Auto- ja kuljetusala - Muilta Mailta

Kesäkuu (8-98)     Toukokuu (7-98)     Toukokuu (6-98)     Maaliskuu (3-98)     Helmikuu (2-98)

 

Kesäkuu (8-98)

Norjassa tuhannet kuljettajat lakossa

Kesäkuun alussa Norjassa oli 10.000 bussi- ja rekkakuskia lakossa parempien työehtojen puolesta. Alalla on 200 työehtosopimusta, mikä tekee neuvotteluprosessin hajanaiseksi. Vähitellen laajentunut lakko alkoi toukokuun puolivälissä.

Työntekijät vaativat kohtuullisia palkankorotuksia ja työehtojen yhdenmukaistamista yksityisellä ja julkisella sektorilla, jotta niillä olisi samantapaiset edellytykset pärjätä alan tarjouskilpailuissa.

Osassa lakonalaisia yrityksiä osapuolet ovat päässeet sopimukseen lakon alkamisen jälkeen. Norjalaiset vetoavat ammattitovereihinsa muissa Pohjoismaissa ja ympäri Eurooppaa, että muissa maissa tilannetta seurattaisiin valppaasti, jotta kukaan ei tekisi tietämättään lakonalaisia töitä.

Norjan liiton hankkimien tietojen mukaan tilanne on vakava, koska yritykset yrittävät siirtää töitä ulkomaisille kuljettajille ja norjalaisille rikkureille.

Ammatillinen keskusjärjestö LO tukee lakkolaisten vaatimuksia, jotka ovat herättäneet laajalti myötätuntoa myös maan kansalaisten keskuudessa.

 

Australian satamatyöläisten kohtalosta kiihkeä kamppailu

Kamppailu Australian satamissa jatkuu kiihkeänä ja on kuulunut jo kuukausia maan suuriin uutisaiheisiin. Patrick Stevedores -huolintayhtiö ja maan hallitus eivät ole luopuneet hankkeestaan heikentää olennaisesti satamatyöläisten työehtoja ja supistaa satamien työvoimaa.

Kesäkuun alussa Patrick Stevedores -yhtiö kiristi tilannetta kieltäytymällä maksamasta palkkoja työläisilleen, jotka palasivat toukokuun alussa voitokkaina työpaikoilleen.

Uutena siirtona yrityksen rautahanskainen johtaja Chris Corrigan on uhannut automatisoida konttisatamansa niin, että sen pyörittämiseen tarvittaisiin hyvin vähän muita ammattilaisia kuin ATK-asiantuntijoita. Ammattiliitto MUA:ssa uhkausta ei pidetä vakavana, koska Patrick Stevedores on velkaantunut pahasti, eikä todennäköisesti pystyisi hankkimaan rahoitusta suurille automatisointi-investoinneille.

Tunnelmia kuumentavat myös paljastukset, jotka osoittavat Australian oikeistolaisen hallituksen olleen kaiken aikaa tietoisen suunnitelmista heittää suuri määrä satamatyöläisiä työpaikoiltaan jopa avointa väkivaltaa käyttäen.

Yhdysvaltojen, Kanadan, Japanin ja monen muun maan satamatyöläiset ovat osoittaneet solidaarisuuttaan australialaisille ammattitovereilleen. 

 

Alihankintakiista pysäytti Halifaxin joukkoliikenteen

Kiista alihankintojen laajuudesta pysäytti toukokuun lopulla joukkoliikenteen Kanadan Halifaxissa. Ennen lakkoa osapuolet yrittivät ratkaista erimielisyytensä yhdeksän kuukautta kestäneissä neuvotteluissa.

Kaupungin johto on sitämieltä, että se voi siirtää alihankkijoille minkä tahansa kaupungin toiminnon. Tähän asti siltä on kuitenkin vältytty Halifaxin bussi- ja lauttaliikenteessä.

 

Philadelphiassa taas lakko

Yhdysvalloissa Philadelphian kaupungin raide- ja bussiliikenteen työntekijät aloittivat kesäkuun alussa työehtoja koskevan lakon. Alalla on vallinnut sopimukseton tila maaliskuun puolivälistä lähtien. Philadelphian joukkoliikennejärjestelmä on Yhdysvaltojen viidenneksi suurin. Normaalisti sitä käyttää päivittäin 400.000 henkeä.

Työtaistelu koskee palkkoja, sosiaalietuja, työsääntöjä sekä osapäiväisten työpaikkojen osuutta. Lakkolaisten ay-järjestö TWU arvioi, että osa-aikaisten työpaikkojen lisääminen tähtää työpaikan ay-liikkeen murentamiseen.

Työnantaja tarjoaa nykyisille täyspäivisille työntekijöille työsuhdetakuuta.

Työntekijät olivat lakossa myös edellisen tes-kierroksen aikana.

 

Indonesian ay-liike uudessa tilanteessa

Presidentti Suharton syrjäyttäminen on luonut Indonesiaan uuden tilanteen, jossa itsenäisen ay-liikkeen toiminta- ja vaikutusmahdollisuudet saattavat kasvaa. Siihen viittaavat viranomaisten päätös vapauttaa itsenäisen ay-liikkeen keskuksen SBSI:n johtaja Muchtar Pakpahan ja eräitä muita mielivaltaisesti pidätettyjä ay-liikkeen edustajia sekä SBSI:n virallinen tunnustaminen.

Vapaiden ammattiliittojen keskusliiton VAKL:n pääsihteeri Bill Jordan on tavannut Jakartassa Indonesian työministerin Fahmi Idriksen ja kehottanut häntä edistämään kunnollisen vuoropuhelun syntyä työmarkkinaosapuolten kesken. Neuvottelujen keskeinen tavoite olisi löytää yhteinen ohjelma, jolla auttaa maata selviämään vajaa vuosi sitten puhjenneesta ankarasta talouskriisistä.  

Viime kuukausien rajut kamppailut ovat vaikeuttaneet maan monissa osissa maantieliikennettä, mutta satamien toiminta on hajanaisten raporttien mukaan jatkunut normaalina.

 

Etelä-Koreassa löytyi kompromissi

Etelä-Korean itsenäisen ay-liikkeen keskus KCTU hyväksyi kesäkuun alussa maan hallituksen esityksen, johon sisältyy siirtyminen 40 tuntiseen työviikkoon vuonna 2000 ja lupaus, jonka mukaan työväestön etujen polkemistapaukset tutkitaan kunnolla.

Yhteisymmärryksen löytyminen merkitsi KCTU:n ilmoittaman yleislakon peruuntumista. Keskus voimisti painostustaan asteittain toukokuun lopulla, jolloin ensimmäisessä lakkoaallossa kuljetusalalta olivat mukana taksinkuljettajat.

Hyundai Motorsin työläisten protestimarssia veti 500 moottopyöräilijän ryhmä.

Uuden sopimuksen on määrä vakiinnuttaa työmarkkinaosapuolten neuvottelujärjestelmä eri toimialoilla.

Ennen viime vuonna alkanutta talouden pahaa alamäkeä Etelä-Korean itsenäinen ay-liike taisteli - usein verissä päin - toimintaoikeuksiensa puolesta. Mukana olivat aktiivisesti kuljetusalojen työntekijät.

Keväällä itsenäisen ay-liikkeen keskus KCTU tunnustettiin virallisesti, mikä on merkittävä voitto vuosia vaikeissa olosuhteissa toimineelle liikkeelle.

Talouden käännyttyä äkkiluisuun kamppailu on koskenut myös työpaikkoja ja sitä, kuka laman laskut maksaa ja miten. Työttömien määrä on moninkertaistunut vuodessa ja saattaa nousta kahteen miljoonaan ennen kesän loppua.

KCTU ei hyväksy vyönkiristysohjelmaa, josta Etelä-Korean hallitus on sopinut Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n kanssa. KCTU lupaa jatkaa taistelua, jos hallitus hylkää yksipuolisesti keskuksen vaatimukset.

 

Komoreillakin palkkarästejä

Moronin sataman työläiset ovat ryhtyneet BBC:n mukaan tositoimiin periäkseen palkkarästinsä. Moroni on Intian valtameressä sijaitsevan Komorien pienen saarivaltion pääkaupunki.

Työläisten kerrotaan jahdanneen sataman johtajaa Mouza Ouyanea ympäri kaupunkia. Valtio on Komoreilla suurin työnantaja.

 

ITF:n laivan nimeksi Global Mariner

Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n ostamalle 18.000 tonnin alukselle on annettu uusi nimi, Global Mariner. Sen kunnostus- ja muutostyöt eteläkorealaisella telakalla valmistuivat toukokuun alussa, jolloin se lähti pitkälle kampanjakierrokselleen ympäri maailmaa.

Global Marinerista tulee näyttelyalus, joka vierailee maailman suurissa satamissa ja levittää ITF:n mukavuuslippulaivakampanjan sanomaa. Näyttely tulee käsittelemään myös merenkulkijoiden ja muiden kuljetustyöläisten vähimmäistyöehtoja sekä globalisaation vaikutuksia kuljetusalalla.

ITF odottaa, että aluksella vierailee runsaan vuoden pituisella matkalla 150.000 ihmistä.

 

Toukokuu (7-98)

Australian satamatyöläiset saivat takaisin työpaikkansa

Australian satamien kiihkeä yhteenotto kesti kuukauden ja päättyi työläisten voittoon. Oikeus määräsi rettelöineen huolintayhtiön Patrick Stevedoresin ottamaan takaisin mielivaltaisesti erottamansa 1.400 työntekijää.

Viime hetkellä töihin paluuta lykkäsi satamatyöläisten ammattiliiton MUA:n vaatimus, että yrityksen on luovuttava vartijoista, jotka osallistuivat huhtikuun 7. päivänä työläisten väkivaltaiseen jahtaamiseen työpaikoiltaan.

Yhteenotto laajeni nopeasti kansainväliseksi konfliktiksi, koska sorretut työläiset saivat ympäri maailmaa solidaarisuuden lupauksia.

Järjestäytyneiden työläisten palatessa työpaikoilleen heitä odotti lähes 10.000 käsittelemättömän kontin ruuhka. Työnantaja koetti jatkaa alusten ja rahdin käsittelyä rikkurivoimin, mutta työt sujuivat kehnosti ja syrjäytettyjen työntekijöiden tie- ja rautatiesulut vaikeuttivat liikennettä satamien läheisyydessä.

Liikennettä estäneiden työläisten ja poliisien yhteenotoissa loukkaantui useita henkilöitä.

Australian oikeistolainen pääministeri John Howard puolusti julkisesti erottamisia. Mielenosoituksissa ay-johtajat sanoivat tekevänsä kaikkensa, että kaksi vuotta vallassa ollut Howard häviää seuraavat parlamenttivaalit. Kiistan aikana tehdyt mielipidetutkimukset eivät kuitenkaan olleet epäedullisia Howardille.

