Ihmisoikeudet.net - etusivulle
Teemat Sanasto Haku Tutkimus Opettajalle På svenska
  Etusivu > Opettajalle > Mitä on ihmisoikeuskasvatus > Ihmisoikeuskasvatus laeissa ja asetuksissa
Ihmisoikeuskasvatus laeissa ja asetuksissa

Kansainväliset suositukset

Ihmisoikeuskasvatuksen vuosikymmen (1995-2004) on päättymässä. Sen aluksi joulukuussa 1994 YK:n yleiskokous kehotti kaikkia jäsenvaltioita laatimaan kansallisen toimintaohjelman ihmisoikeuskasvatuksen edistämiseksi, ja vuonna 1997 UNESCO:n Suomessa pidetyn alueellisen seminaarin pohjalta annettiin kaksi konkreettista suositusta: 

1. Ihmisoikeuskasvatus tulisi sisällyttää koulujen opetussuunnitelmaan 
2. Opettajien tulisi saada riittävää koulutusta ihmisoikeuksista

Edelleenkin vain pieni osa YK:n jäsenvaltioista on ryhtynyt toimenpiteisiin ihmisoikeuskasvatuksen turvaamiseksi ja kehittämiseksi maassaan. Esimerkiksi Suomi ei ole toistaiseksi ole laatinut kansallista toimintaohjelmaa, eikä muutoinkaan turvannut ihmisoikeuskasvatusta kouluissa, opettajankoulutuslaitoksessa tai viranomaisissa.

Ihmisoikeuskasvatus Suomen laissa

Ihmisoikeuksia ei ole suoraan sisällytetty Suomen koulujärjestelmää säätelevään lainsäädäntöön. Alle on listattu ihmisoikeuksiin laajassa mielessä liittyvät viittaukset tällä hetkellä voimassa olevista lukio-, ammatillista- ja peruskoulutusta säätelevissä laeissa ja asetuksissa. 

Viittaukset ihmisoikeuksiin Suomen laissa antavat käsityksen siitä, että ihmisoikeudet tulisi sisällyttää kaikkeen opetukseen ns. läpäisyperiaatteena. Ihmisoikeudet.net on rakennettu tämän perusajatuksen pohjalle, ja Opsista luokkahuoneeseen - osio antaa vinkkejä siitä, miten ihmisoikeuskasvatusta voidaan toteuttaa opetussuunnitelmien puitteissa.

Lukio

Voimassa olevan lukiolain (21.8.1998 / 629) 2 pykälässä todetaan, että

"Lukiokoulutuksen tavoitteena on tukea opiskelijoiden kasvamista hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille jatko-opintojen, työelämän, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja. (..) Lisäksi koulutuksen tulee tukea opiskelijoiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana."

Lukiokoulutusta säätelevän asetuksen (14.11.2002 / 955) 3 pykälässä todetaan lukiokoulutuksen yleisistä tavoitteista, että

"Lähtökohtana opetuksessa on elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen. (..) Opetuksen tulee tukea opiskelijan kasvua aikuisen vastuuseen omasta ja muiden ihmisten hyvinvoinnista, elinympäristön tilasta sekä kansalaisyhteiskunnan toimivuudesta. .. Opetuksen pitää kannustaa opiskelijaa toimimaan opiskeluyhteisössä ja yhteiskunnassa paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti. Tavoitteena on, että opiskelija oppii edistämään yhdessä muiden kanssa ihmisoikeuksia, demokratiaa, tasa-arvoa ja kestävää kehitystä."

Ammatillinen koulutus 

Ammatillista koulutusta säätelevässä laissa (21.8.1998/630) koulutuksen tavoitteissa todetaan 5 pykälässä, että

"Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä valmiuksia itsenäisen ammatin harjoittamiseen.

Koulutuksen tavoitteena on lisäksi tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille jatko-opintojen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä tukea elinikäistä oppimista."

Asetuksessa ammatillisen koulutuksen tavoittitteista (213/1999) todetaan, että

"Opiskelijasta kehittyy vastuuntuntoinen ja velvollisuuksistaan huolehtiva kansalainen ja työyhteisön jäsen. (...) Koulutuksen tulee edistää demokratiaa, miesten ja naisten tasa-arvoa kaikilla yhteiskunnan aloilla ja yleistä tasa-arvoa työelämässä ja yhteiskunnassa."

Perusopetus

Perusopetuslain (21.8.1998/628) 2 pykälässä todetaan opetuksen tavoitteista, että

"Tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja."