|
Rotusyrjinnän vastainen sopimus
Koko nimi: Kaikkinaisen rotusyrjinnän
poistamista koskeva kansainvälinen yleissopimus
Hyväksytty YK:n yleiskokouksessa: 21.12.1965
Avattu allekirjoittamista varten: 7.3.1966
Kansainvälinen voimaantulo: 4.1.1969
Voimaan Suomen osalta: 13.8.1970
Osapuolia: 135
Tämän yleissopimuksen sopimusvaltiot,
ottaen huomioon, että Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirja
nojautuu kaikkien ihmisten synnynnäisen arvon ja
yhdenvertaisuuden periaatteisiin ja että kaikki jäsenvaltiot
ovat sitoutuneet yhdessä ja erikseen yhteistyössä Järjestön
kanssa ryhtymään toimiin sen Yhdistyneiden Kansakuntien
tavoitteen toteuttamiseksi, jonka tarkoituksena on edistää ja
rohkaista yleismaailmallista ihmisoikeuksien ja perusvapauksien
kunnioittamista ja soveltamista kaikkien osalta rotuun,
sukupuoleen. kieleen tai uskontoon katsomatta,
ottaen huomioon, että Ihmisoikeuksien
yleismaailmallinen julistus toteaa että kaikki ihmiset ovat
syntyneet vapaina ja arvoltaan ja oikeuksiltaan yhdenvertaisina
ja että jokaisella on oikeus kaikkiin julistuksessa
mainittuihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista,
varsinkaan rotuun, ihonväriin tai kansalliseen alkuperään
perustuvaa erottelua, ottaen huomioon, että Yhdistyneet
Kansakunnat on tuominnut kolonialismin ja kaiken siihen
liittyvän erottelun ja syrjinnän, millä tavoin ja missä
tahansa se esiintyykin, ja että itsenäisyyden myöntämistä
siirtomaille ja siirtomaakansoille koskeva julistus 14
päivältä joulukuuta 1960 (yleiskokouksen päätöslauselma
1514 (XV) on vahvistanut ja juhlallisesti todennut niiden nopean
ja ehdottoman lopettamisen välttämättömyyden,
ottaen huomioon, että Yhdistyneiden
Kansakuntien kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskeva
julistus 20 päivältä marraskuuta 1963 (yleiskokouksen
päätöslauselma 1904 (XVIII) juhlallisesti vahvistaa, että on
välttämätöntä pikaisesti lopettaa rotusyrjintä kaikissa
ilmenemismuodoissaan koko maailmassa ja varmistaa ihmisarvolle
kuuluva ymmärtämys ja kunnioitus.
Vakuuttuneina siitä, että jokainen rotujen
väliseen erotukseen perustuva oppi paremmuudesta on
tieteellisesti väärä, moraalisesti tuomittava, sosiaalisesti
epäoikeudenmukainen ja vaarallinen ja että rotusyrjinnällä
ei missään ole teoreettista eikä käytännöllistä
oikeutusta,
Vahvistaen, että ihmisten välinen rotuun.
Ihonväriin ja etniseen alkuperään perustuva syrjintä on
kansojen välisten ystävällisten ja rauhanomaisten suhteiden
esteenä sekä omiaan häiritsemään kansojen välistä rauhaa
ja turvallisuutta samoin kuin samassa valtiossa lähekkäin
asuvien ihmisten välisiä hyviä suhteita,
Vakuuttuneina siitä, että roturajojen
olemassaolo on ristiriidassa jokaisen ihmisyhdyskunnan
ihanteiden kanssa,
Erittäin huolestuneina eräissä osissa
maailmaa vielä esiintyvistä rotusyrjinnän ilmauksista sekä
hallitusten rotuylemmyyteen tai - vihaan perustuvasta
politiikasta, kuten apartheid-, erottelu- tai
hajotuspolitiikasta,
Vakaana aikomuksenaan ryhtyä kaikkiin
välttämättömiin toimiin rotusyrjinnän pikaiseksi
lopettamiseksi sen kaikissa ilmenemismuodoissa sekä estämään
ja taistelemaan rotuylemmyyteen perustuvia oppeja ja
käytäntöä vastaan rotujen välisen ymmärtämyksen
edistämiseksi sekä kaikkinaisesta rotuerottelusta ja
rotusyrjinnästä vapaan kansainvälisen yhteisön
rakentamiseksi,
Palauttaen mieleen Kansainvälisen
työjärjestön vuonna 1958 hyväksymän yleissopimuksen, joka
koskee työmarkkinoilla ja ammatin harjoittamisessa tapahtuvaa
syrjintää sekä Yhdistyneiden Kansakuntien kasvatus- tiede- ja
kulttuurijärjestön vuonna 1960 hyväksymän yleissopimuksen
syrjinnän vastustamiseksi opetuksen alalla,
Tahtoen toteuttaa Yhdistyneiden Kansakuntien
kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevan julistuksen
periaatteet sekä varmistaa tätä tarkoittavien
käytännöllisten toimien pikaisen toteuttamisen,
ovat sopineet seuraavasta:
I OSA
1 artikla
1. Tässä yleissopimuksessa tarkoittaa käsite
"rotusyrjintä" kaikkea rotuun. Ihonväriin.
Syntyperään tahi kansalliseen tai etniseen alkuperään
perustuvaa erottelua, poissulkemista tai etuoikeutta, jonka
tarkoituksena tai seurauksena on ihmisoikeuksien ja
perusvapauksien tasapuolisen tunnustamisen, nauttimisen tai
harjoittamisen mitätöiminen tai rajoittaminen poliittisella,
taloudellisella, sosiaalisella, sivistyksellisellä tai jollakin
muulla julkisen elämän alalla.
2. Tämä yleissopimus ei koske sitä erottelua, poissulkemista,
rajoittamista tai etuoikeuksien myöntämistä, jota tämän
yleissopimuksen sopimusvaltio harjoittaa kansalaisten ja
ei-kansalaisten välillä.
3. Minkään tässä yleissopimuksessa ei ole tulkittava
vaikuttavan sopimusvaltioiden kansallisuutta, kansalaisuutta tai
kansalaistamista koskevaan lainsäädäntöön edellyttäen,
että tällaiset säännökset eivät aiheuta syrjintää
mitään erityistä kansallisuutta kohtaan.
4. Rotusyrjinnäksi ei ole katsottava erityisiä toimenpiteitä,
joiden ainoana tarkoituksena on taata riittävä edistys
tietyille rodullisille tai etnisille ryhmille tahi yksilöille,
jotka tarvitsevat välttämättömänä pidettävää suojelua
sen varmistamiseksi, että nämä ryhmät tai yksilöt voivat
yhtäläisesti nauttia ja käyttää ihmisoikeuksia ja
perusvapauksia. Edellytyksenä on kuitenkin, että tällaiset
toimet eivät johda erilaisten oikeuksien voimassa pitämiseen
eri roturyhmille ja että niitä ei jatketa sen jälkeen, kun
tavoite, jonka vuoksi niihin ryhdyttiin, on saavutettu.
2 artikla
1. sopimusvaltiot tuomitsevat rotusyrjinnän ja sitoutuvat
kaikin asianmukaisin keinoin viipymättä ryhtymään
rotusyrjinnän poistamiseen sen kaikissa ilmenemismuodoissa
sekä kaikkien rotujen välisen ymmärtämyksen edistämiseen,
Ja tässä tarkoituksessa:
a) jokainen sopimusvaltio sitoutuu olemaan ryhtymättä
mihinkään rotusyrjintää sisältävään tekoon tai
rotusyrjinnän harjoittamiseen ihmisiä, ihmisryhmiä tai
laitoksia kohtaan sekä varmistamaan, että kaikki julkiset
viranomaiset ja julkiset laitokset, niin kansalliset kuin
paikallisetkin, toimivat tämän velvoituksen mukaisesti;
b) jokainen sopimusvaltio sitoutuu olemaan kannattamatta,
puolustamatta tai avustamatta minkään henkilön tai
järjestön harjoittamaa rotusyrjintää;
c) jokaisen sopimusvaltion on ryhdyttävä tehokkaisiin toimiin
hallituspolitiikan samoin kuin kansallisesti ja paikallisesti
käytettävien toimintatapojen tarkistamiseksi sekä kaikkien
sellaisten lakien ja asetusten muuttamiseksi, peruuttamiseksi
tai kumoamiseksi, jotka synnyttävät tai säilyttävät
rotusyrjintää, missä tahansa sitä esiintyykin;
d) jokaisen sopimusvaltion tulee kieltää ja lopettaa kaikin
tarkoituksenmukaisin keinon, niihin luettuna olosuhteiden
vaatimat lainsäädäntötoimet, jokaisen henkilön, ryhmän tai
järjestön harjoittama rotusyrjintä;
e) jokainen sopimusvaltio sitoutuu asianmukaisesti suosimaan
yhdentymiseen pyrkiviä, eri rotuja edustavia järjestöjä ja
liikkeitä sekä muita rotujen välisiä esteitä poistavia
toimenpiteitä, niin myös vastustamaan kaikkea, mikä on omiaan
vahvistamaan rotuerottelua. 2. Sopimusvaltioiden tulee, milloin
olosuhteet antavat aihetta, ryhtyä sosiaalisella,
taloudellisella, sivistyksellisellä ja muilla aloilla
erityisiin ja konkreettisiin toimiin riittävän kehityksen ja
suojelun varmistamiseksi tietyille roturyhmille tai niihin
kuuluville yksilöille, jotta niille taattaisiin täydelliset ja
yhtäläiset oikeudet ihmisoikeuksien ja perusvapauksien
nauttimiseen. Nämä toimenpiteet eivät missään tapauksessa
saa johtaa siihen. Että pidetään voimassa erilaisia tai
erityisiä oikeuksia eri roturyhmiä varten sen jälkeen. Kun
tavoitteet, Joiden vuoksi niihin ryhdyttiin, on saavutettu.
