Ihmisoikeuskasvatus laeissa ja asetuksissa
Kansainväliset suositukset
Ihmisoikeuskasvatuksen vuosikymmen
(1995-2004) on päättymässä. Sen aluksi joulukuussa 1994 YK:n
yleiskokous kehotti kaikkia jäsenvaltioita laatimaan
kansallisen toimintaohjelman ihmisoikeuskasvatuksen
edistämiseksi, ja vuonna 1997 UNESCO:n Suomessa pidetyn
alueellisen seminaarin pohjalta annettiin kaksi konkreettista
suositusta:
1. Ihmisoikeuskasvatus tulisi sisällyttää
koulujen opetussuunnitelmaan
2. Opettajien tulisi saada riittävää koulutusta
ihmisoikeuksista
Edelleenkin vain pieni osa YK:n
jäsenvaltioista on ryhtynyt toimenpiteisiin
ihmisoikeuskasvatuksen turvaamiseksi ja kehittämiseksi
maassaan. Esimerkiksi Suomi ei ole toistaiseksi ole laatinut
kansallista toimintaohjelmaa, eikä muutoinkaan turvannut
ihmisoikeuskasvatusta kouluissa, opettajankoulutuslaitoksessa
tai viranomaisissa.
Ihmisoikeuskasvatus Suomen laissa
Ihmisoikeuksia ei ole suoraan sisällytetty
Suomen koulujärjestelmää säätelevään lainsäädäntöön.
Alle on listattu ihmisoikeuksiin laajassa mielessä liittyvät
viittaukset tällä hetkellä voimassa olevista lukio-,
ammatillista- ja peruskoulutusta säätelevissä laeissa ja
asetuksissa.
Viittaukset ihmisoikeuksiin Suomen laissa
antavat käsityksen siitä, että ihmisoikeudet tulisi
sisällyttää kaikkeen opetukseen ns. läpäisyperiaatteena.
Ihmisoikeudet.net on rakennettu tämän perusajatuksen pohjalle,
ja Opsista luokkahuoneeseen -
osio antaa vinkkejä siitä, miten ihmisoikeuskasvatusta voidaan
toteuttaa opetussuunnitelmien puitteissa.

Lukio
Voimassa olevan lukiolain (21.8.1998 / 629) 2
pykälässä todetaan, että
"Lukiokoulutuksen tavoitteena on
tukea opiskelijoiden kasvamista hyviksi ja tasapainoisiksi
ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille
jatko-opintojen, työelämän, harrastusten sekä
persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta
tarpeellisia tietoja ja taitoja. (..) Lisäksi koulutuksen tulee
tukea opiskelijoiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja
muutoin kehittää itseään elämänsä aikana."
Lukiokoulutusta säätelevän asetuksen (14.11.2002
/ 955) 3 pykälässä todetaan lukiokoulutuksen yleisistä
tavoitteista, että
"Lähtökohtana opetuksessa on
elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen. (..) Opetuksen
tulee tukea opiskelijan kasvua aikuisen vastuuseen omasta ja
muiden ihmisten hyvinvoinnista, elinympäristön tilasta sekä
kansalaisyhteiskunnan toimivuudesta. .. Opetuksen pitää
kannustaa opiskelijaa toimimaan opiskeluyhteisössä ja
yhteiskunnassa paikallisesti, kansallisesti ja
kansainvälisesti. Tavoitteena on, että opiskelija oppii
edistämään yhdessä muiden kanssa ihmisoikeuksia,
demokratiaa, tasa-arvoa ja kestävää kehitystä."

Ammatillinen koulutus
Ammatillista koulutusta säätelevässä
laissa (21.8.1998/630) koulutuksen tavoitteissa todetaan 5
pykälässä, että
"Ammatillisen peruskoulutuksen
tavoitteena on antaa opiskelijoille ammattitaidon
saavuttamiseksi tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä valmiuksia
itsenäisen ammatin harjoittamiseen.
Koulutuksen tavoitteena on lisäksi tukea
opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi
ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille
jatko-opintojen, harrastusten sekä persoonallisuuden
monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja
taitoja sekä tukea elinikäistä oppimista."
Asetuksessa ammatillisen koulutuksen tavoittitteista
(213/1999) todetaan, että
"Opiskelijasta kehittyy
vastuuntuntoinen ja velvollisuuksistaan huolehtiva kansalainen
ja työyhteisön jäsen. (...) Koulutuksen tulee edistää
demokratiaa, miesten ja naisten tasa-arvoa kaikilla yhteiskunnan
aloilla ja yleistä tasa-arvoa työelämässä ja
yhteiskunnassa."

Perusopetus
Perusopetuslain (21.8.1998/628) 2
pykälässä todetaan opetuksen tavoitteista, että
"Tässä laissa tarkoitetun opetuksen
tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti
vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille
elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja."
|