Tutkimusten mukaan australialaisten enemmistö on satama-alan pitkään jatkuneessa kamppailussa huolintayhtiöiden puolella vähemmistön ymmärtäessä saavuttamiaan etuja puolustavia työläisiä.

Oikeisto, Maataloustuottajien liitto ja huolintayhtiöt ovat pitkään kampanjoineet satamien toiminnan uudistamiseksi, työläisten oikeuksien kaventamiseksi ja ammattiliitto MUA:n vaikutusvallan kuihduttamiseksi.

Tarkkailijoiden mukaan oikeuden päätös palauttaa Patrick Stevedoresin työläisille heidän työpaikkansa ei rauhoita satamia, koska hallitus ja työnantajat yhä vaativat jyrkkiä muutoksia niiden toimintaan.

 

Kuljetusala mukana Tanskan suurlakossa

Yli viikon jatkuneessa Tanskan suurlakossa oli mukana kymmeniätuhansia kuljettajia ja yksityisen kuljetussektorin muita työntekijöitä.

Lakkolaiset vaativat vuosiloman pidentämistä viikolla. Maan hallituksen kiireisesti läpiajama laki antaa kaksi uutta lomapäivää tanskalaisille palkansaajille. Työntekijöiden ennen lakkoa hylkäämä välitysesitys olisi pidentänyt vuosilomaa päivällä.

Ennen pidennystä tanskalaiset nauttivat viiden viikon kesälomasta.

Lakon päättänyt ratkaisu keventää työnantajien eläke- ja sairasvakuutusmaksuja ja supistaa aiemmin sovittuja korotuksia eläkkeissä.

Lukuisat tanskalaiset ja ulkomaiset ay-järjestöt esittivät vastalauseensa siitä, että hallitus pakotti lainsäädännöllä lakkolaiset luopumaan työtaistelustaan.

 

Uusi työehtosopimus parantaa jenkkikuskien työehtoja

Yhdysvalloissa Teamsters-ammattiliitto on solminut viisivuotisen työehtosopimuksen usean suuren rekkayhtiön kanssa. Palkat ja eläkkeet nousevat ja työläisille palautettiin oikeus vaikuttaa riitakysymysten ratkaisuihin lakolla.

Työntekijöistä 70 prosenttia äänesti uuden sopimuksen puolesta.

Työnantajat korostivat sitä, että sopimus luo alalle vakautta ja mahdollistaa asiakkaiden kunnollisen palvelemisen.

Sopimukseen yhtyneet kuljetusliikkeet kärsivät vuosina 1994-1996 yhteensä yli miljardin markkaa tappiota, mutta viime vuosi sujui niiltä taloudellisesti paremmin, mikä oikeutti liiton korotusvaatimukset.

Tänä vuonna työntekijöille maksetaan 4.000 markan bonus. Kaikkina seuraavina sopimusvuosina tuntipalkkoihin tulee vajaan kahden markan korotus. Korkeimmat palkat ovat yli sata markkaa tunnissa.

 

Teamstersit valitsevat taas uuden johtajan

Kuljettajia ja usean muun alan työntekijöitä Yhdysvalloissa organisoiva Teamsters-ammattiliitto järjestää syys-lokakuussa jäsenäänestyksen, jossa liitolle valitaan uusi puheenjohtaja.

Vaali on suuri ruljanssi, koska liitossa on 1,4 miljoonaa jäsentä.

Viime vuonna jäsenäänestyksessä täpärästi voittanut Ron Carey joutui eroamaan tehtävästä sen jälkeen, kun paljastui, että hänen vaaliryhmänsä käytti kampanjassaan lähes viisi miljoonaa markkaa liiton rahoja. Carey kuuluu Yhdysvaltojen ay-liikkeessä uudistajiin, jotka koettavat puhdistaa liikkeen korruptiosta ja voimistaa sen otetta maan työmarkkinoilla. Viime elokuussa Carey johti kuljetustyhtiö UPS:n 200.000 työntekijän lakkoa, joka päättyi kahdessa viikossa työntekijöiden merkittävään voittoon.

Viimevuotisessa puheenjohtajakilvassa Careyn vastaehdokkaana oli Teamstersien takavuosien pahamaineisen johtajan Hoffan poika James P.Hoffa.

Syksyn vaalissa tulevat olemaan vastakkain Hoffa ja Careyn lähimpien tukijoiden valitsema ehdokas, joka todennäköisesti on 41-vuotias Ken Hall. Myös hänellä oli keskeinen rooli UPS-kuljetusyhtiön työntekijöiden lakossa viime elokuussa.

Syksyn vaalien voittaja toimii liiton puheenjohtajana Ron Careyn aloittaman viisivuotiskauden loppuun eli vuoteen 2000 asti.

Myös Hoffan kampanja syyllistyi viime vuonna vilpillisiin keinoihin, mutta ne eivät olleet oikeuden mielestä yhtä vakavia kuin Careyn tukijoukkojen.

 

Etelä-Afrikan ay-järjestöt eivät asettane kansanedustajaehdokkaita

Etelä-Afrikassa johtava ay-keskus Cosatu harkitsee, että se ei tarjoa ensi vuoden parlamenttivaaleissa riveistään ehdokkaita ANC:n ehdokaslistoille. Se merkitsisi muutosta aiempaan, koska neljä vuotta sitten maan ensimmäisissä demokraattisissa vaaleissa Cosatu asetti ANC:n listoille 20 ehdokasta, jotka valittiin parlamenttiin.