3 artikla
Sopimusvaltiot tuomitsevat varsinkin rotuerottelun ja
apartheidin ja sitoutuvat estämään, kieltämään ja
poistamaan kaiken tämän luontoisen toiminnan tuomiovaltaansa
kuuluvilla alueilla.
4 artikla
Sopimusvaltiot tuomitsevat kaiken propagandan ja kaikki
järjestöt, joiden perustana ovat aatteet tai opit jonkin rodun
tahi samaa ihonväriä tai etnistä alkuperää olevan
henkilöryhmän paremmuudesta tai jotka pyrkivät perustelemaan
tai edistämään rotuvihaa ja syrjintää missä muodossa
tahansa, sekä sitoutuvat ryhtymään välittömiin
positiivisiin toimiin poistaakseen kaiken sellaisen syrjinnän
ja siihen yllyttämisen. Niiden tulee tässä tarkoituksessa,
huomioon ottaen Ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen
sisältyvät periaatteet ja tämän yleissopimuksen 5 artiklassa
erityisesti luetellut oikeudet, mm;
a) selittää lain mukaan rangaistaviksi teoiksi kaiken
rodulliseen ylemmyyteen tai vihaan perustuvien aatteiden
levittämisen. Rotusyrjintään kehottamisen samoin kuin kaikki
väkivaltaiset teot tai yllyttämisen sellaisiin tekoihin toista
rotua tai toista ihonväriä tahi etnistä alkuperää olevaa
henkilöryhmää vastaan, samoin kuin myös kaiken
rotusortotoiminnan avustamisen, sen rahoittamisen mukaan
lukien;
b) selittää laittomiksi ja kieltää järjestöt samoin kuin
organisoitu ja muu propagandatoiminta, joka edistää
rotusyrjintää ja siihen yllyttää, sekä pitää tällaisiin
järjestöihin tai tällaiseen toimintaan osallistumista lain
mukaan rangaistavan tekona; sekä
c) kieltää valtiollisia tai paikallisia julkisia viranomaisia
tai laitoksia edistämästä rotusyrjintää tai siihen
kiihottamasta.
5 artikla
Tämän yleissopimuksen 2 artiklassa lueteltujen
perusvelvoitusten mukaisesti sopimusvaltiot sitoutuvat
kieltämään ja lopettamaan rotusyrjinnän sen kaikissa
muodoissa sekä takaamaan jokaiselle rotuun, ihonväriin tai
kansalliseen tahi etniseen alkuperään katsomatta
yhdenvertaisuuden lain edessä varsinkin seuraavien oikeuksien
osalta:
a) oikeus yhtäläiseen kohteluun tuomioistuimissa ja muissa
oikeudenkäyttöelimissä;
b) oikeus henkilökohtaiseen turvallisuuteen ja valtion antamaan
suojaan julkisen viranomaisen tai yksilön, ryhmän tahi
laitoksen taholta tulevaa väkivaltaa tai ruumiillista
loukkausta vastaan:
c) poliittiset oikeudet, erityisesti oikeudet osallistua
vaaleihin - äänestää, ja olla ehdokkaana vaaleissa - yleisen
ja yhtäläisen äänioikeuden perusteella, osallistua
hallitukseen sekä julkisten asioiden hoitoon kaikilla tasoilla
sekä päästä yhtäläisesti osalliseksi julkisista
palveluksista;
d) muut kansalaisoikeudet. Erityisesti; 1. oikeus vapaasti
liikkua ja valita asuinpaikka valtion rajojen sisällä; 2.
oikeus lähteä maasta, myös omasta, sekä palata sinne; 3.
oikeus kansalaisuuteen; 4. oikeus solmia avioliitto ja valita
aviopuoliso; 5. oikeus omistaa omaisuutta yksin sekä yhdessä
muiden kanssa; 6. oikeus saada perintö; 7. oikeus ajatuksen,
omantunnon ja uskonnon vapauteen; 8. oikeus mielipiteen ja
ilmaisun vapauteen; 9. oikeus rauhanomaisessa tarkoituksessa
kokoontua ja perustaa yhdistyksiä;
e) taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet.
Erityisesti: 1. oikeus työhön, työn vapaaseen valintaan,
oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin, suojaan
työttömyyttä vastaan, samaan palkkaan samasta työstä sekä
oikeudenmukaiseen ja riittävään palkkaukseen; 2. oikeus
ammattiyhdistysten perustamiseen ja niihin liittymiseen; 3.
oikeus asuntoon; 4. oikeus yleiseen terveyden- ja
lääkärinhoitoon, sosiaaliturvaan ja sosiaalihuoltoon; 5.
oikeus opetukseen ja ammattikasvatukseen; 6. yhtäläinen oikeus
osallistua sivistystoimintaan;
f) oikeus päästä jokaiseen yleisölle tarkoitettuun paikkaan
tai palvelulaitokseen kuten liikennevälineisiin, hotelleihin,
ravintoloihin, kahviloihin, teattereihin ja puistoihin.
