Oppia ihmisoikeuksista
Ihmisoikeuskasvatuksen ensisijaisena ja
perimmäisenä tarkoituksena on antaa yksilöille keinoja
omien ja muiden oikeuksien puolustamiseen. Oikeudellisesta näkökulmasta
ihmisoikeuskasvatuksen sisältö pohjautuu lähinnä kansainvälisiin
ihmisoikeusasiakirjoihin. Peruskivenä voidaan pitää
YK:n yleismaailmallista ihmisoikeusjulistusta.
Ihmisoikeusjulistusta täydentävät lukuisat
erityiskysymyksiä käsittelevät yleismaailmalliset
ihmisoikeussopimukset, joista keskeisimmät ovat kansalais- ja
poliittisten oikeuksien sopimus, taloudellisten, sosiaalisten ja
sivistyksellisten oikeuksien sopimus, rotusyrjinnän poistamista
koskeva sopimus, naisten syrjinnän poistamista koskeva sopimus,
kidutuksen ja muun julman, epäinhimillisen tai halventavan
kohtelun tai rangaistuksen vastainen sopimus sekä lapsen
oikeuksien sopimus. Kaikki sopimukset sitovat myös
Suomea.
YK:n suositusten mukaan myös humanitaarinen
oikeus eli ns. sodan säännöt tulisi sisällyttää
ihmisoikeuskasvatukseen jo rauhan aikana. Lisäksi
ihmisoikeuskasvatuksessa tulisi ottaa huomioon myös
alueellisesti merkittävät sopimukset. Suomalaisten oikeussuojan
kannalta merkittäviä sopimuksia ovat Euroopan ihmisoikeussopimus
ja Euroopan sosiaalinen peruskirja.
Käytännössä monet ihmisoikeudet on
turvattu kansallisella lainsäädännöllä. Tällöin puhutaan
yleensä perusoikeuksista. Suomessa toteutettiin vuonna 1995 ns.
perusoikeusuudistus ja vuonna 2000 tuli voimaan uusi
perustuslaki. Uuden perustuslain 2. luku sisältää luettelon
perusoikeuksista, jotka heijastelevat myös kansainvälisten
ihmisoikeussopimusten sisältöä.
Ihmisoikeuskasvatuksessa on tärkeää myös
kiinnittää huomiota keinoihin, joilla ihmisoikeuksia voidaan valvoa ja
joilla ihmisoikeusloukkauksiin voidaan puuttua.
|