Ay-aktiivit ovat pettyneitä neljä vuotta sitten tehtyyn ratkaisuun. Parinkymmenen keskeisen johtajan yhtäkkinen siirtyminen ay-järjestöistä parlamenttiin heikensi liikettä, eivätkä ay-aktiivit ole olleet tyytyväisiä edustajiensa toimintaan parlamentissa.

Miljoonat köyhät ja puutteessa elävät eivät ole Cosatun aktiivien mielestä saaneet ANC:n vallan vuosina kyllin nopeasti parannuksia oloihinsa.

 

Teiltä rautateille Britanniassa

Työväenpuolueen hallitus Britanniassa aikoo siirtää rahtiliikennettä maanteiltä rautateille. Varapääministeri John Prescott on esitellyt suunnitelman, jonka mukaan kahden miljardin markan investointi rautateiden tehostamiseen vie maanteiltä tuhat rekkaa.

Rahtiliikenneyhdistyksen edustaja kommentoi suunnitelmaa hyväksi oireeksi suunnanmuutoksesta, mutta hän leimasi muutoksen määrällisesti vähäpätöiseksi.

Hallitus haluaa siirtää rahtiliikenteen painopistettä maanteiltä rautateille vähentääkseen liikenteen saastepäästöjä ja suojellakseen ympäristöä.

Investoinnit muuttavat Liverpoolin ja Lontoon lähellä sijaitsevan Tilburyn sataman rahtikuljetuksia.

 

Toukokuu (6-98)

Saksan kuljettajat jättiliittoon

Saksassa kuljettajia organisoiva ÖTV-ammattiliitto on mukana yhdistymishankkeessa, jonka tuloksena maahan syntynee vuonna 2000 läntisen maailman suurin, neljän miljoonan jäsenen ammattiliitto.

Jättijärjestön muodostaa seitsemän palvelualojen merkittävää yksityis- ja julkisen sektorin liittoa. Ne edustavat postilaisia, opettajia, toimihenkilöitä, pankkien, vakuutusyhtiöiden ja median työntekijöitä.

"Vanha periaate jakautua ammattiliitoiksi toimialojen mukaan on pääpiirteissään aikansa elänyt", kommentoi yhdistymishanketta viestintäalan IG Medien -ammattiliiton puheenjohtaja Detlef Hensche.

 

Englannin kanaalin laiva- ja tunneliliikenne poikki

Taxfree-kauppaa kesällä 1999 uhkaava loppu oli hiljattain syynä Englannin kanaalin laiva- ja tunneliliikenteen pysäyttämiseen. Asialla olivat ranskalaiset kuljetustyöläiset, jotka vaativat EU:ta sallimaan taxfree-myynnin jatkumisen kesän 1999 jälkeen. Taxfree-järjestelmän lopettaminen varantaa lakkolaisten mukaan Ranskassa kymmeniätuhansia työpaikkoja.

 

ITF osti laivan

Kuljetustyöläisten kansainvälinen federaatio ITF on ostanut 13.000 bruttorekisteritonnin aluksen Lady Rebeccan. Yllättävän liikkeen tarkoituksena on voimistaa järjestön 50 vuotta jatkunutta kamppailua mukavuuslippulaivojen huonoa työsuhdepolitiikkaa vastaan.

Federaatio tekee Lady Rebeccasta maailman satamia kiertävän näyttelyaluksen. ITF:ään kuuluu runsaat 500 kuljetusalan ammattiliittoa ympäri maailmaa. Niissä on noin kuusi miljoonaa jäsentä, joista yli 600.000 on merimiehiä.

Mukavuuslippukampanjaa voimistaa myös ITF:n sopimus yhteistoiminnasta metallityöläisten kansainvälisen federaation IMF:n kanssa. Sopimus merkitsee sitä, että sorretut merenkävijät voivat odottaa konkreettista tukea paitsi satamatyöläisiltä myös IMF:n edustamilta telakkatyöläisiltä. Federaation 176 jäsenliittoon on liittynyt yli 20 miljoonaa eri alojen metallityöläistä.

 

Oaklandin sataman protestoijat oikeudessa

Neptun Jade -alus kohtasi Oaklandin satamassa Pohjois-Kaliforniassa viime syyskuussa vihaisen joukon, joka esti laivan rahdin purkamisen. Työt estäneet satamatyöläiset ja muut aktivistit osoittivat näin solidaarisuuttaan Liverpoolin erotetuille satamatyöläisille.

Varustamopuoli veti protestoijat oikeuteen, mutta kärsivät tuomioistuimen ensimmäisessä päätöksessä tappion. Osa syytetyistä sai vapauttavan tuomion. Tapauksen käsittely kuitenkin jatkuu, koska syytettynä on useita järjestöjä ja yksityishenkilöitä.

 

Brittihallitus myi osuutensa Liverpoolin satamasta

Pääministeri Tony Blairin hallitus on myynyt valtion osuuden Mersey Docks & Harbour -satamayhtiöstä, joka oli työnantajaosapuolena sataman katkerassa, 2,5 vuotta jatkuneessa kiistassa.

Hallitus omisti seitsemänneksen satamayhtiön osakkeista. Kiista päättyi helmikuussa siihen, että mielivaltaisesti erotettujen työläisten selvä enemmistö hyväksyi mutkikkaiden vaiheiden jälkeen työnantajan tarjouksen.