6 artikla
Sopimusvaltioiden tulee taata jokaiselle tuomiovaltansa
piirissä olevalle asianmukaisten kansallisten tuomioistuinten
ja muiden valtion laitosten välityksellä tehokas suoja ja
oikeuskeinot jokaista rotusyrjintänä idettävää tekoa
vastaan, joka tämän yleissopimuksen vastaisesti luokkaa
asianomaisen ihmisoikeuksia ja perusvapauksia, sekä oikeus
hakea näissä tuomioistuimissa mainitunlaisen syrjinnän
aiheuttamasta vahingosta oikeudenmukaista ja riittävää
korvausta tai hyvitystä.
7 artikla
Sopimusvaltiot sitoutuvat ryhtymään välittömiin ja
tehokkaisiin toimiin varsinkin opetuksen, kasvatuksen,
sivistyksen ja tiedotustoiminnan alalla rotusyrjintään
johtavien ennakkoluulojen poistamiseksi sekä kansojen ja
rodullisten tai etnisten ryhmien välisen ymmärtämyksen,
suvaitsevuuden ja ystävyyden edistämiseksi samoin kuin
Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan, Ihmisoikeuksien
yleismaailmallisen julistuksen, Yhdistyneiden Kansakuntien
kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskevan julistuksen ja
tämän yleissopimuksen tarkoitusperien ja periaatteiden
tunnetuksi tekemiseksi.
II OSA
8 artikla
1. On perustettava rotusyrjinnän poistamista käsittelevä
komitea (josta jäljempänä käytetään nimitystä
"komitea"), johon kuuluu 18 sopimusvaltioiden
kansalaistensa keskuudesta valitsemaa moraalisesti
korkeatasoista ja tasapuoliseksi tunnustettua asiantuntijaa,
jotka toimivat yksityishenkilöinä. Heitä valittaessa on
kiinnitettävä huomiota tasapuoliseen maantieteelliseen
jakautumiseen sekä siihen, että eri sivistysmuodot ja
tärkeimmät oikeusjärjestelmät ovat edustettuina.
2. Komitean jäsenet valitaan salaisella äänestyksellä
sopimusvaltioiden nimeämistä henkilöistä. Kukin
sopimusvaltio saa nimetä yhden henkilön kansalaistensa
keskuudesta.
3. Ensimmäinen vaali toimitetaan kuuden kuukauden kuluttua
tämän yleissopimuksen voimaantulosta. Vähintään kolme
kuukautta ennen kutakin vaalipäivää Yhdistyneiden
Kansakuntien pääsihteerin tulee sopimusvaltioille osoitetussa
kirjelmässä kehottaa niitä nimeämään ehdokkaansa kahden
kuukauden kuluessa. Pääsihteerin tulee laatia
aakkosjärjestyksessä luettelo kaikista näin nimetyistä
henkilöistä sekä ilmoittaa mitkä sopimusvaltiot ovat heidät
nimenneet, ja toimittaa luettelo sopimusvaltioille.
4. Komitean jäsenten vaali toimitetaan sopimusvaltioiden
kokouksessa, jonka pääsihteeri kutsuu koolle Yhdistyneiden
Kansakuntien päämajaan. Tässä kokouksessa, joka on
päätösvaltainen kahden kolmasosan sopimusvaltioista ollessa
edustettuina, komiteaan valitaan ne ehdokkaat, jotka saavat
suurimman äänimäärän ja ehdottoman enemmistön
sopimusvaltioiden läsnäolevien ja äänestävien edustajien
äänistä.
5.
a) Komitean jäsenet valitaan neljän vuoden toimikaudeksi.
Ensimmäisessä vaalissa valituista yhdeksän jäsenen
toimikausi päättyy kuitenkin kahden vuoden kuluttua.
Välittömästi ensimmäisen vaalin jälkeen todetaan näiden
yhdeksän jäsenen nimet arvonnassa, jonka komitean
puheenjohtaja suorittaa.
b) Tilapäisesti vapautuneet paikat täytetään siten, että se
sopimusvaltio, jonka asiantuntija on lakannut toimimasta
komitean jäsenenä, nimeää kansalaisistaan toisen
asiantuntijan jonka komitea hyväksyy.
6. Jäsenvaltioiden tulee vastata komitean jäsenten kuluista
heidän suorittaessaan komitean tehtäviä.
