvar Efter inspelningen
av Kvinnor på gränsen passerades tydligen gränsen för
Mauras tålamod, envisa rykten säger att hon inte vill ha med
Almodóvar att göra på ett tag. Kanske blev regin för
intensiv, han beskriver det som ett kärleksförhållande,
och tro det eller ej, men det skymtar på duken. Det finns alltså
fortfarande känslor, allt annat till trots. Och dessa sprakande färger,
som kommenterar och förstärker. Det känns yuppie och smakar
yuppie men är inte yuppie.
TELEFONISK KÄRLEK
Huvudpersonen är en man, som knappt är närvarande. Alla
är besatta av honom, hans fru, älskarinna och son. Ingen får
tag på honom, men han ringer ofta och kommer med undanflykter, som
Pepa (Carmen Maura) besvarar med något som i efterhand verkar som
ännu underligare undanflykter men låt oss inte gå händelserna
i förväg. Låt oss bara lugnt säga att något
mer uppkonstruerat får man leta i verkligheten efter. Och kärlek,
kärlek igen, Almodóvar kan inte hålla sig borta från
ämnet, även om det till hans försvar skall sägas att
han hittat på en del nya infallsvinklar. I sina sex tidigare filmer
har det varit homo-, bi-, och trisexuellkärlek, mellan kvinnor, män
och hrrrmmm (ville du bra gärna veta va). I jämförelse
är Kvinnor på gränsen lätt att acceptera, och jänkarna
har t.o.m. köpt filmen, det viskas om Oscar, och erbjudanden från
Hollywood.
En man försvunnen
Pepa, älskarinnan, försöker få tag på honom,
hans son, som inte känner honom, vill träffa honom, men samtidigt
vara fri. Som sin far är han kvinnoslukare, men genomhederlig. Hans
fru vill ha tag på honom, hon är just ute från hispan.
Pepas väninna dyker upp och försöker hoppa ut från
balkongen, med små expressoörhängen dinglande i öronen.
Vem av dem som är mest hysterisk vet jag inte. Regissören menar
att kvinnor både slåss och lider för sina liv mycket
intressantare än män. Männen är snarare fega, undfallande,
besatta av kvinnor, på flykt undan och besegrade av kvinnor. Visst,
lite Bergmansk könskamp (eller kanske Fassbindersk).
Och detta är hans mest lättsmälta film. Herregud. Inget
under att den tagit Europa med storm, på sängen.
|
|