 

Tiesulkujen kieltoaloite uhkaa ay-oikeuksia

Ranskalaiset kuljettajat ovat viime vuosina näyttäneet useita kertoja, kuinka tehokkaita kamppailuvälineitä tiesulut ovat. Niiden tehon ovat huomanneet myös tahot, jotka esittävät EU:n komissiolle oikeutta ohjata jäsenvaltioitaan rajoittamaan tiesulkujen käyttöä.

Aloitteen tekijät pitävät oikeutta tavaroiden vapaaseen kuljettamiseen tärkeämpänä periaatteena kuin työläisten oikeutta voimakkaaseen lakkokamppailuun.

Kuljetustyöläisten kansainvälisen federaation ITF:n maantiekuljetusjaosto toteaa, että esitys sotii vakavasti EU-maiden työläisten lakko-oikeutta vastaan. Jaosto vetoaa EU-maiden hallituksiin, että ne estäisivät aloitteen etenemisen.

Jaoston mielestä paras keino ehkäistä työtaistelujen taloudellisia haittoja on parantaa kuljetustyöläisten työehtoja. Alan ammattilaisten eläkeikä tulee laskea 55 vuoteen, työaikaa lyhentää ja palkkoja korottaa, jaosto esittää.

 

Etelä-Afrikan kuljettajat voittivat tuntuvia korotuksia viikon lakolla

Etelä-Afrikan rekkaliikenteen kuljettajien lakko johti vajaassa viikossa selviin työehtojen parannuksiin. Työtaistelu pysäytti seitsemän lakkojärjestön mukaan 36.000 raskasta rahtiajoneuvoa.

Etelä-Afrikan elinkeinoelämä on täysin riippuvaista maantiekuljetuksista. Lakon vaikutukset alkoivat näkyä nopeasti eri aloilla.

Kuljettajien keskiansio on noin 500 markkaa viikossa. Kuljettajaparit saattavat olla viikkokausia yhtäjaksoisesti liikkeellä. Lähes kaikki kuljettajat kuuluvat maan mustaan enemmistöön.

 

Huumetarkastukset hidastavat Meksikon ja Yhdysvaltojen rajaliikennettä

Rahtiliikenne Meksikosta Yhdysvaltoihin on paisunut viime vuosina nopeasti. Kuvaavaa on, että Laredon rajakaupungissa rekisteröitiin vuosikymmenen sitten 185.000 rekkojen rajanylitystä, mutta määrä on nyt viisinkertainen.

Liikenteen kasvu on sopinut hyvin etelästä Yhdysvaltojen markkinoille marijuanaa ja kokaiinia kuljettaville huumekoplille, koska se on merkinnyt kätköpaikkojen moninkertaistumista.

Yhdysvaltojen tulli takavarikoi viime vuonna rajaliikenteessä 250 tonnia marijuanaa ja 26 tonnia kokaiinia. Tutkijoiden arvioiden mukaan kuitenkin vain kymmenesosa huumekuljetuksista jäi kiinni. Kiellettyä tavaraa on löytynyt paitsi rahtitavaraan kätkettynä myös rekkojen ovista, polttoainesäiliöistä, renkaista ja seinistä.

Viime kuukausina Yhdysvaltojen tulli on tehostanut tarkastuksiaan, mistä on ollut ainakin yksi seuraus: rajaliikenteen hidastuminen entisestään. Edestakaisia, muutaman kilometrin matkoja tekevä kuljettaja saattaa pystyä vain yhteen kierrokseen ylipitkässä työpäivässä.

Raja-asemien sääntöjen mukaan kuljettajien on pysyteltävä odotusaikoina ajoneuvojensa läheisyydessä.

 

EU koettaa selkeyttää rekkojen ajokieltoa

EU:n viidestätoista jäsenmaasta seitsemän kieltää rekkaliikenteen alueellaan tiettyinä aikoina viikonloppuisin ja vapaapäivinä. Kieltojen erilaiset ajankohdat vaikeuttavat EU:n komission mielestä tavaraliikennettä niin vakavasti, että kiellettyjä ajankohtia on yhdenmukaistettava.

Komissio ehdottaa, että jäsenmaat voivat estää rekkaliikenteen sunnuntaisin ja yleisinä vapaapäivinä aamuseitsemästä iltakymmeneen (kesäisin puoleenyöhöön asti). Kiellon on tarkoitus koskea vain kansainvälisiä pääteitä.

Komissio esittää myös raskaiden kuljetusajoneuvojen yllätystarkastusten lisäämistä maanteillä, satamissa ja liikennöitsijöiden tiloissa. Komissio perustelee ehdotustaan tarpeella vähentää liikenneonnettomuuksien määrää.

EU:n tilastoyhteenvedon mukaan raskas tavaraliikenne on osallisena joka viidennessä maantieonnettomuuksien kuolemantapauksessa. EU:n alueella maantieliikenteessä kuolee vuodessa 45.000 ihmistä.

Komissio perustelee tarkastusten tehostamista myös tarpeella supistaa ajoneuvojen haitallisia päästöjä ympäristöön.

 

Maaliskuu (3-98)

Uusi suurliitto Hollantiin

Kuljetusala on mukana Hollannin uudessa, puolen miljoonan jäsenen suurliitossa FNV Bondgenotenissa. Tammikuun lopulla perustettuun suurliittoon liittyi myös kemian, energia-alan, metallin, elintarviketeollisuuden, maatalouden ja palvelusektorin ay-järjestöjä.