9 artikla
1. Sopimusvaltiot sitoutuvat toimittamaan Yhdistyneiden
Kansakuntien pääsihteerille komitean harkittavaksi kertomuksen
niistä lainsäädännöllisistä, oikeudellisista,
hallinnollisista ja muista toimista, joihin ne ovat ryhtyneet
saattaakseen voimaan tämän yleissopimuksen
määräykset:
a) yhden vuoden kuluessa siitä, kun yleissopimus on tullut
voimaan kysymyksessä olevan valtion osalta; ja
b) tämän jälkeen joka toinen vuosi ja milloin komitea
pyytää. Komitea voi pyytää sopimusvaltiolta
lisätietoja.
2. Komitea toimittaa vuosittain kertomuksen toiminnastaan
pääsihteerin välityksellä Yhdistyneiden Kansakuntien
yleiskokoukselle ja saa esittää sopimusvaltioilta saatuihin
kertomuksiin ja tietoihin perustuvia ehdotuksia ja yleisiä
suosituksia. Tällaiset ehdotukset ja yleiset suoritukset on
tiedotettava yleiskokoukselle yhdessä sopimusvaltioiden
mahdollisesti esittämien huomautusten kanssa.
10 artikla
1. Komitea hyväksyy menettelysääntönsä.
2. Komitea valitsee virkamiehensä kahden vuoden
toimikaudeksi.
3. Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteeri asettaa komitean
käyttöön sihteeristön.
4. Komitean kokoukset pidetään yleensä Yhdistyneiden
Kansakuntien päämajassa.
11 artikla
1. Jos sopimusvaltio katsoo, että toinen sopimusvaltio ei
noudata yleissopimuksen säännöksiä, sillä on oikeus saattaa
asia komitean tietoon. Komitean tulee tämän jälkeen toimittaa
ilmoitus edelleen asianomaiselle sopimusvaltiolle, ilmoituksen
vastaanottajavaltion tulee kolmessa kuukaudessa toimittaa
komitealle asiansa ja tämän valtion ehkä suorittamia
oikeustoimia valaisevat kirjalliset selvityksen tai
lausunnot.
2. Ellei asiaa ratkaista kummankin osapuolen tyydytykseksi joko
kahden keskisellä neuvotteluilla tai muulla niiden
käytettävänä olevalla menettelyllä, kuuden kuukauden
kuluessa siitä lukien, kun vastaanottajavaltio on saanut
alkuperäisen ilmoituksen, kummallakin valtiolla on oikeus
siirtää asia uudelleen komitealle ilmoittamalla siitä
komitealle ja myös toiselle valtiolle.
3. Komitean tulee käsitellä sille tämän artiklan 2 kohdan
mukaisesti osoitettua kysymystä varmistuttuaan ensin siitä,
että kaikki käytettävissä olevan sisäiset oikeuskeinot on
kansainvälisen oikeuden yleisesti tunnettujen periaatteiden
mukaisesti käytetty hyväksi. Tätä sääntöä ei kuitenkaan
sovelleta, milloin oikeuskeinojen käyttäminen vie
kohtuuttomasti aikaa.
4. Komitealla on oikeus kaikissa käsiteltäväksi saamissaan
asioissa kehottaa asianomaisia sopimusvaltioita toimittamaan
lisätietoja asiasta.
5. Komitean käsitellessä tästä artiklasta johtuvaa
kysymystä asianomaisilla sopimusvaltioilla tulee olla oikeus
lähettää edustajan osallistumaan ilman äänioikeutta asian
käsittelyyn komiteassa.
12 artikla
1.
a) Sen jälkeen kun komitea on vastaanottanut ja järjestänyt
kaiken tarpeelliseksi katsomansa aineiston, puheenjohtajan tulee
asettaa tilapäinen sovittelutoimikunta (josta jäljempänä
käytetään nimitystä "toimikunta"), jonka viisi
jäsentä voivat olla joko komitean jäseniä tai muita
henkilöitä. Toimikunnan jäsenten nimitykseen vaaditaan riidan
osapuolten yksimielinen suostumus ja sen hyvät palvelukset on
asetettava asianomaisten valtioiden käytettäviksi asian
saattamiseksi sovinnolliseen ratkaisuun noudattaen tätä
yleissopimusta.
b) Elleivät riidan osapuolina olevat sopimusvaltiot ole
kolmessa kuukaudessa päässeet sopimukseen toimikunnan
kokoonpanosta kokonaisuudessaan tai joiltakin osin, on komitean
omien jäsentensä joukosta kahden kolmasosan äänten
enemmistöllä salaisessa äänestyksessä valittava ne
toimikunnan jäsenet, joista riidan osapuolina olevat
sopimusvaltiot eivät ole päässeet yksimielisyyteen. 2.
Toimikunnan jäsenet toimivat yksityishenkilöinä. He eivät
saa olla riidan osapuolina olevien sopimusvaltioiden kansalaisia
eivätkä sellaisen valtion kansalaisia, joka ei ole tämän
yleissopimuksen sopimuspuoli.
3. Toimikunnan tulee valita puheenjohtajansa ja hyväksyä
menettelysääntönsä.
4. Toimikunnan kokoukset pidetään tavallisesti Yhdistyneiden
Kansakuntien päämajassa tai toimikunnan harkinnan mukaan
muussa sopivassa paikassa.
5. Tämän yleissopimuksen 10 artiklan 3 kohdan mukaan asetetun
sihteeristön tulee palvella myös toimikuntaa, milloin
sopimusvaltioiden välinen riita johtaa toimikunnan
asettamiseen.
6. Riidan osapuolina olevien valtioiden tulee vastata
toimikunnan jäsenten kaikista kuluista yhtä suurin osuuksiin
Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerin toimittaman arvion
mukaisesti.
7. Pääsihteerillä on tarvittaessa oikeus maksaa toimikunnan
jäsenten kulut ennen kuin riidan osapuolina olevat
sopimusvaltiot ovat ne korvanneet tämän artiklan 6 kohdan
mukaisesti.
8. Komitean vastaanottama ja järjestämä aineisto on
asetettava toimikunnan käyttöön, ja toimikunnalla on oikeus
kehottaa asianomaisia valtioita toimittamaan asiaa koskevia
lisätietoja.
13 artikla
1. Toimikunnan käsiteltyä asian loppuun sen tulee laatia ja
toimittaa komitean puheenjohtajalle kertomus, joka sisältää
sen tekemät havainnot kaikista osapuolten välisen asian
kannalta merkitsevistä tosiseikoista ja toimikunnan hyväksi
katsomat suositukset riidan sovinnolliseksi
ratkaisemiseksi.
2. Komitean puheenjohtajan tulee toimittaa toimikunnan kertomus
jokaiselle riidan osapuolena olevalle valtiolle. Näiden
valtioiden tulee kolmen kuukauden kuluessa ilmoittaa komitean
puheenjohtajalle, hyväksyvätkö ne toimikunnan kertomukseen
sisältyvät suositukset vai eivät.
3. Tämän artiklan 2 kohdassa määrätyn ajan kuluessa umpeen
komitean puheenjohtajan tulee toimittaa toimikunnan kertomus
sekä asianomaisten sopimusvaltioiden ilmoitukset tämän
yleissopimuksen muille sopimusvaltioille.
14 artikla
1. Jokainen sopimusvaltio saa milloin tahansa selittää
tunnustavansa komitean kelpoisuuden vastaanottaa ja käsitellä
valtion tuomiovaltaan kuuluvien yksityisten henkilöiden tai
henkilöryhmien ilmoituksia, joissa väitetään sanotun
sopimusvaltion loukanneen heidän tässä yleissopimuksessa
vahvistettuja oikeuksiaan. Komitean ei tule vastaanottaa
sellaista sopimusvaltiota koskevaa ilmoitusta, joka ei ole
antanut edellä mainittua selitystä.
2. Jokainen sopimusvaltio, joka antaa tämän artiklan 1
kohdassa mainitun selityksen, saa kansallisen
oikeusjärjestyksensä piirissä asettaa tai osoittaa elimen.
Jolla on oikeus vastaanottaa ja käsitellä anomuksia sen
tuomiovaltaan kuuluvilta yksityisiltä henkilöiltä tai
henkilöryhmiltä, jotka väittävät heihin kohdistettavan
tässä yleissopimuksessa lueteltuja oikeuksia loukkaavia toimia
ja jotka ovat käyttäneen hyväkseen muut paikalliset
oikeuskeinot.
3. Sopimusvaltion tulee tallettaa tämän artiklan 1 kohdan
mukainen selitys ja 2 kohdan mukaisesti perustetun tai osoitetun
elimen nimi Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerin huostaan,
joka toimittaa tästä jäljennökset muille sopimusvaltiolle.
Selitys voidaan peruuttaa milloin tahansa ilmoittamalla siitä
pääsihteerille, mutta tällaisella peruutuksella ei ole
vaikutusta ilmoituksiin, jotka ovat komitean
käsiteltävinä.
4. Tämän artiklan 2 kohdan mukaan perustetun tai osoitetun
elimen tulee pitää valituksista luetteloa, josta on vuosittain
sopivaksi katsotulla tavalla toimitettava oikeaksi todistetun
jäljennökset talletettaviksi pääsihteerin huostaan, jolloin
edellytetään, ettei niiden sisältöä tehdä
julkiseksi.
5. Ellei anoja ole saanut tyydyttävää ratkaisua tämän
artiklan 2 kohdan mukaisesti perustetulta tai osoitetulta
elimeltä, hänellä on oikeus kuuden kuukauden kuluessa
ilmoittaa asia komitealle.
6.
a) Komitean on luottamuksellisesti toimitettava jokainen sille
osoitettu ilmoitus sen sopimusvaltion tietoon, jonka on
väitetty loukanneen tämän yleissopimuksen määräyksiä,
mutta asianomaisia henkilöitä tai henkilöryhmiä ei ole lupa
paljastaa ilman heidän nimenomaista suostumustaan. Komitean ei
tule vastaanottaa nimettömiä ilmoituksia. b)
Vastaanottajavaltion tulee kolmen kuukauden kuluessa toimittaa
komitealle asiaa ja tämän valtion ehkä suorittamia
oikeustoimia valaisevat kirjalliset selvitykset tai
lausunnot.