FNV on suurin Hollannin kolmesta merkittävästä ammatillisesta keskusjärjestöstä. Sen sisäinen yhdistyminen saattaa lähivuosina edetä vielä pitemmälle. Innokkaimmat yhdistäjät puhuvat koko FNV:n muuttumisesta yhdeksi liitoksi vuoteen 2006 mennessä.

Suurliiton ideana ei ole vallan keskittäminen, vaan toiminnan rationalisointi niin, että rivijäsenten saama palvelu paranee. Uusi järjestö aikoo perustaa niin tiheän palvelupisteiden verkoston, että yhdelläkään jäsenellä ei ole matkaa yli 25 kilometriä lähimpään ay-toimistoon.

Työehtosopimusten painopiste on Hollannissa siirtymässä yritys- ja työpaikkatasolle.

Uusi suurliitto korostaa kansainvälisyyttään. Järjestö käyttää vähintään puoli prosenttia jäsenmaksutuloistaan globaaliin solidaarisuustoimintaan. Perustamiskokous lahjoitti noin viisi miljoonaa markkaa keskusjärjestön FNV:n kansainväliseen solidaarisuustyöhön.

Jäsenten kansainvälisen tietoisuuden kohottaminen on korkealla uuden liiton tehtävänasettelussa.

Järjestön jäseniä voivat palkansaajien ohella olla itsensätyöllistävät, työttömät ja eläkeläiset. Tilaa on kaikille muille paitsi sukupuolten ja rotujen välistä vihaa lietsoville ja homojen vihaajille, tuore puheenjohtaja Henk Krul määritteli.

 

Kuljetusalalle 5-vuotinen sopimus Yhdysvalloissa

Yhdysvalloissa Teamsters-ammattiliitto on päässyt yhteisymmärrykseen neljän suuren kuljetusyhtiön kanssa uudesta viisivuotisesta sopimuksesta. Neuvottelutuloksen käsittely paikallistasolla vie kuusi, kahdeksan viikkoa.

Nykyinen nelivuotinen sopimus on voimassa maaliskuun loppuun asti. Sen sopimista edelsi kolmeviikkoinen lakko.

Uusi sopimus koskee 75.000 kuljettajaa sekä varasto- ja satamatyöläistä. Sen vaikutus on kuitenkin laajempi, koska sopimus on pohjana liiton neuvotteluissa satojen pienempien kuljetusyritysten kanssa. Sopimusalana on Less than truck load (LTD) eli "vähemmän kuin koko rekka" -rahdin kuljetukset.

Uusi sopimus antaa ensimmäisenä vuonna jokaiselle työntekijälle 4.000 markan bonuksen ja kunakin muuna vuonna vajaan kahden markan tuntipalkan korotuksen. Korkein taulukkopalkka on noin 110 markkaa tunnissa.

Eläkejärjestelyt vastaavat Teamstersien elokuista sopimusta United Parcel Servicen (UPS) kanssa. Eläke voi nousta 30 palvelusvuoden jälkeen yli 16.000 markkaan kuukaudessa.

Uuden sopimuksen hyväksyneet neljä kuljetusyhtiötä tuottivat viime vuonna reilusti voittoa mutta yhteensä yli miljardi markkaa tappiota vuosina 1994-1996.

Teamstersien neuvottelijat korostavat sopimuskohtia, jotka rajoittavat tilapäistyövoiman käyttöä ja yritysten mahdollisuuksia keinotella meksikolaisten kuljetusyhtiöiden matalalla kustannustasolla. Yritykset sitoutuivat ratkaisuun, jossa ne sallivat meksikolaisten yhteistyökumppaniensa kuljettaa rahtia vain 40 kilometriä Yhdysvaltojen puolella.

Yhdysvallat, Meksiko ja Kanada muodostavat yhteisen vapaakauppa-alueen NAFTA:n.

Sopimuksessa on myös kohtia, jotka koskevat työntekijöiden työsuhdeturvaa yritysten omistajanvaihdosten yhteydessä.

 

Sotilaat hyökkäsivät Valparaison satamaan

Chilen suurimman sataman Valparaison työläiset pysäyttivät tammikuun lopulla alueen rekkaliikenteen tiesuluillaan, mutta heidän oli lopetettava protestinsa sotilasyksiköiden hyökättyä satamaan. Operaatioon osallistui kaksi kuorma-autollista merijalkaväkeä ja kaksikymmentä M-16-rynnäkkökivääreillä varustettua sotilasta.

Ryntäyksen edessä sataman ay-johtajat vetivät ay-aktiivinsa pois tiesuluilta. Työläiset protestoivat viranomaisten hitautta sataman toiminnan kehittämisessä.

 

Arvorahdin kuljettajien lakko Belgiassa

Rahan ja muun arvotavaran kuljettajat aloittivat tammikuun lopulla lakon Belgiassa. Lakkolaiset vaativat turvallisuutensa parantamista. Lakon alettua vaatimusta on käsitelty neuvotteluissa, jonka osapuolia ovat olleet ay-järjestöt, työnantajat ja maan hallitus.

Joulukuussa yhteenotossa ryöstäjien kanssa kuoli yksi arvorahdin kuljettaja, tammikuussa kaksi. Alan kuljettajien turvallisuus on viime vuosina heikentynyt nopeasti.

Lakon piirissä on useita turvallisuusalan monikansallisten yritysten Belgiassa toimivia yksiköitä.