7.
a) Komitean tulee käsitellä ilmoituksia kaiken asianomaiset
sopimusvaltion ja anojan käytettäväksi toimittaman aineiston
perusteella. Komitean ei tule käsitellä mitään anojan
ilmoitusta, ellei se ole varmistunut siitä, että anoja on
käyttänyt hyväksi kaikki paikalliset oikeuskeinot. Tätä
sääntöä ei kuitenkaan sovelleta, milloin oikeuskeinojen
käyttäminen vie kohtuuttomasti aikaa.
b) Komitean mahdollisesti tekemät ehdotukset ja suositukset on
toimitettava asianomaiselle sopimusvaltiolle ja anojalle.
8. Komitean tulee sisällyttää vuosikertomukseensa
tiivistelmä sanotuista ilmoituksista ja tarpeen mukaan
asianomaisten sopimusvaltioiden selvityksistä ja lausunnoista
samoin kuin omista ehdotuksistaan ja suosituksistaan.
9. Komitea on oikeutettu suorittamaan tässä artiklassa
tarkoitettuja tehtäviä vain. Milloin ainakin kymmentä tämän
yleissopimuksen sopimusvaltiota sitoo tämän artiklan 1 kohdan
mukainen selitys.
15 artikla
1. Kunnes itsenäisyyden myöntämistä siirtomaille ja
siirtomaakansoille koskevan julistuksen, joka sisältyy
yleiskokouksen 14 joulukuuta 1960 tehtyyn päätöslauselmaan
1514 (XV), tavoitteet on toteutettu, tämän yleissopimuksen
säännökset eivät saa rajoittaa muiden kansainvälisten
sopimusten tai Yhdistyneiden Kansakuntien ja sen
erityisjärjestöjen näille kansoille myöntämää
anomusoikeutta.
2.
a) Tämän yleissopimuksen 8 artiklan 1 kohdan mukaan asetetun
komitean tulee saada kappaleet anomuksista tämän
yleissopimuksen periaatteisiin ja tavoitteisiin suoranaisesti
liittyviä asioita käsitteleviltä Yhdistyneiden Kansakuntien
elimiltä ja antaa mainituista anomuksista näille elimille
lausuntonsa ja suosituksensa niiden tutkiessa
käsiteltävinään olevia, tämän yleissopimuksen alaan
kuuluvia asioita koskevia anomuksia, joita ovat tehneet
huoltohallintoalueiden, itsehallintoa vailla olevien alueiden ja
muiden, yleiskokouksen päätöslauselmassa 1514 (XV)
tarkoitettujen alueiden asukkaat.
b) Komitean tulee saada Yhdistyneiden Kansakuntien
asianomaisilta elimiltä kappaleet raporteista, jotka koskevat
tämän yleissopimuksen periaatteisiin ja tavoitteisiin
suoranaisesti liittyviä lainsäädännöllisiä, oikeudellisia,
hallinnollisia tai muita toimenpiteitä, joihin tämän kohdan
a) alakohdassa tarkoitettujen alueiden hallinnosta vastaavat
valtiot ovat ryhtyneet, ja sen tulee antaa lausuntonsa ja
esittää suosituksia näille elimille.
3. Komitean tulee sisällyttää yleiskokoukselle annettavaan
raporttiinsa tiivistelmä Yhdistyneiden Kansakuntien elimiltä
saamistaan anomuksista ja raportteja koskevat komitean lausunnot
ja suositukset.
4. Komitean tulee pyytää Yhdistyneiden Kansakuntien
pääsihteeriltä kaikki tämän yleissopimuksen tavoitteita
koskevat hänen käytettävissään olevat tiedot tämän
artiklan 2 a) kohdassa mainituista alueista.
16 artikla
Tämän yleissopimuksen määräyksiä riitojen tai valitusten
sovittelusta on sovellettava muiden, syrjintää koskevien
riitojen tai valitusten sovittelemiseksi Yhdistyneiden
Kansakuntien ja sen erityisjärjestöjen peruskirjoissa tai
niiden hyväksymissä yleissopimuksissa omaksuttujen
menettelytapojen estämättä, eikä mainittujen määräysten
tule estää sopimusvaltioita turvautumasta niiden kesken
voimassa olevien yleisten tai erityisten kansainvälisten
sopimusten mukaisesti muihin riidan sovittelua tarkoittaviin
menettelytapoihin.