 

Liverpoolin satamatyöläisten 28 kuukauden kamppailu päättyi

Liverpoolin satamassa syksyllä 1995 mielivaltaisesti erotetut 400 työläistä lopetti tammikuun lopulla kamppailunsa työpaikkojensa puolesta. Lakkolaisten äänestyksessä 80 prosenttia hyväksyi työnantajien esityksen, johon sisältyi kullekin työpaikkansa menettäneelle 250.000 markan korvaus. Kahdesti aiemmin työläisten selvä enemmistö hylkäsi samanlaisen tarjouksen.

Työttöminä korvauksen saaneet eivät ole oikeutettuja työttömyyspäivärahoihin ennen kuin he ovat käyttäneet loppuun irtisanomiskorvauksensa.

Liverpoolilaisten kamppailu herätti laajalti vastakaikua. Internetin avulla koordinoituun solidaarisuustoimintaan osallistui satamatyöläisiä ympäri maailmaa. Sovittuina toimintapäivinä työntekijät lopettivat työt Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Etelä-Afrikassa, Japanissa, Intiassa ja useissa Euroopan satamissa.

Kamppailu asetti Britannian satamatyöläisiä organisoivan monialaliiton TGWU:n hankalaan välikäteen, koska maan thatcherilaiset lait rajoittivat liiton mahdollisuuksia tukitoimiin. Liverpoolilaiset ja eräät heidän tukijansa syyttivät välillä liittoa ja Kuljetustyöläisten kansainvälistä federaatiota ITF:ää liian ponnettomasta toiminnasta liverpoolilaisten oikeuksien puolesta. Arvostelijat tekivät syytöksistään julkisia lehtikirjoituksillaan ja Internet-viesteillään.

Kamppailun päätyttyä ay-liikkeen voimia yhdistää tarve muuttaa Thatcherin aikaisia lakeja, jotka rajoittavat vakavasti ay-järjestöjen ja työntekijöiden toimintaoikeuksia. Työväenpuolueen nousu hallitusvaltaan viime vuonna antaa uutta toivoa ay-järjestöille, vaikka pääministeri Tony Blair onkin pitänyt etäisyyttä ay-liikkeeseen.

Helmikuun alussa Lontoossa kokoontuneet ITF-tarkastajat antoivat voimakkain sanoin tunnustusta Liverpoolin satamatyöläisten kamppailulle. Tapaamiseen osallistui sata ITF-tarkastajaa 40 maasta ympäri maailmaa. He lupasivat, että liverpoolilaisten nostama kapinalippu liehuu korkealla myös tulevaisuudessa.

Liverpoolin tapausten jälkeen yhdessäkään Britannian satamassa ei ole enää varsinaista kollektiivista työehtosopimusta.

 

Helmikuu (2-98)

Kahdelle lakkojohtajalle linnatuomio Tanskassa

Tanska (Daily Worker - Anders Fenger) Tanskan vuoden 1995 bussinkuljettajien lakon kolmelle johtajalle on annettu tuomiot lakkopaikkakunnan Esbjergin käräjillä.

Tunnettu ay-aktiivi Peter Kleist Christiansen tuomittiin linnaan kuudeksi kuukaudeksi. Toinen lakkojohtaja John Andersen sai kolmen kuukauden tuomion. Kolmas syytetty, 53-vuotias bussinkuljettaja ja lakkoaktiivi Björn Marcher määrättiin maksamaan 500 markan sakko laittoman aseen - pampun - hallussapidosta.

Christiansenia ja Andersenia syytettiin liikenteen estämisestä, levottomuuksien organisoimisesta ja omaisuuden tuhoamisesta poliisien ja rikkureiden kodeissa. Heitä syytettiin myös linja-autojen tuhoamisesta. Tuomion mukaan lakkojohtajat syyllistyivät lisäksi muiden yllyttämiseen laittomuuksiin rikkureita, poliiseja ja poliitikkoja vastaan.

Pitkä, katkera lakko oli työläisten vastaus Ri-Bus-yhtiön yksityistämishankkeeseen.

Tuomion jälkeen Christiansen kertoi toimittajille olevansa raivoissaan siitä, että tuomari oli asettunut täysin yksipuolisesti työnantajien ja poliisin puolelle.

Ay-aktiivit pelkäävät, että Esbjergin oikeusjutun lopputuloksesta muodostuu ennakkotapaus, joka avaa tietä ay-liikkeen kamppailujen kriminalisoinnille.

SiD-ammattiliiton paikallisosaston puheenjohtaja John Smith pitää oikeuden päätöstä viime vuosien ankarimpana.

Oikeusjuttua seurasi paikan päällä kahden tv-aseman kuvausryhmät ja runsaasti muita journalisteja ympäri Tanskaa.

Sadat työläiset järjestivät oikeussalin ulkopuolella mielenosoituksen, jonka osanottajat vaativat valtiota ja oikeuslaitosta olemaan kriminalisoimatta työläisten kamppailuja.

 

Torjuntavoitto Israelissa

Kuljetusalan työläisillä oli näyttävä osuus Israelin viisipäiväisessä yleislakossa ennen joulua. Yli 800.000 työntekijän lakko taivutti Benjamin Netanjahun oikeistohallituksen hyväksymään ay-liikkeen osapuoleksi neuvotteluihin, joissa käsitellään valtion yritysten yksityistämistä ja maan sosiaaliturvajärjestelmän tulevaisuutta.

Hallitus suunnittelee sosiaaliturvaan raskaita heikennyksiä.

 

Armoton suunnitelma alistaa Australian satamatyöläiset

Australiassa on paljastunut armoton hanke alistaa maan satamien järjestäytyneet satamatyöläiset isäntävallalle. Suunnitelman mukaan satamiin sijoitettaisiin entisistä poliiseista ja sotilaista koottuja yksiköitä lopettamaan ay-liikkeen vaikutusvalta.

Hanke paljastui joulukuun alussa, jolloin rikkureiden koulutus oli jo alkanut Arabiemiirikuntiin kuuluvassa Dubaissa.

Suunnitelman paljastuttua Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF uhkasi Arabiemiirikuntien satamia boikotilla, ellei maa välittömästi lopeta tukeaan hämärämiesten puuhalle. Dubain Rashid ja Jebel Ali kuuluvat laajan kauttaliikenteen vuoksi maailman vilkkaimpiin konttisatamiin. Australialaisten toimittajien mukaan erikoiskoulutukseen Dubain viranomaisilta vuokratulle satama-alueelle oli saapunut vähintään 200 miestä.

Hanke on uusi siirto kiistassa siitä, miten Australian satamia kehitetään. Nykyinen oikeistohallitus on ajanut uudistuksia, jotka heikentäisivät olennaisesti satamatyöläisten ay-liikkeen vaikutusvaltaa. Maan maataloustuottajien liitto on tukenut aktiivisesti hallituksen uudistushanketta. Australian maataloustuottajat ovat laajan vientinsä vuoksi satamien merkittäviä asiakkaita.

Hankkeen paljastuttua australialainen Fynvest-vartiointiliike myönsi etsineensä sotilasalan julkaisuissa miehiä, jotka Dubain koulutusvaiheen jälkeen sijoitettaisiin Kaukoidän satamiin.

Australian oppositio on varoittanut, että sotilastaustaisten yksiköiden sijoittaminen maan satamiin johtaisi ennenkokemattomaan väkivaltaan.

Työelämän suhteista vastaava ministeri Richard Alston on puolestaan todennut, että satamien ammattiliiton MUA:n toiminta uhkaa viedä Australian liike-elämältä 5,5 miljardin markan kaupat Lähi-idässä.

 

Laite huomaa nukahtamisen

Eteläafrikkalaiset tutkijat ovat kehittäneet laitteen, josta on apua nukahtelun estämisessä. Suojakypärään kiinnitetty laite varoittaa äänimerkeillä, jos kypärän kantajan silmät pysyvät suljettuina yli kaksi sekuntia.

Kehitystyö on tehty Etelä-Afrikan kaivosteollisuuden aloitteesta. Työntekijöiden nukahtelu on merkittävä riskitekijä maan avolouhoksilla.

Eteläafrikkalaiset uskovat, että laitteelle löytyy runsaasti sovellutuksia liikenteessä ja yksitoikkoisessa tuotannossa.

 

Rotterdam rajoittaa satamansa saasteita

Rotterdamin sataman viranomaiset esittivät 1980-luvun puolivälissä Reinin varrelle sijoittuneille saksalaisille kemiantehtaille, että ne rajoittaisivat saastepäästöjään. Aiheen aloitteeseen antoivat tutkimukset, jotka paljastivat, että joenpohja Rotterdamin sataman alueella oli pahasti saastunutta.

Tutkijat vaativat joen yläjuoksun tehtaita rajoittamaan raskasmetallien ja muiden haitallisten aineiden päästöjään 70-90 prosenttia.

Aloite johti epäröinnin jälkeen saksalais-hollantilaiseen sopimukseen vuonna 1991. Vuonna 1995 uuden sopimuksen neuvottelujen aikana Rotterdamin sataman viranomaiset näyttivät saksalaisen osapuolen edustajille joenpohjasta ruopatun myrkyttyneen maa-aineksen varastoja, jotka vaativat yhtä paljon tilaa kuin 350 jalkapallokenttää.

Se vakuutti saksalaiset uuden sopimuksen tarpeesta, ja saksalaiset suostuivat suuriin investointeihin Reinin yläjuoksun tuotantolaitoksissa vuoteen 2000 mennessä.

Työ vähentää sataman tulevien ruoppausten vahingollisuutta alueen työntekijöille.

 

Nigerialaiset tankkerit boikottiin

Kuljetustyöläisten kansainvälinen liitto ITF on yhtynyt nigerialaista öljyä kuljettavien tankkereiden boikottiin. Kampanja tähtää Nigeriassa mielivaltaisesti pidätettyjen ay-johtajien Frank Kokorin ja Milton Dabibin vapauttamiseen.

Sotilaiden diktatorisesti hallitsema Nigeria saa yli 90 prosenttia vientituloistaan öljy- ja kaasutoimituksistaan kansainvälisille markkinoille. Nigerian hallitus saa suuren osan tuloistaan öljy- ja kaasusektorilta.

 

Johtajille miljoonia Yhdysvalloissa

Yhdysvalloissa suuryritysten johtajilla menee palkkapäivinä hyvin. Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin 1445 keskeisen yrityksen ylimpien johtajien palkat vuonna 1996.

Korkeimpia palkkoja ja niihin verrattavia tuloja saivat rahalaitosten johtajat: keskimäärin kymmenen miljoonaa markkaa vuodessa. Kakkoseksi sijoittuneet vakuutusalan pomot keräsivät keskimäärin viisi miljoonaa markkaa vuodessa.

Kuljetusalan yritysjohtajien oli tyytyminen 2,8 miljoonan markan vuosituloihin eli 230.000 markkaan kuukaudessa. Johtaja, joka teki tällä palkalla aamusta iltaan töitä ja uurasti viikonloppuisinkin, ansaitsi noin tuhat markkaa tunnissa.