III OSA
17 artikla
1. Tämä yleissopimus on avoinna allekirjoittamista varten
kaikille Yhdistyneiden Kansakuntien jäsenvaltioille tai sen
erityisjärjestöjen jäsenille ja Kansainvälisen
tuomioistuimen perussäännön allekirjoittajavaltioille ja
jokaiselle muulle valtiolle, jonka Yhdistyneiden Kansakuntien
yleiskokous on kutsunut tämän yleissopimuksen
osapuoleksi.
2. Tämä yleissopimus edellyttää ratifiointia.
Ratifioimiskirjat on talletettava Yhdistyneiden Kansakuntien
pääsihteerin huostaan.
18 artikla
1. Tämä yleissopimus on avoinna kaikkien niiden valtioiden
liittymiselle, jotka on mainittu tämän yleissopimuksen 17
artiklan 1 kohdassa.
2. Liittyminen tapahtuu tallettamalla liittymiskirja
Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerin huostaan.
19 artikla
1. Tämä yleissopimus tulee voimaan kolmantenakymmenentenä
päivänä siitä lukien, kun kahdeskymmenesseitsemäs
ratifioimis- tai liittymiskirja on talletettu Yhdistyneiden
Kansakuntien pääsihteerin huostaan.
2. Jokaisen valtion osalta, joka ratifioi tämän
yleissopimuksen tai liittyy siihen
kahdennenkymmenennenseitsemännen ratifioimis- tai
liittymiskirjan tultua talletetuksi, yleissopimus tulee voimaan
kolmantenakymmenentenä päivänä sen oman ratifioimis- tai
liittymiskirjan tallettamispäivästä lukien.
20 artikla
1. Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerin tulee vastaanottaa
sekä toimittaa kaikille valtioille, jotka ovat tai saattavat
tulla tämän yleissopimuksen sopimusvaltioiksi valtioiden
ratifioinnin tai liittymisen yhteydessä tekemät varaumat.
Jokaisen valtion, joka vastustaa varaumaa, tulee
yhdeksänkymmenen päivän kuluessa mainitun ilmoituksen
tekopäivästä lukien ilmoittaa pääsihteerille, että se ei
hyväksy sitä.
2. Ei ole sallittua tehdä varaumaa, joka on ristiriidassa
tämän yleissopimuksen tavoitteiden ja tarkoituksen kanssa,
eikä varaumaa, jonka vaikutus ehkäisisi jonkin tämän elimen
toiminnan. Varaumaa on pidettävä soveltumattomana tai
ehkäisevänä, milloin vähintään kaksi kolmasosaa tämän
yleissopimuksen sopimusvaltioista sitä vastustaa.
3. Varaumat voidaan peruuttaa milloin tahansa asiaa koskevalla
pääsihteerille osoitetulla ilmoituksella. Sellainen ilmoitus
tulee voimaan sinä päivänä, jona se on vastaanotettu.
21 artikla
Sopimusvaltio voi irtisanoutua tästä yleissopimuksesta
ilmoittamalla siitä kirjallisesti Yhdistyneiden Kansakuntien
pääsihteerille. Irtisanoutuminen tulee voimaan vuoden kuluttua
siitä päivästä, jona pääsihteeri on vastaanottanut
ilmoituksen.
22 artikla
Jokainen tämän yleissopimuksen tulkintaa tai soveltamista
koskeva kahden tai useamman sopimusvaltion välinen riita, jota
ei ole ratkaistu neuvotteluin tai tässä yleissopimuksessa
nimenomaan määrättyjä menettelytapoja käyttäen, on jonkin
osapuolen pyynnöstä siirrettävä Kansainvälisen
tuomioistuimen ratkaistavaksi, elleivät riidan osapuolet sovi
muusta ratkaisutavasta.
23 artikla
1. Jokainen sopimusvaltio voi milloin tahansa tehdä
Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerille osoitetuin
kirjallisin ilmoituksin esityksen tämän yleissopimuksen
muuttamisesta.
2. Yhdistyneiden Kansakuntien yleiskokouksen on päätettävä
toimista, joihin mahdollisesti ryhdytään tällaisen esityksen
johdosta.
24 artikla
Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteerin tulee ilmoittaa
kaikille tämän yleissopimuksen 17 artiklan 1 kohdassa
mainituille valtioille seuraavat seikat:
a) 17 ja 18 artiklan mukaiset allekirjoitukset, ratifioinnit ja
liittymiset; b) tämän yleissopimuksen 19 artiklan mukainen
voimaantulopäivä; d) 21 artiklan mukaiset irtisanoutumiset.
25 artikla
1. Tämä yleissopimus, joka on tehty englannin-, espanjan-,
kiinan-, ranskan- ja venäjän kielellä, näiden kaikkien
tekstien ollessa yhtä todistusvoimaiset, on talletettava
Yhdistyneiden Kansakuntien arkistoon.
2. Yhdistyneiden Kansakuntien pääsihteeri toimittaa oikeaksi
todistetut jäljennökset tästä yleissopimuksesta kaikille
yleissopimuksen 17 artiklan 1 kohdassa mainittuihin ryhmiin
kuuluville valtioille.
|
|